Home » Blog » Organische zoekresultaten » Meerwaarde bieden met je website
hoger ranken in google: meerwaarde bieden

Meerwaarde bieden met je website

Geschatte leestijd: 8 minuten

Meerwaarde bieden

Als jij graag hoger in Google wilt komen, begin dan met jezelf de vraag stellen: Hoe ga ik meerwaarde bieden? Deze vraag is een goede start, want Google vraagt zichzelf dit ook af als het gaat om te beoordelen op welke positie jouw pagina moet staan.

Biedt de pagina meerwaarde in vergelijking met andere pagina’s in de zoekresultaten?

Google productblog

Deze vraag gaat over het filter dat Google gebruikt om slechte websites uit de zoekresultaten weg te filteren. 

Ik persoonlijk denk dat als je zorgt dat je webpagina alles heeft wat beschreven staat in het lijstje dat Google heeft aangereikt, je webpagina automatisch meerwaarde heeft, want de meeste webpagina’s bieden minder kwaliteit.

Om meerwaarde te kunnen bieden heb je een blog nodig. Dat blog heb je nodig want als je uitsluitend een paar dienstenpagina’s hebt of uitsluitend een webshop hebt dan is het nauwelijks mogelijk om meerwaarde te bieden. Maar je kunt nog meer doen, want waar het om gaat is wát je op dat blog plaatst.

Meerwaarde bieden: serie met inhoud

Je kunt bijvoorbeeld een groot en uitgebreid onderwerp kiezen en daar meerdere artikelen over schrijven die je met elkaar verbindt. Zoals deze serie over de kwaliteitseisen van Google.

In een dergelijke serie ga je alle kanten van je onderwerp belichten. Je gaat een onderwerp dat interessant is voor je doelgroep helemaal uitdiepen en uitwerken. Doordat je het onderwerp in je serie compleet uitdiept krijgt die serie meerwaarde vergeleken met losse artikelen die slechts een deel van het onderwerp behandelen.

Hoger ranken in Google: hoe doe je …

Een andere manier om meerwaarde te bieden is een uitgebreide beschrijving van hoe je iets moet doen, waarom je het moet doen en wanneer je dat moet doen.

Gewoonlijk beschrijf je op je blog wat iemand zou moeten doen en waarom iemand dat zou moeten doen. Hoe het gedaan moet worden beschrijf je niet, want dat is je betaalde dienst. Met het wat en het waarom maak je aan je lezer duidelijk dat het nodig is. Daarna leid je je lezer naar je dienstenpagina om een betaalde dienst in te kopen die moet gaan zorgen voor het hoe.

Maar als je ook eens het hoe beschrijft, dan heeft je pagina al heel snel meerwaarde t.o.v. de andere webpagina’s over dat onderwerp.

Meerwaarde bieden

Microdata

Je kunt microdata gebruiken bij je beschrijving van hoe je iets moet doen en dan vind je dat ook terug in de zoekresultaten. . Dat klinkt ingewikkeld en daarom denk je misschien dat jij hier niet genoeg voor weet, maar de plugin van Yoast heeft een Gutenberg blok “How to“.

Klik gewoon op het plusje links boven in je website (Gutenberg editor) en typ in het zoekveld in: “How-to” en je ziet het blok verschijnen. Niet moeilijk en je hebt er ook geen technische kennis voor nodig.

Dat blok is als een “invulformulier”, dus vul het gewoon in en je bent klaar.

Hoe

Omdat iedereen graag betaalde diensten wil verkopen wordt het hoe van iets zelden op een blog gepubliceerd. En dat betekent dat je heel veel bezoekers kunt aantrekken door een complete uitleg hoe je iets zou moeten doen. Behandel het “hoe” zo compleet en uitputtend dat er niets meer aan toe te voegen is.

Houd er wel rekening mee dat dit gelijktijdig ook betekent dat het daarna erg moeilijk wordt om dit “hoe” als betaalde dienst aan te bieden.

Hetzelfde ook als betaalde dienst aanbieden is niet compleet uitgesloten, maar dan moet je wel zoveel blogs schrijven dat je bezoeker geen zin heeft om al die blogs te doorzoeken om het hoe te vinden.

Basisprincipes

Omdat je hier bezoekers mee aantrekt die het zelf willen doen en jij graag wilt dat mensen een betaalde dienst bij je inkopen, kun je ook overwegen om je m.b.t. het “hoe” tot de basisprincipes te beperken.

  • Beschrijf precies welke stappen iemand moet nemen om een bepaald resultaat te behalen en beschrijf precies hoe alles gedaan moet worden.
  • Sla geen enkele stap over: het mag een lange pagina worden. Sterker nog: zorg dat je minstens 2000 woorden op die pagina schrijft.

Om de navigatie op die lange pagina te vergemakkelijken kun je er een snelmenu boven zetten.

Manieren om meerwaarde te bieden

Meerwaarde bieden kun je dus op verschillende manieren doen:

  • Een groot compleet artikel waar mensen alles in kunnen vinden dat ze nodig hebben.
  • Of een serie artikelen die ieder voor zich een eigen waarde hebben, maar die meerwaarde krijgen door hun samenhang, zorg dan wel dat je duidelijk doorverwijst naar de andere artikelen in die serie.

Als je goed je best doet en veel interessante artikelen op je website zet die over een eenduidig onderwerp gaan, dan zul je vroeg of laat ontdekken dat je website hoog in de zoekresultaten staat. Misschien droom je daar nu alleen van, maar ik verzeker je dat het gaat gebeuren zodra je voldoende relevante en interessante content geschreven hebt. Maar daarmee ben je er niet.

Concurrentie: waarom jouw website?

Zolang je website nog niet te zien is in de zoekresultaten gaat het erom dat je veel content en goede content schrijft en dan kom er je op langere termijn vanzelf. Maar op het moment dat je website echt hoog in de zoekresultaten verschijnt, dan verandert er iets.

Zelfs als je website op positie #1 in Google staat, zelfs dan is er nog geen enkele garantie dat je website bezocht zal worden.

Juist als je website heel hoog in Google staat gaat de vraag spelen: Waarom zouden bezoekers jouw website kiezen en niet die van een ander? Kan jouw website meerwaarde bieden?

Opvallend dat ik ineens allemaal vragen krijg …

Ik wilde je laten weten dat mijn sessie met jou om beter vindbaar te worden, vruchten afwerpt. Het is opvallend dat ik ineens allemaal vragen krijg voor workshops pottenbakken en cursus pottenbakken. Leuk dus! Marjolijn Engelhard, Atelier Marjolijn Engelhard

In je eentje hoog in Google?

Meerwaarde

Je website staat nooit in z’n eentje heel hoog in Google: hij staat tussen andere websites waar ook heel goede content op staat. Dus waarom zou de bezoeker jouw website uitkiezen om te bezoeken? Het is dus zaak ervoor te zorgen dat je bezoeker direct de meerwaarde van jouw website herkent.

Titel en snippet

De bezoeker kiest de website die er voor hem of haar het relevantste uitziet. Om dit te bepalen kijkt je bezoeker naar de titel van je pagina of artikel. Maar ook naar het tekstje dat in de zoekresultaten onder de titel staat. De titel bepaal je zelf. En het tekstje onder de titel kun je ook zelf bepalen.

Het tekstje dat in de zoekresultaten onder de titel van je artikel of je pagina verschijnt is meestal precies hetzelfde tekstje dat je onderaan je pagina invult als je de plugin SEO van Yoast gebruikt! Zorg dat je hier een aantrekkelijk tekstje plaatst waaruit blijkt wat de meerwaarde van je pagina is.

Installeer hiervoor de plugin SEO van Yoast en denk lang en diep na over wat je gaat invullen in het tekstvak dat je na de installatie onderaan iedere pagina en onderaan ieder artikel ziet staan. Meestal plaatst Google het tekstje dat je zelf onderaan je pagina invult. Niet altijd, dit hangt af van de zoekopdracht. Incidenteel plaatst Google een stukje tekst van je pagina omdat dit relevanter is voor de zoekopdracht.

Relevantie

Juist als je webpagina heel hoog in de zoekresultaten staat is het interessant om ‘m eens op te zoeken: tussen welke andere zoekresultaten staat je webpagina? Hoort je artikel daar? Gebruik hiervoor een incognito-venster.

Wat is jouw unieke meerwaarde?

En als je website nu wel hoog in de zoekresultaten staat maar zelden bezocht wordt, denk dan nog langer en nog dieper na over de unieke meerwaarde die jouw bedrijf te bieden heeft.

Zorg dat die meerwaarde in dit tekstje goed uit de verf komt want dit is de factor die gaat bepalen of ik de eerste stap ga nemen om je klant te worden. Dit gaat bepalen of ik je website wel of niet ga bezoeken.

Google Search Console

Als je je website verbindt met Google Search Console kun je ook heel eenvoudig controleren of het tekstje dat in de zoekresultaten getoond wordt een goed tekstje is.

Pagina’s en artikelen waar een bezoeker de meerwaarde niet van inziet kun je zo herkennen:

  • een hoge gemiddelde positie in de zoekresultaten
  • maar je website wordt zelden gekozen

Bij deze pagina’s en artikelen is nog iets te winnen.

Vindbaarheid van je website

Het gaat hier over de vindbaarheid van je website in de organische zoekresultaten. Sommige mensen hebben hier grote problemen mee.  

En voor sommige mensen is SEO een sport, wist je dat? Dat is een leuke benadering. Gewoon een uitdaging. Als jij het ook een uitdaging vindt kan ik je een cursus SEO marketing aanbieden. Doen?

En dit artikel maakt deel uit van een serie over hoger ranken in Google door betere kwaliteit. Dat is lekker makkelijk, want daarvoor hoef je alleen maar goed te zijn in je vak. Je hoeft geen SEO expert te zijn om goede resultaten te halen. De andere artikelen uit deze serie vind je hieronder.

seo 200

Gratis checklist SEO

Eerst een checklist, dan een gouden tip van Google zelf en daarna blogupdates als ik iets nieuws publiceer.

Als je nou echt iets wilt met SEO, dan moet je natuurlijk inschrijven!

Gepubliceerd op: 17-9-2015
Voor het laatst bijgewerkt op: 31-10-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?