Meerdere standpunten beschrijven: vanuit het oogpunt van SEO is het wenselijk dat je dat zou doen in je blogposts. Want op Google blog staat een artikel over de Panda ranking en in dit artikel doet Google uit de doeken wat hij onder kwaliteit verstaat.
Meerdere standpunten beschrijven
Google vraagt zich het e.e.a. af bij het bepalen van de kwaliteit van een pagina of blogpost.
Worden meerdere kanten van een verhaal of verschillende standpunten in het artikel beschreven?
Google wil dus graag dat we genuanceerd schrijven.
Meerdere standpunten
Het lijstje op Google productblog kun je beschouwen als een handleiding voor kwaliteit. Maar besef dat Google dit lijstje niet gebruikt om te kijken welke websites hij hoog gaat plaatsen. Hij gebruikt het om te kijken welke blogposts zulke slechte content hebben dat hij ze maar beter laag kan plaatsen.
Meerdere standpunten
Meerdere standpunten beschrijven lijkt minder voor de hand liggend voor een ondernemer. Als je aan meerdere standpunten of verschillende kanten denkt, dan komt al snel in je op dat Google van je vraagt om een lijstje met nadelen van je eigen producten of diensten op je website te plaatsen.
En waarom zou je de nadelen van je product in een artikel op je website willen plaatsen? “Hoog in Google” kan hiervoor niet voldoende reden zijn.
Zo erg is het echter niet, je kunt ook op een andere manier meerdere standpunten beschrijven.
Wat wil Google en wat willen wij?
- Google wil de beste zoekresultaten bovenaan plaatsen en “beste” betekent hier: de beste en compleetste antwoorden op een zoekopdracht
- Wij willen graag dat onze website bovenaan staat en dat willen wij omdat we graag willen verkopen
Deze twee zaken hoeven niet strijdig aan elkaar te zijn, maar dit kan natuurlijk wel heel gemakkelijk.
Eenduidig standpunt
Ik wil de volgende vraag eens stellen om te kijken wat er dan zou gebeuren:
Wat zou er gebeuren als Google zou eisen dat er op webpagina’s een eenduidig standpunt zou worden ingenomen?
Vermoedelijk zullen we dan webpagina’s als “Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend” bovenaan in de zoekresultaten zien staan.
Betaalde advertenties
En jawel: dergelijke pagina’s zien we ook echt bovenaan staan, maar als betaalde advertenties.
Die betaalde advertenties die bovenaan staan zijn zelden informatief. Want het gebeurt zelden dat mensen geld betalen om een blogpost te promoten. Meestal vind je na een klik op een betaalde advertentie een diensten- of productenpagina en dat is ook heel logisch.
Maar dat is meestal niet waar we naar zoeken als we een zoekopdracht intikken. Meestal zoeken we dan naar informatie.
Meerdere standpunten: goed idee
We willen natuurlijk liever niet betalen, dus we hebben een goed idee nodig om informatieve pagina zo te presenteren dat hij goed gaat scoren.
Goede ideeën kun je vaak vinden in boeken.
Een goed idee voor een andere oplossing kun je vinden in in het boek: Zes denkhoeden van Edward de Bono.
Edward de Bono beschrijft in dit boek zes manieren om een zaak te bekijken en dat zou wel eens de oplossing kunnen zijn voor dit probleem.
Wit: exact
Als je de witte hoed draagt, denk je exact. Je baseert je op informatie, cijfers en andere exacte zaken. Het moet niet moeilijk zijn om iets te schrijven dat je op exacte informatie kunt baseren. Dit kunnen we dus gewoon doen.
Blauw: systematisch en gestructureerd
Denken vanuit de blauwe hoed lijkt daar een beetje op: je loopt alle onderdelen van het proces systematisch en gestructureerd na. Je bekijkt alles van een afstand. Ook dat zal niet al te moeilijk zijn.
Rood: intuïtief
Als je de rode hoed draagt, benader je de zaak heel anders. Je weegt de informatie die je hebt niet mee bij je afweging, je baseert je standpunt op je intuïtie. Bij dit perspectief kun je iets van jezelf kwijt, ook altijd leuk.
Geel: optimistisch
De gele hoed is een optimistische manier van denken: je ziet kansen. Ik denk dat dit ook wel haalbaar voor je is.
Zwart: wat zijn de nadelen
Als je de zwarte hoed draagt zie je die kansen juist niet. Je zoekt welbewust naar alle redenen waarom het (wat dat ook is) niet zal lukken of niet goed is.
Groen: groei
Denken vanuit de groene hoed is denken in termen van groei. Dit is natuurlijk een buitenkans voor een ondernemer, ik heb nog nooit een ondernemer ontmoet die niet in staat is te denken in termen van groei. Dit moet je lukken.
Meerdere standpunten beschrijven
Al met al zijn dit perspectieven waar je als ondernemer mee uit de voeten kunt als je een blogpost moet schrijven waarin je iets van meerdere kanten bekijkt.
Let wel: bovengenoemde ideeën zijn geen eisen van Google, het gaat hier om een model om niet te veel pijn te hebben van de eisen die Google stelt. Mogelijk kun je er ook nog een paar manieren van kijken bij bedenken.
Klantperspectief: wat zou de klant ervan vinden dat wij ondernemers aan steeds hogere eisen moeten voldoen? En dan heb ik het niet over eisen die aan onze producten of diensten worden gesteld, maar over eisen aan de artikelen die we op ons blog schrijven!
Wat zou de klant ervan vinden dat er steeds meer plaats wordt ingenomen door betaalde zoekresultaten, ongeacht het kwaliteitsniveau van die webpagina’s?
Ondernemersperspectief: en je kunt alles ook nog vanuit ondernemersperspectief bekijken. Ik denk dat ik dat nu wel heb gedaan.
Meerdere standpunten beschrijven
Er zijn natuurlijk meer manieren om meerdere standpunten te beschrijven.
Ik was aan het surfen op het web om e.e.a. uit te zoeken en daarbij kwam ik een interview met meer personen tegen ofwel een interview met meerdere perspectieven. Ik heb het met belangstelling gelezen, maar me ook gerealiseerd dat als je meerdere mensen aan het woord laat, je beslist ook meerdere standpunten krijgt.
En dat kan veel meer opleveren dan situaties beschrijven met rode en groene hoeden op, want het is voor de hand liggen dat die mensen een link naar het interview gaan plaatsen. En dat kan een erg waardevolle link zijn.
Interview met meer personen
Als je een interview met meer personen regelt, dan kun je hopen dat al die personen naar jouw blog gaan linken. Als die mensen naar jouw blog gaan linken omdat ze daar geïnterviewd zijn, dat is dat erg leuk voor je ranking. Dat interview kun je hier vinden.
Hoe pak je het aan
- Begin met een echt goede vragenlijst: vragen die bezoekers naar je website trekken. Het liefst stel je vragen die je bezoekers aan de zoekmachines stellen.
- Zoek vervolgens de echt grote namen in jouw branche. Niet zomaar mensen die ongeveer hetzelfde doen als jij, maar mensen die er naam mee hebben gemaakt. Mensen die echt bekend zijn in jouw branche.
- Publiceer de vragen en de antwoorden die je van iedereen hebt gekregen.
Bekijk dit even want dan zie je dat dit echt slim is: er zijn grote namen geïnterviewd die elk hun eigen visie hebben gegeven op hetzelfde onderwerp. Perfect!
Meerdere standpunten beschrijven
Als je dit artikel leest, dan probeer je waarschijnlijk de ranking van je website te verbeteren. Dat is een uitstekend idee en dat kan ook best! In de handleiding SEO zelf doen kun je nog meer tips vinden.
Vindbaar worden
- Doelen instellen in Google Analytics
- Iemand toegang geven tot Google Analytics
- WordPress SEO zelf doen

Als je echt van bloggen houdt, dan kan het lonen om een cursus SEO marketing te volgen. En zou je het leuk vinden met me te linken op LinkedIn?

Judith de Vries
Helpt dienstverleners met marketing
Get Clients Now!™ facilitator, Mailchimp expert, MailerLite expert, goed in SEO en je kunt nog met me lachen ook.
Betalen in WordPress Content marketing Google Analytics Google Panda Leads opvolgen Mailchimp account Mailchimp audiences Mailchimp automation Mailchimp betaald Mailchimp integraties Mailchimp merge tags Mailchimp nieuwsbrieven Mailchimp Specialist Mailchimp statistieken MailerLite Automation MailerLite nieuwsbrieven MailerLite Specialist Marketing voor diensten Niche kiezen Pijplijn vullen SEO verbeteren SEO voor dienstverleners Social media Uitgelicht Verkopen WordPress Zonder categorie
Get Clients Now!™ is een handelsmerk van Wings for Business LLC, en wordt onder licentie gebruikt. www.getclientsnow.com