Meerwaarde bieden

Als Google naar je website kijkt om te beoordelen of je website waardig is om hoog in de zoekresultaten te worden aangeboden, dan stelt hij zichzelf een vraag naar de meerwaarde van jouw website.

Biedt de pagina meerwaarde in vergelijking met andere pagina’s in de zoekresultaten?

Google productblog

Deze vraag gaat over het filter dat Google gebruikt om slechte websites uit de zoekresultaten weg te filteren. Als jij graag hoger in Google wilt komen, dan kun je jezelf daarom de vraag stellen: Hoe ga ik meerwaarde bieden?

Meerwaarde bieden

Ik denk persoonlijk dat als je zorgt dat je webpagina alles heeft wat beschreven staat in het lijstje dat Google heeft aangereikt, je webpagina automatisch meerwaarde heeft, want de meeste webpagina’s bieden minder kwaliteit.

Om meerwaarde te kunnen bieden heb je een blog nodig. Dat blog heb je nodig want als je uitsluitend een paar dienstenpagina’s hebt of uitsluitend een webshop hebt dan is het nauwelijks mogelijk om meerwaarde te bieden. Maar je kunt nog meer doen, want waar het om gaat is wát je op dat blog plaatst.

Meerwaarde bieden: serie met inhoud

Je kunt bijvoorbeeld een groot en uitgebreid onderwerp kiezen en daar meerdere artikelen over schrijven die je met elkaar verbindt. Zoals deze serie over de kwaliteitseisen van Google.

In een dergelijke serie ga je alle kanten van je onderwerp belichten. Je gaat een onderwerp dat interessant is voor je doelgroep helemaal uitdiepen en uitwerken. Doordat je het onderwerp in je serie compleet uitdiept krijgt die serie meerwaarde vergeleken met losse artikelen die slechts een deel van het onderwerp behandelen.

Meerwaarde bieden: Hoe doe je …

Een andere manier om meerwaarde te bieden is een uitgebreide beschrijving van hoe je iets moet doen, waarom je het moet doen en wanneer je dat moet doen.

Gewoonlijk beschrijf je op je blog wat iemand zou moeten doen en waarom iemand dat zou moeten doen. Hoe het gedaan moet worden beschrijf je niet, want dat is je betaalde dienst. Met het wat en het waarom maak je aan je lezer duidelijk dat het nodig is. Daarna leid je je lezer naar je dienstenpagina om een betaalde dienst in te kopen die moet gaan zorgen voor het hoe.

Meerwaarde bieden: hoe

Omdat iedereen graag betaalde diensten wil verkopen wordt het hoe van iets zelden op een blog gepubliceerd. En dat betekent dat je heel veel bezoekers kunt aantrekken door een complete uitleg hoe je iets zou moeten doen. Behandel het “hoe” zo compleet en uitputtend dat er niets meer aan toe te voegen is.

Houd er wel rekening mee dat dit gelijktijdig ook betekent dat het daarna erg moeilijk wordt om dit “hoe” als betaalde dienst aan te bieden.

Basisprincipes

Omdat je hier bezoekers mee aantrekt die het zelf willen doen en jij graag wilt dat mensen een betaalde dienst bij je inkopen, kun je overwegen om je m.b.t. het “hoe” tot de basisprincipes te beperken.

  • Beschrijf precies welke stappen iemand moet nemen om een bepaald resultaat te behalen en beschrijf precies hoe alles gedaan moet worden.
  • Sla geen enkele stap over: het mag een lange pagina worden. Sterker nog: zorg dat je minstens 2000 woorden op die pagina schrijft.

Om de navigatie op die lange pagina te vergemakkelijken kun je er een snelmenu boven zetten.

Meerwaarde bieden

Meerwaarde bieden kun je dus op verschillende manieren doen:

  • Een groot compleet artikel waar mensen alles in kunnen vinden dat ze nodig hebben.
  • Of een serie artikelen die ieder voor zich een eigen waarde hebben, maar die meerwaarde krijgen door hun samenhang, zorg dan wel dat je duidelijk doorverwijst naar de andere artikelen in die serie.

Als je goed je best doet en veel interessante artikelen op je website zet die over een eenduidig onderwerp gaan, dan zul je vroeg of laat ontdekken dat je website hoog in de zoekresultaten staat. Misschien droom je daar nu alleen van, maar ik verzeker je dat het gaat gebeuren zodra je voldoende relevante en interessante content geschreven hebt. Maar daarmee ben je er niet.

Concurrentie

Zolang je website nog niet te zien is in de zoekresultaten gaat het erom dat je veel content en goede content schrijft en dan kom er je op langere termijn vanzelf. Maar op het moment dat je website echt hoog in de zoekresultaten verschijnt, dan verandert er iets.

Waarom jouw website?

Zelfs als je website op positie #1 in Google staat, zelfs dan is er nog geen enkele garantie dat je website bezocht zal worden.

Juist als je website heel hoog in Google staat gaat de vraag spelen: Waarom zouden bezoekers jouw website kiezen en niet die van een ander? Kan jouw website meerwaarde bieden?

Meerwaarde bieden

Je website staat nooit in z’n eentje heel hoog in Google: hij staat tussen andere websites waar ook heel goede content op staat. Dus waarom zou de bezoeker jouw website uitkiezen om te bezoeken? Het is dus zaak ervoor te zorgen dat je bezoeker direct de meerwaarde van jouw website herkent.

Titel en tekstje onder je titel

De bezoeker kiest de website die er voor hem of haar het relevantste uitziet. Om dit te bepalen kijkt je bezoeker naar de titel van je pagina of artikel. Maar ook naar het tekstje dat in de zoekresultaten onder de titel staat. De titel bepaal je zelf. En het tekstje onder de titel kun je ook zelf bepalen.

Relevantie

Juist als je webpagina heel hoog in de zoekresultaten staat is het interessant om ‘m eens op te zoeken: tussen welke andere zoekresultaten staat je webpagina? Hoort je artikel daar? Gebruik hiervoor een incognito-venster.

Meerwaarde van jouw website

Het tekstje dat in de zoekresultaten onder de titel van je artikel of je pagina verschijnt is meestal precies hetzelfde tekstje dat je onderaan je pagina invult als je de plugin SEO van Yoast gebruikt! Zorg dat je hier een aantrekkelijk tekstje plaatst waaruit blijkt wat de meerwaarde van je pagina is.

Installeer hiervoor de plugin SEO van Yoast en denk lang en diep na over wat je gaat invullen in het tekstvak dat je na de installatie onderaan iedere pagina en onderaan ieder artikel ziet staan. Meestal plaatst Google het tekstje dat je zelf onderaan je pagina invult. Niet altijd, dit hangt af van de zoekopdracht. Incidenteel plaatst Google een stukje tekst van je pagina omdat dit relevanter is voor de zoekopdracht.

En als je website nu wel hoog in de zoekresultaten staat maar zelden bezocht wordt, denk dan nog langer en nog dieper na over de unieke meerwaarde die jouw bedrijf te bieden heeft.

Zorg dat die meerwaarde in dit tekstje goed uit de verf komt want dit is de factor die gaat bepalen of ik de eerste stap ga nemen om je klant te worden. Dit gaat bepalen of ik je website wel of niet ga bezoeken.

Google Search Console

Als je je website verbindt met Google Search Console kun je ook heel eenvoudig controleren of het tekstje dat in de zoekresultaten getoond wordt een goed tekstje is.

Pagina’s en artikelen waar een bezoeker de meerwaarde niet van inziet kun je zo herkennen:

  • een hoge gemiddelde positie in de zoekresultaten
  • maar je website wordt zelden gekozen

Bij deze pagina’s en artikelen is nog iets te winnen.

De vindbaarheid van je website

Het gaat hier over de vindbaarheid van je website in de organische zoekresultaten. Sommige mensen hebben hier grote problemen mee.  Als jij hier problemen mee hebt, laat je dan helpen.

Ik kan je een persoonlijke training SEO aanbieden. Deze training gaat uitsluitend over jouw website. Als je het fijner om gewoon zelf te knutselen, dan kun je in de handleiding heel veel tips vinden.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Meerwaarde bieden was last modified: by
Credits

Met dank aan lukasbieri voor de uitgelichte afbeelding.

Meerwaarde bieden was last modified: by