Home » Blog » Marketing voor dienstverleners » Marketingstrategie van MailerLite
marketingstrategie van MailerLite

Marketingstrategie van MailerLite

De marketingstrategie van MailerLite

De marketingstrategie van MailerLite is een strategie waarbij je niet gaat pushen om te verkopen. Je helpt mensen gewoon en je inspireert ze. En omdat mensen dat leuk vinden zou het best eens kunnen dat ze terugkomen, blijven en klant worden.

Ilma Nausédaité is de marketingafdeling van MailerLite en ze heeft MailerLite opmerkelijk laten groeien terwijl ze nauwelijks een marketingbudget had.

Inbound marketingstrategie van MailerLite

Veel kleine ondernemingen hebben nauwelijks een marketingbudget. Misschien heeft jouw bedrijf ook geen budget voor marketing en wil je wel groeien.

Dan is het interessant om eens te kijken hoe Ilma het voor elkaar gekregen heeft om in haar eentje, zonder budget, MailerLite te laten groeien van een bedrijf met 10.000 klanten tot een bedrijf met 220.000 klanten. Deze video is van december 2016, dus dit aantal zal nog groter geworden zijn.

Ilma aan het woord

Langere termijn

Waarde op langere termijn

Een van de eerste dingen die Ilma hier zegt is een heel belangrijk punt: als je een idee hebt, denk dan voor je tot actie overgaat eerst na of je idee op langere termijn waarde heeft voor je bedrijf.

Content marketing

Inbound marketing gaat altijd over content, want je hebt content nodig om mensen aan te trekken. Ilma vertelt hier over het belang van de juiste content voor de inbound marketing strategie van MailerLite.

Wat levert het op?

Een schitterend punt dat Ilma noemt en dat je echt heel goed tot je door moet laten dringen: blogposts die veel gedeeld worden zijn lang niet altijd de blogposts waar je het meeste aan hebt. De blogposts waar je het meeste aan hebt zijn de blogposts die leads opleveren.

Evergreens

Ik hoop dat je al ontdekt had dat het helemaal fout is om “nieuws” op je blog te zetten, om de simpele reden dat nieuws direct oud is en niet meer interessant. Voor je marketing schrijf je tijdloze content want die gaat lang mee. Als je tijdloze content schrijft kan je website daar over 10 jaar nog op gevonden worden.

Content van anderen

En als je geen content hebt, dan is het evengoed belangrijk dat je contact houdt met je klanten en abonnees. Dan kun je content van anderen gebruiken en rond sturen. In een eerder artikel leg ik uit waarom je dit niet altijd kunt doen en je beslist ook eigen content nodig hebt.

Geef lezers wat ze willen en nodig hebben

Voordat mensen je klant kunnen worden hebben ze veel informatie nodig. Die informatie moet je dus geven. Ilma vertelt hier dat MailerLite daarom een vergelijking gepubliceerd heeft met verschillende concurrenten. En omdat mensen daar naar zoeken via de zoekmachines, werkt dat ook heel goed om mensen aan te trekken via de zoekmachines.

Content recyclen

Content recyclen, doe je dat wel eens? Ilma vertelt hier dat de video die je hierboven kunt zien eerst een speech geweest is bij een andere gelegenheid. Maar ook als je nergens speecht kun je content recyclen: een blogpost die het goed doet kun je veranderen in een gratis e-book zodat je er adressen mee gaat verzamelen. Je kunt van blogposts tweets en Facebook updates maken en je kunt er video’s van maken.

Vertrouwen en mond-tot-mond

Mensen zijn gemakkelijker geneigd dingen te kopen als een vriend of bekende die dingen aanbeveelt. Zorg er daarom voor dat mensen je vertrouwen en over je gaan praten. Vertel verhalen, laat zien wie je bent en wees anders dan anderen.

Waarom haken mensen af

Als je klanten wilt hebben moet je niet alleen mensen aantrekken, maar ook weten waarom mensen afhaken. Ilma vertelt hier in deze video dat 82% van de mensen afhaakt door een slechte klantervaring.

Bij MailerLite hadden ze een uitzonderlijk goede strategie om alle medewerkers bij de les te houden: eens per maand moest iedereen klantsupport geven. Dat was een uitzonderlijk goede strategie omdat klantcontact ervoor zorgt dat je de klanten blijft kennen.

Juist als je een leidinggevende functie hebt waarbij klantcontact niet aan de orde is, dan juist zou je eens per maand een paar uurtjes moeten gaan werken op de afdeling klantenservice. Dat komt de kwaliteit van je beslissingen ten goede.

Nadeel: de support was niet consistent genoeg. Bijvoorbeeld designers gingen geweldige dingen doen tijdens de support terwijl de klant daar niet echt raad mee wist. Daarom zijn ze hier weer mee gestopt. Maar om te begrijpen wat er onder je klant leeft is dit natuurlijk een geweldige strategie.

Dit kun jij ook

De manier waarop Ilma dit voor elkaar heeft gekregen is een manier die je direct zelf ook kunt toepassen. Hier is niets geheimzinnigs aan, je moet alleen wel gaan doen. Dus: wat let je?

Ik ben door Hubspot gecertificeerd voor inbound marketing algemeen, voor inbound e-mailmarketing en voor inbound sales. Daarom vind ik dit zo’n leuke video ;) Als je hulp wilt bij marketing, vertel dat dan aan me, dan gaan we daar eens over praten.

Als je nu ineens geïnteresseerd ben in MailerLite, dan kun je hier een handleiding voor MailerLite vinden. En hier kun je nog meer lezen om je marketing handen en voeten te geven.

Ook voor de inbound strategie begin je met een strategisch marketingplan.

Marketing voor diensten

Ik stuur regelmatig tips rond over dienstenmarketing. Hier kun je je inschrijven en dan krijg je als eerste 5 makkelijk toepasbare tips om meer klanten te krijgen.

Je kunt MailerLite hier vinden (Affliatelink).

Gepubliceerd op: 9-11-2018
Voor het laatst bijgewerkt op: 8-11-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?