Marketing strategie of -tool?

Marketing strategie of tool

Marketingstrategie of -tool? Heb je dat verschil helder? Want ik vind dat hier heel verwarrend over geschreven wordt. Marketingstrategieën en marketingtools moet je niet met elkaar verwarren. Strategieën zijn effectief of minder effectief. Wat tools voor je doen hangt ervan af hoe je ze inzet.

Er worden tegenwoordig heel veel termen gebruikt die strategieën suggereren terwijl het eigenlijk over tools gaat. Ikzelf bezondig me daar ook aan want ik heb het ook over e-mailstrategie terwijl ik in werkelijkheid bedoel: het strategisch inzetten van een platform waarmee je bulk e-mails kunt versturen. Maar ja, dat is een erg lange omschrijving.

Facebookmarketing net zo. Dit klinkt alsof we het over een strategie hebben. Maar we hebben het over een tool die je op talloze manieren kunt gebruiken.


Marketingstrategie of -tool?

Voor effectiviteit van marketing gaat het om de vraag: hoe zet de tools die je kiest in? Want hoe je ze inzet bepaalt wat ze voor je gaan doen.


E-mailmarketing

Als je een e-mailmarketingplatform als Mailchimp of MailerLite gebruikt om te spammen dan ben je een stuk minder effectief dan wanneer het platform gebruikt om mensen die hierom gevraagd hebben tips te sturen.


Facebookmarketing

En als je een platform als Facebook gebruikt om vriendjes te worden met mensen die je daarvoor niet kende, dan ben je effectiever dan wanneer je het platform gebruikt om te adverteren.

Zo zijn er heel veel marketingtools die van zichzelf gewoon tools zijn. Niets meer en niets minder. Maar het zijn geen strategieën. Maar als gevolg van het spraakgebruik ga je geleidelijk aan over die tools denken alsof het strategieën zijn. Het zijn tools zoals je telefoon. Die kun je ook overal voor gebruiken.


En wat doe je daarna?

De effectiviteit van een tool hangt af van wat je met die tool doet. Maar dat niet alleen. De effectiviteit hangt ook af van wat je daarna doet.

Neem bijvoorbeeld Facebook advertenties. Als je regelmatig goede Facebook advertenties plaatst, dan kun je een grote lijst met leads verzamelen. Maar wat doe je dan met die leads? Het maakt nogal een verschil of je die leads alleen maar op je e-maillijst zet, of dat je ze ook nog ergens anders opzoekt en probeert relaties aan te gaan.

De effectiviteit van om het even welke tool je maar wilt gebruiken, neemt toe naarmate je de contacten die eruit voortvloeien persoonlijker maakt. Dat is ook logisch, want mensen moeten je kennen voor ze klant worden. En “kennen” vraagt iets meer dan alleen geautomatiseerde marketinguitingen rondsturen.


Marketingstrategie of marketingtool

Daarom: begin met onderscheid te maken tussen strategieën en tools. Gebruik de tools om mensen te helpen je te leren kennen en maak het contact zo persoonlijk mogelijk. Dan zul je zien dat de effectiviteit van je marketinginspanningen toeneemt.

We hebben hier een aantal stappenplannen neergezet voor als je niet precies weet hoe je moet starten of niet goed weet hoe je verder moet gaan.



Strategisch marketingplan

smarketing

Speciaal voor dienstverleners: een strategisch marketingplan maken dat echt werkt en dat echt voor klanten zorgt!

Lees er hier meer over

Je bent hier: Home » Marketing » Marketing strategie of -tool?

Marketing strategie of -tool? was last modified: by

De afbeelding heb ik gemaakt met Canva.com

Marketing strategie of -tool? was last modified: by