Meerdere standpunten beschrijven

Meerdere standpunten beschrijven: Google vindt het wenselijk dat je dat zou doen in je blogposts. Op Google blog staat een artikel over de Panda ranking  en in dit artikel doet Google uit de doeken wat hij onder kwaliteit verstaat. Eén van de vragen die hij zichzelf stelt bij het beoordelen van de kwaliteit van jouw website is:

Google productblog:

Worden meerdere kanten van een verhaal of verschillende standpunten in het artikel beschreven?

Google productblog

Lijstje van Google

Het lijstje op Google productblog kun je beschouwen als een handleiding voor kwaliteit. Maar houdt er goed rekening mee dat Google dit lijstje niet gebruikt om te kijken welke websites hij hoog gaat plaatsen. Hij gebruikt het om te kijken welke blogposts zulke slechte content hebben dat hij ze maar beter laag kan plaatsen.

Meerder standpunten

Meerdere standpunten beschrijven lijkt minder voor de hand liggend voor een ondernemer.  Als je aan meerdere standpunten of verschillende kanten denkt, dan komt al snel in je op dat Google van je vraagt om een lijstje met nadelen van je eigen producten of diensten op je website te plaatsen.

En waarom zou je de nadelen van je product in een artikel op je website willen plaatsen? “Hoog in Google” kan hiervoor niet voldoende reden zijn. Zo erg is het echter niet, je kunt ook op een andere manier meerdere standpunten beschrijven.

Wat wil Google en wat willen wij?

  • Google wil de beste zoekresultaten bovenaan plaatsen en “beste” betekent hier: de beste en compleetste antwoorden op een zoekopdracht
  • Wij willen graag dat onze website bovenaan staat en dat willen wij omdat we graag willen verkopen

Deze twee zaken hoeven niet strijdig aan elkaar te zijn, maar dit kan natuurlijk wel heel gemakkelijk.

Reclamefolder

Ik wil de volgende vraag eens stellen om te kijken wat er dan zou gebeuren:

Wat zou er gebeuren als Google zou eisen dat er op webpagina’s een eenduidig standpunt zou worden ingenomen?

Vermoedelijk zullen we dan webpagina’s als “Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend” bovenaan in de zoekresultaten zien staan.

Betaalde advertenties

En jawel: dergelijke pagina’s zien we ook echt bovenaan staan, maar als betaalde advertenties.

En er zou geen reden meer zijn om een betaalde advertentie te nemen als je met niets anders dan eenduidige reclame voor je dienst of product ook spontaan bovenaan in de zoekresultaten zou kunnen komen.

Google heeft dus een tweeledig belang om van ons te vragen dat onze blogposts kwaliteit hebben:

  • hij wil de beste zoekresultaten bovenaan plaatsen én
  • hij wil niet gratis geven waar hij ons ook voor kan laten betalen

Goed idee nodig

We willen natuurlijk liever niet betalen, dus we hebben een goed idee nodig. Goede ideeën kun je vaak vinden in boeken. Een goed idee voor een andere oplossing kun je vinden in in het boek: Zes denkhoeden van Edward de Bono

zes denkhoeden

Edward de Bono beschrijft in dit boek zes manieren om een zaak te bekijken:

Exact: als je de witte hoed draagt, denk je exact. Je baseert je op informatie, cijfers en andere exacte zaken. Het moet niet moeilijk zijn om iets te schrijven dat je op exacte informatie kunt baseren. Dit kunnen we dus gewoon doen.

Systematisch en gestructureerd: denken vanuit de blauwe hoed lijkt daar een beetje op: je loopt alle onderdelen van het proces systematisch en gestructureerd na. Je bekijkt alles van een afstand. Ook dat zal niet al te moeilijk zijn.

Intuïtie: als je de rode hoed draagt, benader je de zaak heel anders. Je weegt de informatie die je hebt niet mee bij je afweging, je baseert je standpunt op je intuïtie. Bij dit perspectief kun je iets van jezelf kwijt, ook altijd leuk.

Optimistisch: de gele hoed is een optimistische manier van denken: je ziet kansen. Ik denk dat dit ook wel haalbaar voor je is.

Nadelen: als je de zwarte hoed draagt zie je die kansen juist niet. Je zoekt welbewust naar alle redenen waarom het (wat dat ook is) niet zal lukken of niet goed is.

Groei: denken vanuit de groene hoed is denken in termen van groei. Dit is natuurlijk een buitenkans voor een ondernemer, ik heb nog nooit een ondernemer ontmoet die niet in staat is te denken in termen van groei. Dit moet je lukken.

Meerdere standpunten beschrijven

Al met al zijn dit perspectieven waar je als ondernemer mee uit de voeten kunt als je een blogpost moet schrijven waarin je iets van meerdere kanten bekijkt.

Let wel: bovengenoemde ideeën zijn geen eisen van Google, het gaat hier om een model om niet te veel pijn te hebben van de eisen die Google stelt. Mogelijk kun je er ook nog een paar manieren van kijken bij bedenken.

Klantperspectief: wat zou de klant ervan vinden dat wij ondernemers aan steeds hogere eisen moeten voldoen? En dan heb ik het niet over eisen die aan onze producten of diensten worden gesteld, maar over eisen aan de artikelen die we op ons blog schrijven! Wat zou de klant ervan vinden dat er steeds meer plaats wordt ingenomen door betaalde zoekresultaten, ongeacht het kwaliteitsniveau van die webpagina’s?

Ondernemersperspectief: en je kunt alles ook nog vanuit ondernemersperspectief bekijken. Ik denk dat ik dat nu wel heb gedaan.

Meerdere standpunten beschrijven

Hoe je er ook over denkt, Google heeft het voor het zeggen. Hier hoeven we het niet mee eens te zijn, maar we moeten er wel mee omgaan. Als je website nu niet goed presteert in de zoekresultaten dan gaat het zeker helpen als je de kwaliteit van je content verbetert. Een training SEO helpt ook.

Als je nog niet zover bent dat je een training wilt volgen kun je de hele reeks over de Quality Ranking hier lezen. En hier vind je een handleiding SEO voor beginners.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Meerdere standpunten beschrijven was last modified: by

Meerdere standpunten beschrijven: met dank aan Free-Photos voor de uitgelichte afbeelding.

Meerdere standpunten beschrijven was last modified: by