Bijgewerkt op 1 december 2023
Een merge tag is een variabel veld. De inhoud van dat veld verschilt per lezer. Zelf een variabel veld maken in Mailchimp, dat kan leuk zijn. Door zelf merge tags te maken kun je je nieuwsbrief heel erg persoonlijk maken.
Zoals je de merge tag van de voornaam in je nieuwsbrief kunt zetten om je nieuwsbrief persoonlijk te maken, zo kun je bijvoorbeeld ook een merge tag voor de bedrijfsnaam in je nieuwsbrief zetten. Of de naam van een hond of een kat. Of iets anders dat past bij je bedrijf en je doelgroep.
En als je dat doet, dan kun je leuke persoonlijke teksten in je nieuwsbrieven zetten die heel natuurlijk lezen. Iets als: “Het is weer tijd voor de jaarlijkse prik van Poezel”. Als je de eigenaar van Poezel bent dan leest dat als een heel gewone zin, maar “Poezel” staat in een variabel veld. En de eigenaar van een kat met een andere naam ziet de naam van z’n eigen kat staan.
Zelf een merge tag maken
Ik ga je hier uitleggen hoe je de bedrijfsnaam van je klant kunt invoegen in je nieuwsbrief. Of de naam van een kat. En als je dat weet, dan kun je ook andere variabele velden maken.
Merge tags kun je op verschillende plaatsen in Mailchimp maken, maar ik beschrijf hier 1 plaats want anders zie je door de bomen het bos niet meer.
- Ga om te beginnen naar je audiences in de zijbalk helemaal links
- Kies nu in de 2e zijbalk voor Signup forms.
- En kies dan voor de Form builder
Maar als je ergens anders een heel andere navigatie leest, dan is dat gewoon ook goed. Het is een andere route naar hetzelfde resultaat.
Variabel veld toevoegen
Klik in de zijbalk op Add a field.

Om een merge tag voor de bedrijfsnaam te maken kies je daarna voor Text. Dat is het bovenste blokje. De zijbalk verandert dan en je kunt een nieuw veld benoemen.

Kijk nu heel goed naar de velden.
Field label: Bovenaan heb ik het Field label veranderd. Er stond “Untitled” en dat heb ik veranderd in Bedrijfsnaam.
Field tag: Daaronder zie je staan: Field tag. Verander daar liever niets aan. Dit is vanaf nu de merge tag voor de bedrijfsnaam. Als er bedrijfsnamen op je lijst staan en je zet deze merge tag in je nieuwsbrief, dan verschijnt de bedrijfsnaam als tekst.
Required field: Daaronder zie je vakje dat ik niet aangevinkt heb: Required field ofwel verplicht veld. Als je dat vakje aanvinkt dan kunnen mensen die geen bedrijf hebben niet inschrijven. Dat kun je dus beter niet doen, want dat kost inschrijvingen en levert dus niet echt iets op.
Field visibility: Daaronder zie je staan: Field visibility met twee mogelijkheden. Je ziet hier Visible of Hidden. Visible staat aangevinkt, dus het veld is zichtbaar op het het inschrijfformulier. Als je Hidden aanvinkt, dan is het veld niet zichtbaar op je inschrijfformulier.
Help text: Dan zie je de help text staan, hier kun je iets invullen dat zichtbaar wordt als mensen met hun rechter muisknop in het veld op je formulier klikken. Dat doen mensen overigens niet, dus als je daar een help text invult gaat hij waarschijnlijk de mist in.
Een alternatief: En dan zie je staan Default merge tag value. Hier vul je het alternatief in dat moet verschijnen in situaties waarin je de merge tag gebruikt terwijl hij niet ingevuld is.
Als er nu direct allerlei vragen in je opkomen over hoe dit dan gaat met de plugin die je gebruikt, dan kan ik kort zijn. Als je dit variabele veld ook mee wilt nemen op het inschrijfformulier van je plugin, dan moet je dit configureren op je website. Hoe je dit doet kan ik zo niet zeggen want ik weet niet welke plugin je gebruikt. Vraag het gewoon even aan je webbouwer.
Zelfgemaakte variabele in je nieuwsbrief
Als je deze variabele wilt gebruiken in je nieuwsbrief dan kun je ‘m gewoon ophalen. Open het menu van de Merge tags en klik de naam van je merge tag aan. Daarmee zet je de merge tag in je nieuwsbrief. Je lezers zien dan hun bedrijfsnaam in je nieuwsbrief staan, of het alternatief dat je hebt ingevuld.
Classic editor

Inline editor ofwel new builder
In de nieuwe inline editor gaat dit net zo, daar staan de merge tags onder de puntjes.

Zelf een variabel veld maken
Zelf een variabel veld maken met een merge tag is natuurlijk echt leuk, want met je eigen merge tags kun je je nieuwsbrief precies maken zoals jij dat wilt. Je kunt je nieuwsbrief op deze manier personaliseren op elke manier die je maar wilt.