Marketingstrategie of marketingtool

Marketingstrategie of marketingtool

Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op

Marketingstrategie of marketingtool? Heb je dat verschil helder? Want ik vind dat hier heel verwarrend over geschreven wordt. Marketingstrategieën en marketingtools moet je niet met elkaar verwarren. Strategieën zijn effectief of minder effectief. Wat tools voor je doen hangt ervan af hoe je ze inzet.

Er worden tegenwoordig heel veel termen gebruikt die strategieën suggereren terwijl het eigenlijk over tools gaat. Ikzelf bezondig me daar ook aan want ik heb het ook over e-mailstrategie terwijl ik in werkelijkheid bedoel: het strategisch inzetten van platform waarmee je bulk e-mails kunt versturen. Maar ja, dat is een erg lange omschrijving.

Facebookmarketing net zo. Dit klinkt alsof we het over een strategie hebben. Maar we hebben het over een tool die je op talloze manieren kunt gebruiken.

Marketing: strategie of tool?

Voor effectiviteit van marketing gaat het om de vraag: hoe zet de tools die je kiest in? Want hoe je ze inzet bepaalt wat ze voor je gaan doen.

E-mailmarketing

Als je een e-mailmarketingplatform gebruikt om te spammen dan ben je een stuk minder effectief dan wanneer het platform gebruikt om mensen die hierom gevraagd hebben tips te sturen.

Facebookmarketing

En als je een platform als Facebook gebruikt om vriendjes te worden met mensen die je daarvoor niet kende, dan ben je effectiever dan wanneer je het platform gebruikt om te adverteren.

Zo zijn er heel veel marketingtools die van zichzelf gewoon tools zijn. Niets meer en niets minder. Maar het zijn geen strategieën. Maar als gevolg van het spraakgebruik ga je geleidelijk aan over die tools denken alsof het strategieën zijn. Het zijn tools zoals je telefoon. Die kun je ook overal voor gebruiken.

En wat doe je daarna?

De effectiviteit van een tool hangt af van wat je met die tool doet. Maar dat niet alleen. De effectiviteit hangt ook af van wat je daarna doet.

Neem bijvoorbeeld Facebook advertenties. Als je regelmatig goede Facebook advertenties plaatst, dan kun je een grote lijst met leads verzamelen. Maar wat doe je dan met die leads?Het maakt nogal een verschil of je die leads alleen maar op je e-maillijst zet, of dat je ze ook nog ergens anders opzoekt en probeert relaties aan te gaan.

De effectiviteit van om het even welke tool je maar wilt gebruiken, neemt toe naarmate je de contacten die eruit voortvloeien persoonlijker maakt. Dat is ook logisch, want mensen moeten je kennen voor ze klant worden. En “kennen” vraagt iets meer dan alleen geautomatiseerde marketinguitingen rondsturen.

Marketingstrategie of marketingtool

Daarom: begin met onderscheid te maken tussen strategieën en tools. Gebruik de tools om mensen te helpen je te leren kennen en maak het contact zo persoonlijk mogelijk. Dan zul je zien dat de effectiviteit van je marketinginspanningen toeneemt.


Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op


Gratis: de 5 geheimen van klanten krijgen

5 geheimen

De 5 geheimen van klanten krijgen. Je leest ze in deze serie.

Marketing voor dienstverleners

GET CLIENTS NOW!™ is een handelsmerk van Wings for Business LLC, en wordt onder licentie gebruikt. www.getclientsnow.com


Marketingstrategie of marketingtool was last modified: by

De afbeelding heb ik gemaakt met Canva.com

Marketingstrategie of marketingtool was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *