Bijgewerkt op 28 november 2023
Als je een account aanmaakt bij Mailchimp, dan vink je een vakje aan. Door dit vakje aan te vinken bevestig je dat je akkoord gaat met de gebruikersvoorwaarden van Mailchimp.
Iedereen weet dat het zelden voorkomt dat iemand Algemene Voorwaarden of Gebruiksvoorwaarden uitgebreid doorneemt, maar ook als je ze niet leest heb je dat vakje nog steeds wel aangevinkt. Je kunt gewoon geen account aanmaken zonder dat vakje aan te vinken.
Gebruiksvoorwaarden: één account
In de gebruiksvoorwaarden van Mailchimp staat o.a. dat een bedrijf niet meer dan één account mag hebben.
Set up multiple accounts for any person or entity in order to send similar content, unless you’re part of a franchise or agency. Mailchimp’s Legal Policies 1-1-20, onder kopje Prohibited Actions
Meerdere accounts die bij hetzelfde bedrijf horen zijn dus verboden. Als jij de eigenaar bent van meerdere bedrijven die allemaal dezelfde eigenaar hebben, dan kun je de afzenders van die verschillende nieuwsbrieven apart instellen.
Verschillende afzenders instellen
- Ga naar je gebruikersnaam (rechts boven)
- kies voor Account
- open het menu Settings
- en kies voor Contact information
Nu flink naar beneden scrollen, tot je bij de contactinformatie van je mailinglijsten komt. Hier kun je voor al je bedrijven een aparte afzender instellen.
Meerdere accounts en de gebruiksvoorwaarden
Toch zijn er natuurlijk altijd bedrijven die meerdere accounts aanmaken. Dit kun je echter beter niet doen, want Mailchimp neemt z’n gebruikersvoorwaarden heel erg serieus.
Recentelijk had ik contact met een erg groot bedrijf dat twee accounts had aangemaakt en hierdoor in de problemen was gekomen. Gezien het aantal abonnees op hun mailinglijsten leek het mij dat Mailchimp er alle belang bij had om deze klant te houden.
Maar daar koos Mailchimp niet voor. Mailchimp heeft beide accounts gesloten en de klant verzocht om naar een ander platform te gaan. Radicaal en zonder pardon, hier viel niet meer over te praten.
Als jij twee accounts hebt
Misschien heb jij voor je bedrijf twee accounts aangemaakt. Misschien omdat je twee doelgroepen hebt, of 2 bedrijven met dezelfde eigenaar, of misschien omdat je meer dan het maximale aantal contacten hebt en gratis wilt blijven mailen of misschien om een heel andere reden.
Als je dit hebt gedaan, besef dan dat dit een overtreding van de gebruikersvoorwaarden van Mailchimp is. Besef dat als Mailchimp dit ontdekt, beide accounts gesloten worden en je gewoon ergens anders heen moet. En Mailchimp gaat dit ontdekken want Mailchimp heeft intelligente software die hiernaar speurt.
Je hebt geen twee accounts nodig, zelfs niet als je verschillende doelgroepen hebt en met verschillende afzenders wilt versturen, want je kunt iedere mailinglijst koppelen aan een eigen website en je kunt iedere e-mail een eigen afzender geven.
Dus als je twee accounts hebt aangemaakt, neem dan direct maatregelen. Als je via Mailchimp wilt blijven mailen, kies dan zo snel mogelijk welk account je gaat houden en verwijder het andere account.
Hoe ontdekt Mailchimp dit
Mailchimp heeft software om misbruik te voorkomen. Deze software heet Omnivore.
Omnivore analyseert je nieuwsbrief nog voor je ‘m verzendt. Hij kijkt o.a. naar de links in je nieuwsbrief om te zien of ze misschien leiden naar websites die zich niet netjes gedragen. En hij analyseert je mailinglijst vóór je je nieuwsbrief verzendt. Hij kijkt of er problemen te verwachten zijn als Mailchimp een nieuwsbrief verstuurt naar de adressen op jouw lijst.
Hij kijkt bijvoorbeeld of er bekende spamvallen tussen je adressen staan en of je misschien adressen op je lijst hebt staan waarvan Omnivore weet dat ze niet meer bestaan. En hij kijkt naar je account: heeft dit bedrijf misschien nog een account bij Mailchimp.
Meerdere accounts verboden
Als jij misschien twee accounts hebt aangemaakt en nu niet weet hoe je dit probleem kunt oplossen, laat je dan helpen.
Ook als dit een tijdje goed is gegaan, besef dan dat Omnivore steeds intelligenter wordt, dus vroeg of laat gaat het mis en dan heb je narigheid. Los het probleem daarom op voor je er echt last van krijgt.
Als je twijfelt of dit alles ook in jouw situatie geldt, neem dan contact op met de afdeling compliance van Mailchimp en vraag het na: compliance@mailchimp.com. Neem hier zelf het initiatief toe en wacht niet tot je bericht krijgt van Mailchimp Omnivore.
Judith goedemorgen,
Ik las je stuk over 2 accounts, maar vond nog niet het antwoord dat ik zocht.
Ik heb 1 MC account, maar wij hebben 2 bedrijven, Flottweg NL en Sepagrip.
Waar ik tegenop loop is, dat ik een mailing doe voor Flottweg. Als iemand zich af wil melden krijgt hij te zien “u bent nu afgemeld voor de nieuwsbrief van Sepagrip”.
Weet jij of ik dit ergens kan instellen?
Dank voor je reactie!
Hallo Mark,
Zeker wel. Dit kun je lezen in het artikel Naam van je mailinglijst wijzigen. In dat artikel staat ook beschreven hoe je de contactgegevens kunt wijzigen.