Home » Blog » Marketing voor dienstverleners » Marketing optimaliseren
marketingtijd optimaliseren

Marketing optimaliseren

Geschatte leestijd: 6 minuten

Marketing optimaliseren

Het is heel erg gemakkelijk om bij te houden waar je je marketingtijd precies voor gebruikt. Dat kun je bijvoorbeeld doen met een time tracker. Je kunt time trackers vaak kosteloos gebruiken, dus ga dat eens doen.

Houd eens een poosje bij waar je marketingtijd naartoe gaat en zorg dat je iedere minuut bijhoudt:

  • blogpost schrijven
  • nieuwsbrief maken
  • telefoongesprek met een prospect
  • statusupdates op de social media
  • koud bellen
  • opvolg telefoontjes
  • opvolg e-mails
  • netwerkborrels
  • beurzen, events en webinars

Ga gewoon een poosje alles bijhouden. Houd dit uitgesplitst bij zodat je precies weet hoeveel tijd je kwijt bent aan iedere marketingactiviteit.

Marketing optimaliseren

Is je marketing geoptimaliseerd?

Vervolgens kun je kijken of je de tijd die je gereserveerd hebt voor marketing wel goed gebruikt. Is je marketing geoptimaliseerd? Dat kun je doen door een lijstje te maken met daarop de namen van je klanten van het afgelopen jaar en eventueel ook een lijstje met daarop de namen van je klanten van het jaar daarvoor.

En zet dan achter die namen hoe die klant bij je gekomen is:

Marketing optimaliseren

Contact houden

En daarachter zet je hoe je verder bent gegaan met die klant: wat heb je gedaan in de periode tussen het eerste contact en het moment dat de klant je klant werd? Hoe heb je contact gehouden? Was dat via je nieuwsbrief, heb je regelmatig gebeld, ben je op bezoek geweest, heb je persoonlijke e-mails gestuurd? Kortom: wat heb je gedaan?

Als je nooit bijgehouden hebt waar je klanten vandaag gekomen zijn, dan is het een goed idee dit te gaan doen. En als je niet hebt bijgehouden hoeveel tijd het opvolgen je gekost heeft, dan is het ook een goed idee dit voortaan te gaan doen.

Marketing optimaliseren

Lijstjes vergelijken

Je hebt nu 2 lijstjes:

  • Eentje met daarop de namen van je klanten van dit jaar en eventueel van het jaar daarvoor en hoe ze bij je gekomen zijn.
  • En een lijstje met daarop de tijd die je besteed hebt aan de verschillende vormen van marketing.

Die lijstjes kun je vergelijken. En als je die lijstjes vergelijkt, dan kun ontdekken welke vorm van marketing voor jou de meeste klanten oplevert tegen de kleinste tijdsinvestering.

De vorm van marketing die je de meeste klanten oplevert tegen de kleinste tijdsinvestering is heel veel waard. Deze vorm van marketing mag je beslist niet verwaarlozen, dus daar moet je tijd voor reserveren in je agenda.

Je kunt op je lijstje ook activiteiten zien staan die je heel veel tijd of geld kosten terwijl ze je nauwelijks klanten opleveren. Kijk dan eerst of je deze activiteit lang genoeg hebt volgehouden. Als dat zo blijkt te zijn terwijl het niets of nauwelijks iets oplevert, stop daar dan mee.

Marketing optimaliseren

Harde afspraak met jezelf

Voor de marketingactiviteit die je het meeste oplevert tegen de laagste kosten in tijd en geld, daarvoor maak je een afspraak met jezelf! En als er iets tussenkomt, dan annuleer je die gereserveerde tijd niet, maar je verschuift ‘m in je agenda.

Door deze marketingtijd in je agenda te reserveren als een harde afspraak met jezelf, zorg je dat je ook in de toekomst klanten blijft krijgen. Dat is minstens zo belangrijk als het bedienen van de klanten die je nu hebt.

Maak tijd voor je marketing vrij, ook als je denkt dat je geen tijd hebt. Want tijd die je voor marketing vrij maakt levert je uiteindelijk meer op dan de best betalende klant die je nu hebt! Zeker als je een goed systeem gebruikt.

Marketing optimaliseren

Heb je al genoeg klanten?

Ik hoor soms van mensen dat ze zich nu liever niet met marketing bezig houden, want ze hebben al genoeg klanten. Dit is leuk idee als je ergens in loondienst bent: “Ik wil nu niet solliciteren want ik heb een leuke baan”. In loondienst klopt dat.

Maar als je ondernemer bent dan is dit onzin. Alle klanten die je hebt, die heb je tijdelijk. Vroeg of laat verdwijnen ze allemaal weer. Daarom is het essentieel dat je voortdurend tijd blijft besteden aan je marketing. Want je marketing van nu zorgt dat je in de toekomst ook nog genoeg klanten hebt.

Marketing optimaliseren

Blijf het bijhouden

Blijf daarom bijhouden hoeveel tijd je kwijt bent aan de verschillende vormen van marketing waar jij je mee bezighoudt. Als je bijvoorbeeld net begonnen bent een blog bij te gaan houden, dan kan dat nu nog weinig opleveren. Zoiets moet je opbouwen. In de toekomst kan het wel klanten opleveren.

Maar dat kun je niet zeker weten, misschien komen jouw klanten op een heel andere manier bij je. Misschien is een blog bijhouden voor jou tijdverspilling. Dat weet je alleen als je bij blijft houden hoe je klanten bij je gekomen zijn en wat je daarvoor hebt gedaan.

Marketing optimaliseren kan natuurlijk alleen als je een duidelijke strategie gekozen hebt en noteert hoe vaak je iets doet en hoeveel tijd je dat kost. Als je op op hoop van zegen telkens iets anders doet of als je het vervelend vindt om bij te houden wat je precies doet, dan weet je niets. En als je niets weet, dan kun je ook niets optimaliseren. Alles begint met een goed en uitvoerbaar marketingplan.

Ik ben een Get Clients Now!™ facilitator en ik kan je helpen met het maken van een goed en uitvoerbaar marketingplan.

Hoe werkt online marketing

Online marketing is natuurlijk niet hetzelfde als af en toe iets op social posten. In deze download leg ik je uit hoe online marketing werkt.

En dan weet je ook waarom jouw online marketing niet werkt en daar kun je dan iets aan doen.

Marketing optimaliseren: met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Gepubliceerd op: 20-12-2016
Voor het laatst bijgewerkt op: 17-4-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?