Medische claims

Medische claims en gezondheidsclaims. Als je een alternatieve geneeswijze uitoefent dan is dit onderwerp relevant voor jou. Om de kwaliteit van een website over een alternatieve geneeswijze of over complementaire zorg te kunnen beoordelen, stelt Google zichzelf de vraag:

Zou je de informatie op deze site vertrouwen als antwoord op een zoekopdracht van medische aard of over je gezondheid?

Google productblog

Hij stelt zichzelf deze vraag omdat hij slechte websites weg wil filteren uit de zoekresultaten. En het is een interessante vraag. Wanneer vertrouwen mensen medische informatie die ze op het Internet vinden?

Alternatieve geneeswijzen

Als jij een alternatieve geneeswijze uitoefent en een blog gebruikt voor je marketing, dan is het voor jou wel heel erg belangrijk dat Google denkt dat de informatie op jouw site betrouwbaar is. Alleen dán zal je site aangeboden worden als antwoord op een medische zoekopdracht.

Betrouwbaarheid

Een manier om de betrouwbaarheid van je artikelen te vergroten is het vermelden van je bronnen.

Uitgaande links

Je kunt de bronnen die je gebruikt soms voorzien van een aanklikbare link. Uitgaande links gebruikt Google om de informatie die jij op je website zet beter te kunnen indexeren. Hij begrijpt als het ware beter waar je over schrijft als je verwijst naar gerelateerde websites.

Mensen kunnen die uitgaande links ook volgen. Als mensen zien dat jij je informatie verkregen hebt van websites die je beroepsgroep als betrouwbaar erkent, dan word jij meteen ook een stuk betrouwbaarder.

Het is daarom een goed idee om een paar uitgaande links naar gerenommeerde websites als bron te vermelden.

Als je boeken gebruikt hebt als bron, zet dan onder je artikelen alle informatie die mensen nodig hebben om dat boek te kunnen vinden. Als je dat wilt kun je daar ook aan verdienen. Je kunt bijvoorbeeld een partneraccount bij bol.com aanmaken.

Feiten en meningen

Het is voor iedere webmaster belangrijk om een duidelijk onderscheid te maken tussen feiten en meningen. Als je website echter over complementaire zorg gaat dan is dit nog veel belangrijker.

Mensen die naar aanleiding van een medische zoekopdracht op je website komen, komen daar om informatie te vinden. Ze komen in eerste instantie niet om jouw persoonlijke mening te lezen, ze komen om een oplossing voor hun probleem te vinden.

Jouw mening is echter niet onbelangrijk en kan zelfs doorslaggevend zijn bij het nemen van de beslissing om een afspraak voor een consult met je te maken. Het is dus zeker niet verkeerd om ook je mening op je website te zetten.

Maar als je meningen geeft, zorg dan wel dat je die meningen goed onderbouwt. Liefst met bronvermelding zodat je bezoeker kan nagaan waar jij je mening op baseert. En laat zien wanneer je het over meningen of visies hebt en wanneer je het over feiten hebt. Dat zal de autoriteit van je website ook ten goede komen.

Wetgeving

Daarnaast heb je te maken met de wetgeving.

Als jij iemand bent die complementaire zorg geeft, dan weet je wel dat je niet zomaar alles mag publiceren wat je denkt, al ben je nog zo overtuigd van de waarheid en van de relevantie van je woorden.

Schrijven over gezondheid en medische claims

Medische claims en/of gezondheidsclaims zijn vreselijk risicovol, voor je het weet ben je in een oeverloze juridische strijd verwikkeld omdat je iets gepubliceerd hebt wat niet mag.

Zie hier bijvoorbeeld dit verhaal over de druivensuiker van Dextro. En hier kun je een aantal andere voorbeelden vinden van uitspraken van de Reclame Code Commissie.

Wetgeving over medische claims

En de wetgeving over medische claims en gezondheidsclaims kan nog per land verschillen. Zeker als het gaat om traditionele geneeskunst. Reden waarom er een lange en ingewikkelde EU-lijst is opgesteld.

Deze wetgeving is ingewikkeld waardoor het zomaar kan gebeuren dat je medische claims of gezondheidsclaims publiceert terwijl je je daar niet eens bewust van bent.

Denk niet dat jouw website zo klein is dat het niemand interesseert als je per ongeluk medische claims plaatst die niet zijn toegestaan. Reken er maar op dat de leden van de Vereniging tegen de kwakzalverij het web nauwgezet in de gaten houden.

Afspraken met een jurist

Om tijd- en energieverslindende narigheid te voorkomen heb ik afspraken gemaakt met een jurist. Bedenk dat iedereen een klacht kan indienen. Juist dan is het erg fijn als je er zeker van kunt zijn dan jouw teksten aan de wetgeving voldoen.

Als je je nieuwsbrieven door mij laat maken, dan kun je er een juridische screening bij inkopen. Deze juridische screening is een extra optie die je slechts 150 euro excl. btw per 10 nieuwsbrieven.

Een juridische screening van je nieuwsbrief zul je erg moeilijk goedkoper kunnen inkopen, dus pak je kans! Als je ook een e-book wilt laten screenen krijg je – voor je beslist – apart een prijsopgave voor de juridische screening van je e-book.

Social media

En bedenk dat ook je uitingen op de social media aan wettelijke vereisten moeten voldoen. Dat is ineens niet moeilijk meer.

Als je een juridisch gescreende nieuwsbrief  hebt, dan kun je het hoofdartikel veilig op je blog plaatsen. En als je losse zinnen uit die veilige, gescreende tekst haalt, dan heb je tweets of updates voor Facebook gemaakt.

Vindbaarheid van je website

Google is behoorlijk streng als het gaat om het aanbieden van websites die een antwoord moeten zijn op een medische zoekopdracht. Hij heeft een filter waarmee hij slechte websites weg filtert uit de zoekresultaten. Een juridische screening van je teksten zal beslist op meerdere fronten in je voordeel werken.

SEO is niet altijd simpel. Om het gemakkelijker voor je te maken heb ik een handleiding SEO gepubliceerd. Daar kun je een heleboel tips vinden om je op weg te helpen.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Medische claims was last modified: by
Credits

Met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor de afbeeldingen van het medicijn en van de beer in de kopafbeelding.

Medische claims was last modified: by