Meerdere accounts verboden

In de gebruikersvoorwaarden van MailChimp staat o.a. dat het verboden is om meerdere accounts te hebben. Maar toch maken sommige bedrijven meerdere accounts aan. Dat is een slecht idee, want MailChimp neemt z’n gebruikersvoorwaarden heel erg serieus. Lees hier wat er gebeurde toen een bedrijf twee accounts aanmaakte.

Gebruikersvoorwaarden

Als je een account aanmaakt bij MailChimp, dan vink je een vakje aan. Door dit vakje aan te vinken bevestig je dat je akkoord gaat met de gebruikersvoorwaarden van MailChimp.

Iedereen weet dat het zelden voorkomt dat iemand Algemene Voorwaarden of Gebruikersvoorwaarden uitgebreid doorneemt, maar ook als je ze niet leest heb je dat vakje nog steeds wel aangevinkt.

Je kunt gewoon geen account aanmaken zonder dat vakje aan te vinken.

Eén account

In de gebruikersvoorwaarden van MailChimp staat o.a. dat een bedrijf niet meer dan één account mag hebben. Meerdere accounts die bij hetzelfde bedrijf horen zijn dus verboden.

Als jij de eigenaar bent van meerdere bedrijven die allemaal dezelfde eigenaar hebben, dan kun je de afzenders van die verschillende nieuwsbrieven apart instellen.

Verschillende afzenders instellen

  • Ga naar je gebruikersnaam (rechts boven)
  • kies voor Account
  • open het menu Settings
  • en kies voor Contact information

Nu flink naar beneden scrollen, tot je bij de contactinformatie van je mailinglijsten komt. Hier kun je voor al je bedrijven een aparte afzender instellen.

Meerdere accounts

Toch zijn er natuurlijk altijd bedrijven die meerdere accounts aanmaken. Dit kun je echter beter niet doen, want MailChimp neemt z’n gebruikersvoorwaarden heel erg serieus.

Meerdere accounts en de gebruikersvoorwaarden

Zoals ik hierboven gezegd heb: MailChimp neemt z’n gebruikersvoorwaarden heel erg serieus.

Recentelijk had ik contact met een erg groot bedrijf dat twee accounts had aangemaakt en hierdoor in de problemen was gekomen. Gezien het aantal abonnees op hun mailinglijsten leek het mij dat MailChimp er alle belang bij had om deze klant te houden.

Maar daar koos MailChimp niet voor. MailChimp heeft beide accounts gesloten en de klant verzocht om naar een ander platform te gaan. Radicaal en zonder pardon, hier viel niet meer over te praten.

Als jij twee accounts hebt

Misschien heb jij voor je bedrijf twee accounts aangemaakt. Misschien omdat je twee doelgroepen hebt, of misschien omdat je meer dan 2000 abonnees hebt en gratis wilt blijven mailen of misschien om een heel andere reden.

Als je dit hebt gedaan, besef dan dat dit een overtreding van de gebruikersvoorwaarden van MailChimp is. Besef dat als MailChimp dit ontdekt, beide accounts gesloten worden en je gewoon ergens anders heen moet.

Je hebt geen twee accounts nodig, zelfs niet als je verschillende doelgroepen hebt en met verschillende afzenders wilt versturen, want je kunt iedere mailinglijst koppelen aan een eigen website en je kunt iedere e-mail een eigen afzender geven.

Dus als je twee accounts hebt aangemaakt, neem dan direct maatregelen. Als je via MailChimp wilt blijven mailen, kies dan zo snel mogelijk welk account je gaat houden en verwijder het andere account.

Hoe ontdekt MailChimp dit

MailChimp heeft software om misbruik te voorkomen. Deze software heet Omnivore.

Omnivore analyseert je nieuwsbrief nog voor je ‘m verzendt. Hij kijkt o.a. naar de links in je nieuwsbrief om te zien of ze misschien leiden naar websites die zich niet netjes gedragen. En hij analyseert je mailinglijst vóór je je nieuwsbrief verzendt. Hij kijkt of er problemen te verwachten zijn als MailChimp een nieuwsbrief verstuurt naar de adressen op jouw lijst.

Hij kijkt bijvoorbeeld of er bekende spamvallen tussen je adressen staan en of je misschien adressen op je lijst hebt staan waarvan Omnivore weet dat ze niet meer bestaan. En hij kijkt naar je account: heeft dit bedrijf misschien nog een account bij MailChimp.

Meerdere accounts

Als jij misschien twee accounts hebt aangemaakt en nu niet weet hoe je dit probleem kunt oplossen, laat je dan helpen.

Ook als dit een tijdje goed is gegaan, besef dan dat Omnivore steeds intelligenter wordt, dus vroeg of laat gaat het mis en dan heb je narigheid. Los het probleem daarom op voor je er echt last van krijgt.

Meer lezen

Er zijn meer dingen over MailChimp die je moet weten als je MailChimp gebruikt. Je kunt hier een artikel vinden waarin ik je vertel wat je weten moet.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Meerdere accounts verboden was last modified: by

Met dank aan GDJ voor het materiaal in de kopafbeelding.

Meerdere accounts verboden was last modified: by

2 reacties op “Meerdere accounts verboden

  1. Judith goedemorgen,

    Ik las je stuk over 2 accounts, maar vond nog niet het antwoord dat ik zocht.

    Ik heb 1 MC account, maar wij hebben 2 bedrijven, Flottweg NL en Sepagrip.

    Waar ik tegenop loop is, dat ik een mailing doe voor Flottweg. Als iemand zich af wil melden krijgt hij te zien “u bent nu afgemeld voor de nieuwsbrief van Sepagrip”.

    Weet jij of ik dit ergens kan instellen?

    Dank voor je reactie!

Reacties zijn gesloten.