Marketing strategie van MailerLite

Marketing strategie van MailerLite: inbound marketing. Inbound marketing betekent dat je mensen aantrekt. Je trekt ze naar je toe via de zoekmachines of via de social media. Het is een marketing strategie waarbij je niet gaat pushen om te verkopen. Je helpt mensen gewoon en je inspireert ze. En omdat mensen dat leuk vinden zou het best eens kunnen dat ze terugkomen, blijven en klant worden. 

Ilma Nausedaite is de marketingafdeling van MailerLite en ze heeft MailerLite opmerkelijk laten groeien terwijl ze nauwelijks een marketingbudget had.

Inbound marketing strategie van MailerLite

Veel kleine ondernemingen hebben nauwelijks een marketingbudget. Misschien heeft jouw bedrijf ook geen budget voor marketing en wil je wel groeien. Dan is het interessant om eens te kijken hoe Ilma het voor elkaar gekregen heeft om in haar eentje, zonder budget, Mailerlite te laten groeien van een bedrijf met 10.000 klanten tot een bedrijf met 220.000 klanten. Deze video is van december 2016, dus dit aantal zal nog groter geworden zijn.

Inbound marketing strategie van MailerLite

Een van de eerste dingen die Ilma hier zegt is een heel belangrijk punt: al je een idee hebt, denk dan voor je tot actie overgaat eerst na of je idee op op langere termijn waarde heeft voor je bedrijf.

Marketng strategie van MailerLite: content marketing

Inbound marketing gaat altijd over content, want je hebt content nodig om mensen aan te trekken. Ilma vertelt hier over het belang van de juiste content voor de inbound marketing strategie van MailerLite.

Wat levert het op?

Een schitterend punt dat Ilma noemt en dat je echt heel goed tot je door moet laten dringen: blogpost die veel gedeeld worden zijn lang niet altijd de blogposts waar je het meeste aan hebt. De blogposts waar je het meeste aan hebt zijn de blogposts die leads opleveren.

Tijdloze content: evergreen

Ik hoop dat je al ontdekt had dat het helemaal fout is om “nieuws” op je blog te zetten, om de simpele reden dat nieuws direct oud is en niet meer interessant. Voor je marketing schrijf je tijdloze content want die gaat lang mee. Als je tijdloze content schrijft kan je website daar over 10 nog op gevonden worden.

Content van anderen

En als je geen content hebt, dan is het evengoed belangrijk dat je contact houdt met je klanten en abonnees. Dan kun je content van andere gebruiken en rond sturen. In een eerder artikel leg ik uit waarom je dit niet altijd kunt doen en je beslist ook eigen content nodig hebt.

Geef je lezers wat ze willen en nodig hebben

Voordat mensen je klant kunnen worden hebben veel informatie nodig. Die informatie moet je dus geven. Ilma vertelt hier dat MailerLite daarom een vergelijking gepubliceerd heeft met verschillende concurrenten. En omdat mensen daar naar zoeken via de zoekmachines, werkt dat ook heel goed om mensen aan te trekken via de zoekmachines.

Content reclyclen

Content recyclen, doe je dat wel eens? Ilma vertelt hier dat de video die je hierboven kunt zien eerst een speech geweest is bij een andere gelegenheid. Maar ook als je nergens speecht kun je content recyclen: een blogpost die het goed doet kun je veranderen in een gratis e-book zodat je er adressen mee gaat verzamelen. Je kunt van blogposts tweets en Facebook updates maken en je kunt er video’s van maken.

Vertrouwen en mond-tot-mond

Mensen zijn gemakkelijker geneigd dingen te kopen als een vriend of bekende die dingen aanbeveelt. Zorg er daarom voor dat mensen je vertrouwen en over je gaan praten. Vertel verhalen, laat zien wie je bent en wees anders dan anderen. Meer ideeën om het voor elkaar te krijgen dat mensen over je gaan praten kun je vinden in de rubriek mond-tot-mond.

Waarom haken mensen af

Als je klanten wilt hebben moet je niet alleen mensen aantrekken, maar ook weten waarom mensen afhaken. Ilma vertelt hier in deze video dat 82% van de mensen afhaakt door een slechte klantervaring.

Bij MailerLite hebben ze een uitzonderlijk goede strategie om alle medewerkers bij de les te houden: eens per maand moet iedereen klant support geven. Dat is een uitzonderlijk goede strategie omdat klantcontact ervoor zorgt dat je de klanten blijft kennen. Juist als je een leidinggevende functie hebt waarbij klantcontact niet aan de orde is, dan juist zou je een per maand een paar uurtjes moeten gaan werken op de afdeling klantenservice. Dat komt de kwaliteit van je beslissingen ten goede.

Inbound marketing strategie van MailerLite

De manier waarop Ilma dit voor elkaar heeft gekregen is een manier die je direct zelf ook kunt toepassen. Hier zit niets geheimzinnigs in, je moet alleen wel gaan doen. Dus: wat let je?

Ik ben door Hubspot gecertificeerd voor inbound marketing algemeen en voor inbound e-mailmarketing. Daarom vind ik dit zo’n leuke video ;) Als je hulp wilt bij inbound marketing, vertel dat dan aan me, dan gaan we daar eens over praten.

Als je nu ineens geinteresseerd ben in MailerLite, dan kun je hier een handleiding voor MailerLite vinden.

Inbound marketing strategie van MailerLite: met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor het beeldmateriaal in de uitgelichte afbeelding.

Marketing strategie van MailerLite was last modified: by