marketingstrategie of tool

Social media: marketingstrategie of marketing tool?

Geschatte leestijd: 4 minuten

Marketingstrategie of marketing tool?

Er worden tegenwoordig heel veel termen gebruikt die marketing strategieën suggereren terwijl het eigenlijk over marketing tools gaat. Ikzelf bezondig me daar ook aan want ik heb het ook over e-mailstrategie terwijl ik in werkelijkheid bedoel: het strategisch inzetten van een platform waarmee je bulk e-mails kunt versturen. Maar ja, dat is een erg lange omschrijving.

Facebookmarketing net zo. Dit klinkt alsof we het over een strategie hebben. Maar we hebben het over een tool die je op talloze manieren kunt gebruiken.

Marketingstrategie of marketing tool

Hoe zet je ze in?

Voor effectiviteit van marketing gaat het om de vraag: hoe zet de tools die je kiest in? Want hoe je ze inzet bepaalt wat ze voor je gaan doen.

E-mail marketing

Als je een e-mailmarketingplatform als  Mailchimp of MailerLite gebruikt om te spammen dan ben je een stuk minder effectief dan wanneer het platform gebruikt om mensen die hierom gevraagd hebben tips te sturen.

Facebook marketing

En als je een platform als Facebook gebruikt om vriendjes te worden met mensen die je daarvoor niet kende, dan ben je effectiever dan wanneer je het platform gebruikt om te adverteren.

Zo zijn er heel veel marketingtools die van zichzelf gewoon tools zijn. Niets meer en niets minder. Maar het zijn geen marketing strategieën. Maar als gevolg van het spraakgebruik ga je geleidelijk aan over die tools denken alsof het strategieën zijn. Het zijn tools zoals je telefoon. Die kun je ook overal voor gebruiken.

Marketingstrategie of marketing tool?

En wat doen je daarna?

De effectiviteit van een tool hangt af van wat je met die tool doet. Maar dat niet alleen. De effectiviteit hangt ook af van wat je daarna doet.

Neem bijvoorbeeld Facebook advertenties. Als je regelmatig goede Facebook advertenties plaatst, dan kun je een grote lijst met leads verzamelen. Maar wat doe je dan met die leads? Het maakt nogal een verschil of je die leads alleen maar op je e-maillijst zet, of dat je ze ook nog ergens anders opzoekt en probeert relaties aan te gaan.

De effectiviteit van om het even welke tool je maar wilt gebruiken, neemt toe naarmate je de contacten die eruit voortvloeien persoonlijker maakt.

Dat is ook logisch, want mensen moeten je kennen voor ze klant worden. En “kennen” vraagt iets meer dan alleen geautomatiseerde marketinguitingen rondsturen.

Tanja Cavaljé

Een geniaal marketingsysteem

Get Cliënts Now is een geniaal marketingsysteem. Het is een mooie aanvulling op mijn kennis en ook goed toepasbaar voor mijn opdrachtgevers. Het leert je duidelijke keuzes te maken, die bij je bedrijf passen. Het levert tijd op door de structurele en planmatige aanpak. Bovendien levert GCN je ontzettend veel persoonlijke inzichten. En natuurlijk zorgt …

Een geniaal marketingsysteem Lees verder »

Marketingstrategie of marketingtool

Maak onderscheid

Daarom: begin met onderscheid te maken tussen strategieën en tools. Gebruik de tools om mensen te helpen je te leren kennen en maak het contact zo persoonlijk mogelijk. Dan zul je zien dat de effectiviteit van al je marketinginspanningen toeneemt.

Je kunt hier een aantal stappenplannen vinden voor als je niet precies weet hoe je moet starten of niet goed weet hoe je verder moet gaan.

Er is een marketingsysteem voor dienstverleners dat een duidelijk onderscheid maakt tussen marketingstrategieën en marketing tools. Ik ben facilitator voor dat systeem en ik kan je er dus mee helpen. Ook als je een hekel hebt aan de social media, want dan kies je gewoon andere opties.

Marketing voor diensten

Ik stuur regelmatig tips rond over dienstenmarketing. Hier kun je je inschrijven en dan krijg je als eerste 5 makkelijk toepasbare tips om meer klanten te krijgen.

De afbeelding heb ik gemaakt met Canva.com

Gepubliceerd op: 25-2-2020
Voor het laatst bijgewerkt op: 14-6-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?