Home » Blog » Marketing blog » Marketing voor dienstverleners » Medische claims en gezondheidsclaims
medische claims en gezondheidsclaims

Medische claims en gezondheidsclaims

Medische claims en gezondheidsclaims

Medische claims en gezondheidsclaims gaat over medische SEO voor de gezondheidszorg. Wat Google daarmee doet is vooral belangrijk voor mensen die over gezondheid schrijven. Als je een alternatieve geneeswijze uitoefent dan is dit onderwerp relevant voor jou. En ook als je om een andere reden schrijft over gezondheid.

Onderaan dit artikel kun je actuele ontwikkelingen en leuke oplossingen over dit onderwerp vinden. Maar nu eerst:

Wat zegt Google over medische claims?

Om de kwaliteit van een website over een alternatieve geneeswijze of over complementaire zorg te kunnen beoordelen, stelt Google zichzelf de vraag:

Zou je de informatie op deze site vertrouwen als antwoord op een zoekopdracht van medische aard of over je gezondheid?

Google product blog

Hij stelt zichzelf deze vraag omdat hij slechte websites weg wil filteren uit de zoekresultaten. En de vraagstelling is interessant. Wanneer vertrouwen mensen medische informatie die ze op het Internet vinden?

Medische claims en alternatieve geneeswijzen

Als jij schrijft over gezondheid en een blog gebruikt voor je marketing, dan is het voor jou wel heel erg belangrijk dat Google denkt dat de informatie op jouw site betrouwbaar is. Alleen dán zal je site aangeboden worden als antwoord op een medische zoekopdracht.

Bronvermelding

De betrouwbaarheid van de informatie op je website vergroten kan op een heleboel manieren. Een manier om de betrouwbaarheid van je artikelen te vergroten is het vermelden van je bronnen.

Je kunt de bronnen die je gebruikt soms voorzien van een aanklikbare link. Uitgaande links gebruikt Google om de informatie die jij op je website zet beter te kunnen indexeren.

Hij begrijpt als het ware beter waar je over schrijft als je verwijst naar gerelateerde websites. Mensen kunnen die uitgaande links ook volgen.

Als mensen zien dat jij je informatie verkregen hebt van websites die je beroepsgroep als betrouwbaar erkent, dan word jij meteen ook een stuk betrouwbaarder.

Het is daarom een goed idee om een paar uitgaande links naar gerenommeerde websites als bron te vermelden.

Boeken

Als je boeken gebruikt hebt als bron, zet dan onder je artikelen alle informatie die mensen nodig hebben om dat boek te kunnen vinden. Als je dat wilt kun je daar ook aan verdienen. Je kunt bijvoorbeeld een partneraccount bij bol.com aanmaken.

Als ik voorstel om bronnen te vermelden dan hoor ik soms de vreemdste bezwaren. Zoals dat de concurrent meeleest en dan ook zoiets zou kunnen gaan publiceren.

Maar eh, dat kan de concurrent evengoed. En dat doet de concurrent waarschijnlijk ook. De vraag is dus niet of de concurrent dit gaan doen. De vraag is of jouw artikel betrouwbaarder is dan het artikel van de concurrent.

Gezondheidsclaims: feiten en meningen

Het is voor iedere webmaster belangrijk om een duidelijk onderscheid te maken tussen feiten en meningen. Als je website echter over complementaire zorg gaat dan is dit nog veel belangrijker.

Mensen die naar aanleiding van een medische zoekopdracht op je website komen, komen daar om informatie te vinden. Ze komen in eerste instantie niet om jouw persoonlijke mening te lezen, ze komen om een oplossing voor hun probleem te vinden.

Jouw mening is echter niet onbelangrijk en kan zelfs doorslaggevend zijn bij het nemen van de beslissing om een afspraak voor een consult met je te maken. Het is dus zeker niet verkeerd om ook je mening op je website te zetten.

Maar als je meningen geeft, zorg dan wel dat je die meningen goed onderbouwt. Liefst met bronvermelding zodat je bezoeker kan nagaan waar jij je mening op baseert. En laat zien wanneer je het over meningen of visies hebt en wanneer je het over feiten hebt. Dat zal de autoriteit van je website ook ten goede komen.

Schrijven over gezondheid: complementaire zorg

Daarnaast heb je te maken met de wetgeving. Als jij iemand bent die complementaire zorg geeft, dan weet je wel dat je niet zomaar alles mag publiceren wat je denkt, al ben je nog zo overtuigd van de waarheid en van de relevantie van je woorden.

Medische claims en/of gezondheidsclaims zijn vreselijk risicovol, voor je het weet ben je in een oeverloze juridische strijd verwikkeld omdat je iets gepubliceerd hebt wat niet mag.

Zie hier bijvoorbeeld dit verhaal over de druivensuiker van Dextro. En hier kun je een aantal andere voorbeelden vinden van uitspraken van de Reclame Code Commissie.

Dit geldt overigens niet alleen in Nederland, lees hier bijvoorbeeld over een Australisch bedrijf dat claimde dat hun sportkleding coronawerend was.

Wetgeving over medische claims

De wetgeving over medische claims en gezondheidsclaims kan nog per land verschillen. Zeker als het gaat om traditionele geneeskunst. Reden waarom er een lange en ingewikkelde EU-lijst is opgesteld.

Deze wetgeving is ingewikkeld waardoor het zomaar kan gebeuren dat je medische claims of gezondheidsclaims publiceert terwijl je je daar niet eens bewust van bent.

Denk niet dat jouw website zo klein is dat het niemand interesseert als je per ongeluk medische claims plaatst die niet zijn toegestaan. Reken er maar op dat de leden van de Vereniging tegen de kwakzalverij het web nauwgezet in de gaten houden.

Afspraken met een jurist

Om tijd- en energieverslindende narigheid te voorkomen heb ik afspraken gemaakt met een jurist. Bedenk dat iedereen een klacht kan indienen. Juist dan is het erg fijn als je er zeker van kunt zijn dan jouw teksten aan de wetgeving voldoen.

Als je je nieuwsbrieven met Mailchimp of met MailerLite door mij laat maken, dan kun je er een juridische screening bij inkopen. Deze juridische screening is een extra optie die je erbij kunt inkopen.

Een juridische screening van je nieuwsbrief zul je erg moeilijk goedkoper kunnen inkopen, dus pak je kans! Als je ook een e-book wilt laten screenen krijg je – voor je beslist – apart een prijsopgave voor de juridische screening van je e-book.

Social media

En bedenk dat ook je uitingen op de social media aan wettelijke vereisten moeten voldoen. Als je juridisch gescreende teksten hebt is dat ineens niet moeilijk meer.

Als je een juridisch gescreende nieuwsbrief  hebt, dan kun je het hoofdartikel veilig op je blog plaatsen. En als je losse zinnen uit die veilige, gescreende tekst haalt, dan heb je tweets of updates voor Facebook gemaakt.

Vindbaarheid van een medische website

Google is behoorlijk streng als het gaat om het aanbieden van websites die een antwoord moeten zijn op een medische zoekopdracht. Hij heeft een filter waarmee hij slechte websites weg filtert uit de zoekresultaten. 

Hierbij stelt hij eisen waar je website aan moet voldoen. Over deze eisen kun je meer lezen in de artikelen over Google Panda. En nog veel meer tips over SEO vind je in het artikel over SEO zelf doen.

Zowel door Mailchimp als door MailerLite ben ik erkend als e-mail specialist. Ik kan je goed helpen met deze platforms. En ik ben ook SEO gecertificeerd.

seo 200

Gratis checklist SEO

Eerst een checklist, dan een gouden tip van Google zelf en daarna blogupdates als ik iets nieuws publiceer.

Als je nou echt iets wilt met SEO, dan moet je natuurlijk inschrijven!

Medische claims: interessante ontwikkelingen

Washington Post

In de Washington Post van 6 september 2019 staat een artikel over een aanpassing in het advertentiebeleid van Google als het gaat om stamceltherapie.

Kwakzalver Sport Cosmetics

Kwakzalver Sport Cosmetics heeft een unieke manier gekozen om al deze problemen te omzeilen. Hun spullen zijn gewoon “bedrieglijk goed”. Vooralsnog heb ik niet gezien dat Google hier moeilijk om doet, maar dat kan natuurlijk nog wel komen. Interessant om te volgen.

Vereniging tegen kwakzalverij

Maar kijk ook hier eens naar dit artikel van de vereniging tegen de kwakzalverij. Die hebben een mailtje gestuurd en direct daarna heeft de ontvanger z’n hele website leeggehaald.

Dat had de eigenaar van de website zichzelf kunnen besparen door z’n teksten voor publicatie juridisch te laten screenen. De vereniging tegen de kwakzalverij zou het dan evengoed niet eens zijn geweest met wat hij doet, maar hij zou de website niet leeg hoeven te halen want dan had daar niets gestaan wat niet toegestaan is.

Google Panda

Dit artikel maakt deel uit van een serie rond de vraag hoe Google websites beoordeelt. Want hoe hij dat doet is geen vaag geheim. Hij heeft dat in heldere taal gepubliceerd. Hieronder vind je links naar andere artikelen rond deze zelfde vraag.

Gepubliceerd op: 23-10-2014
Voor het laatst bijgewerkt op: 5-7-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?