Marketingtijd goed gebruiken

Marketingtijd: gebruik je het wel goed?Waarschijnlijk besteed je veel tijd aan marketing. Als je dat niet doet, dan zou je eigenlijk wel moeten doen. Maar tijd is erg kostbaar. Tijd is schaars en het kan opraken. Omdat tijd kan opraken, is het heel erg belangrijk dat je weet waar je het aan besteedt, want misschien valt daar iets aan te verbeteren.

Marketingtijd goed gebruiken

Het is heel erg gemakkelijk om bij te houden waar je je marketingtijd precies voor gebruikt. Dat kun je bijvoorbeeld doen met een time tracker. Je kunt time trackers vaak kosteloos gebruiken, dus ga dat eens doen.

Houd eens een poosje bij waar je marketingtijd naartoe gaat en zorg dat je iedere minuut bijhoudt:

  • blogpost schrijven
  • nieuwsbrief maken
  • telefoongesprek met een prospect
  • statusupdates op de social media
  • koud bellen
  • opvolg telefoontjes
  • opvolg e-mails

Gewoon een poosje alles bijhouden. Houd dit uitgesplitst bij zodat je precies weet hoeveel tijd je kwijt bent aan iedere marketingactiviteit.

Marketingtijd goed gebruikt?

Vervolgens kun je kijken of je die marketingtijd wel goed gebruikt.

Dat kun je doen door een lijstje te maken met daarop de namen van je klanten van het afgelopen jaar en eventueel ook een lijstje met daarop de namen van je klanten van het jaar daarvoor.

En zet dan achter die namen hoe die klant bij je gekomen is:

  • via je website
  • mond-tot-mond
  • ontmoet op een netwerkbijeenkomst
Contact houden

En daarachter zet je hoe je verder bent gegaan met die klant: wat heb je gedaan in de periode tussen het eerste contact en het moment dat de klant je klant werd? Hoe heb je contact gehouden? Was dat via je nieuwsbrief, heb je regelmatig gebeld, ben je op bezoek geweest, heb je persoonlijke e-mails gestuurd? Kortom: wat heb je gedaan?

Als je nooit bijgehouden hebt waar je klanten vandaag gekomen zijn, dan is het een goed idee dit te gaan doen. En als je niet hebt bijgehouden hoeveel tijd het opvolgen je gekost heeft, dan is het ook een goed idee dit voortaan te gaan doen.

Vergelijken

Je hebt nu 2 lijstjes:

  • eentje met daarop de namen van je klanten van dit jaar en eventueel van het jaar daarvoor
  • en een lijstje met daarop de tijd die je besteed hebt aan de verschillende vormen van marketing

Die lijstjes kun je vergelijken.

En als je die lijstjes vergelijkt, dan kun ontdekken welke vorm van marketing voor jou de meeste klanten oplevert tegen de kleinste tijdsinvestering.

Je kunt op je lijstje ook activiteiten zien staan die je heel veel tijd kosten terwijl ze je nauwelijks klanten opleveren. Kijk dan eerst of je deze activiteit lang genoeg hebt volgehouden. Als dat zo blijkt te zijn terwijl het niets of nauwelijks iets oplevert, stop daar dan mee.

Tijd reserveren

De vorm van marketing die je de meeste klanten oplevert tegen de kleinste tijdsinvestering is heel veel waard. Deze vorm van marketing mag je niet verwaarlozen, dus daar moet je tijd voor reserveren in je agenda.

Harde afspraak met jezelf

Dat is gewoon een afspraak met jezelf! En als er iets tussenkomt, dan annuleer je die gereserveerde tijd niet, maar je verschuift ‘m in je agenda.

Door deze marketingtijd in je agenda te reserveren als een harde afspraak met jezelf, zorg je dat je ook in de toekomst klanten blijft krijgen. Dat is minstens zo belangrijk als het bedienen van de klanten die je nu hebt.

Maak tijd voor je marketing vrij, ook als je denkt dat je geen tijd hebt. Want tijd die je voor marketing vrij maakt levert je uiteindelijk meer op dan de best betalende klant die je nu hebt!

Blijven bijhouden

Deze lijstje moet je bij blijven houden.  Als je bijvoorbeeld net begonnen bent een blog bij te gaan houden, dan kan dat nu nog weinig opleveren. Zoiets moet je opbouwen. In de toekomst wel opleveren.

Het is daarom zaak om bij te blijven houden waar je tijd naartoe gaat en hoeveel klanten die tijdsinvestering je oplevert want alleen dan weet je of je je tijd goed gebruikt of dat je misschien iets moet bijstellen.

Tijd bijhouden

En als je dan toch bezig bent met je tijd bij te houden, dan kun je daarna gelijk ook eens kijken wat het inhuren van hulp je kan opleveren.

Door hulp in te huren haal je meer kennis in huis. Hierdoor hoef je het wiel niet meer uit te vinden en dan kun je je gewoon weer op je kerntaken richten.

Hulp bij marketing

Als je hulp wilt bij je marketing, overweeg dan eens een online persoonlijk gesprek met me. Dan gaan eens praten over hoe je het nu aanpakt en op welke punten iets te winnen is.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Marketingtijd goed gebruiken was last modified: by
Credits
Marketingtijd goed gebruiken was last modified: by