Zelf een merge tag maken

Zelf een merge tag maken

Zelf een merge tag maken in Mailchimp, dat kan leuk zijn. Door zelf merge tags te maken kun je je nieuwsbrief heel erg persoonlijk maken.

Zoals je de merge tag van de voornaam in je nieuwsbrief kunt zetten om je nieuwsbrief persoonlijk te maken, zo kun je bijvoorbeeld ook een merge tag voor de bedrijfsnaam in je nieuwsbrief zetten.

En als je dat doet, dan kun je leuke teksten in je nieuwsbrieven zetten. Bijvoorbeeld:

Hallo Judith, hoe gaat het met Virtueel Present?

En als je de bedrijfsnaam niet weet, dan kun in je een alternatief in je nieuwsbrief laten verschijnen:

Hallo Judith, hoe gaat het met je bedrijf?


Hoe je een merge tag maakt

Ik ga je hier uitleggen hoe je de bedrijfsnaam van je klant kunt invoegen in je nieuwsbrief. En als je dat weet, dan kun je ook andere variabele velden maken.

Merge tags kun je op verschillende plaatsen in MailChimp maken, maar ik beschrijf er hier eentje want anders zie je door de bomen het bos niet meer.

  • Ga om te beginnen naar Lists in het bovenste menu.
  • Open het menu bij Stats en kies voor Signup forms.
  • Kies voor General Forms en klik op Select.

Nu ben je op je inschrijfformulier.


Variabel veld toevoegen

Klik in de zijbalk op Add a field.

add a field
“Add a field” aanklikken

Om een merge tag voor de bedrijfsnaam te maken kies je daarna voor Text. Dat is het bovenste blokje.

De zijbalk verandert dan en je kunt een nieuw veld benoemen.

merge tag bedrijfsnaam
“Field label” mag je veranderen, “field tag” niet

Kijk nu heel goed naar de velden.


Field label

Bovenaan heb ik het Field label veranderd. Er stond “Untitled” en dat heb ik veranderd in Bedrijfsnaam.


Field tag

Daaronder zie je staan: Field tag. Verander daar liever niets aan. Dit is vanaf nu de merge tag voor de bedrijfsnaam. Als er bedrijfsnamen op je lijst staan en je zet deze merge tag in je nieuwsbrief, dan verschijnt de bedrijfsnaam als tekst.


Required field

Daaronder zie je vakje dat ik niet aangevinkt heb: Required field ofwel verplicht veld. Als je dat vakje aanvinkt dan kunnen mensen die geen bedrijf hebben niet inschrijven.

Dat kun je dus beter niet doen, want dat kost inschrijvingen en levert dus niet echt iets op.


Field visibility

Daaronder zie je staan: Field visibility met twee mogelijkheden: Visible of Hidden.

Visible staat aangevinkt, dus het veld is zichtbaar op het het inschrijfformulier. Als je Hidden aanvinkt, dan is het veld niet zichtbaar op je inschrijfformulier.


Help text

Dan zie je de help text staan, hier kun je iets invullen dat zichtbaar wordt als mensen met hun rechter muisknop in het veld op je formulier klikken.


Een alternatief

En dan zie je staan Default merge tag value. Hier vul je het alternatief in dat moet verschijnen in situaties waarin je de merge tag gebruikt terwijl je geen bedrijfsnaam hebt.


Plugins

Als er nu direct allerlei vragen in je opkomen over hoe dit dan gaat met de plugin die je gebruikt, dan kan ik kort zijn. Als je dit veld ook mee wilt nemen op het inschrijfformulier van je plugin, dan moet je dit configureren op je website.

Hoe je dit doet kan ik zo niet zeggen want ik weet niet welke plugin je gebruikt. Als je er hulp bij nodig hebt volg dan een online cursus Mailchimp met vergadersoftware.


Merge tag in je nieuwsbrief zetten

Als deze merge tag wilt gebruiken in je nieuwsbrief dan kun je ‘m gewoon ophalen.

Merge tag in nieuwsbrief zetten
Merge tag in je nieuwsbrief zetten

Open het menu van de Merge tags en klik Bedrijfsnaam aan. Daarmee zet je de merge tag in je nieuwsbrief. Je lezers zien dan hun bedrijfsnaam in je nieuwsbrief staan, of het alternatief dat je hebt ingevuld.

Als de merge tags niet werken

Als je bij een test ontdekt dat de merge tags niet werken, dan is de oorzaak waarschijnlijk één van deze twee zaken:

  • je werkt in een template
  • of je hebt de nieuwsbrief nog niet aan een mailinglijst gekoppeld

Merge tags halen informatie op die bij een mailinglijst hoort, zoals bijvoorbeeld de voornaam van je abonnee. Zolang je een nieuwsbrief nog niet aan een mailinglijst gekoppeld hebt, kunnen ze daarom niet werken.

Zelf een merge tag maken was last modified: by

Mailchimp kan heel lastig zijn om mee te werken. Vooral als je iets bijzonders wilt. Maar in de handleiding Mailchimp kun je ingangen vinden naar oplossingen.

Lees direct verder: een merge tag waarmee mensen zich kunnen afmelden voor een serie e-mails (maar gewoon op de lijst blijven).


“The money is in the list”

de waarde van je mailinglijst

Met deze rekentool in Excel kun je precies berekenen wat de waarde van je mailinglijst is.

Vraag ‘m hier op!

Zelf een merge tag maken was last modified: by

Hier kun je meer lezen over merge tags

Zelf een merge tag maken: met dank aan Geralt voor de uitgelichte afbeelding.

Zelf een merge tag maken was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *