Zelf een merge tag maken

Zelf een merge tag maken, dat kan leuk zijn. Door zelf merge tags te maken kun je je nieuwsbrief heel erg persoonlijk maken. Zoals je de merge tag van de voornaam in je nieuwsbrief kunt zetten om je nieuwsbrief persoonlijk te maken, zo kun je bijvoorbeeld ook een merge tag voor de bedrijfsnaam in je nieuwsbrief zetten.

En als je dat doet, dan kun je leuke teksten in je nieuwsbrieven zetten. Bijvoorbeeld:

Hallo Judith, hoe gaat het met Virtueel Present?

En als je de bedrijfsnaam niet weet, dan kun in je een alternatief in je nieuwsbrief laten verschijnen:

Hallo Judith, hoe gaat het met je bedrijf?

Zelf een merge tag maken

Ik ga je hier uitleggen hoe je zelf een merge tag voor de bedrijfsnaam kunt maken. En als je dat weet, dan kun je ook andere merge tags maken.

Merge tags kun je op verschillende plaatsen in MailChimp maken, maar ik beschrijf er hier eentje want anders zie je door de bomen het bos niet meer.

  • Ga om te beginnen naar Lists in het bovenste menu.
  • Open het menu bij Stats en kies voor Signup forms.
  • Kies voor General Forms en klik op Select.

Nu ben je op je inschrijfformulier.

Merge tag maken

Klik in de zijbalk op Add a field.

merge tag maken

Om een merge tag voor de bedrijfsnaam te maken kies je daarna voor Text. Dat is het bovenste blokje.

De zijbalk verandert dan en je kunt een nieuw veld benoemen.

merge tag maken

Kijk nu heel goed naar de velden.

Field label

Bovenaan heb ik het Field label veranderd. Er stond “Untitled” en dat heb ik veranderd in Bedrijfsnaam.

Field tag

Daaronder zie je staan: Field tag. Verander daar liever niets aan. Dit is vanaf nu de merge tag voor de bedrijfsnaam. Als er bedrijfsnamen op je lijst staan en je zet deze merge tag in je nieuwsbrief, dan verschijnt de bedrijfsnaam als tekst.

Required field

Daaronder zie je vakje dat ik niet aangevinkt heb: Required field ofwel verplicht veld. Als je dat vakje aanvinkt dan kunnen mensen die geen bedrijf hebben niet inschrijven. En mensen die hun bedrijfsnaam niet willen geven kunnen dan ook niet inschrijven. In deze situatie lijkt het me daarom niet handig om dit veld verplicht te maken, want dat kost je inschrijvingen.

Field visibility

Daaronder zie je staan: Field visibility met twee mogelijkheden: Visible of Hidden.

Visible staat aangevinkt, dus het veld is zichtbaar op het het inschrijfformulier. Als je Hidden aanvinkt, dan is het veld niet zichtbaar op je inschrijfformulier.

Help text

Dan zie je de help text staan, hier kun je iets invullen dat zichtbaar wordt als mensen met hun rechter muisknop in het veld op je formulier klikken.

Default merge tag value

En dan zie je staan Default merge tag value. Hier vul je het alternatief in dat moet verschijnen in situaties waarin je de merge tag gebruikt terwijl je geen bedrijfsnaam hebt.

Zelf een merge tag maken: plugins

Als er nu direct allerlei vragen in je opkomen over hoe dit dan gaat met de plugin die je gebruikt, dan kan ik kort zijn. Als je dit veld ook mee wilt nemen op het inschrijfformulier van je plugin, dan moet je dit configureren op je website. Hoe je dit doet kan ik zo niet zeggen want ik weet niet welke plugin je gebruikt. Als je er hulp bij nodig hebt volg dan een korte cursus Mailchimp met vergadersoftware.

Zelf een merge tag maken: nieuwsbrief

Als deze merge tag wilt gebruiken in je nieuwsbrief dan kun je ‘m gewoon ophalen.

merge tag maken nieuwsbrief

Open het menu van de Merge tags en klik Bedrijfsnaam aan. Daarmee zet je de merge tag in je nieuwsbrief. Je lezers zien dan hun bedrijfsnaam in je nieuwsbrief staan, of het alternatief dat je hebt ingevuld.

Als de merge tags niet werken

Als de merge tags niet werken is er bijna nooit iets mis, meestal ben je dan in een template aan het werken. Hier in de inleiding van deze rubriek kun je daar meer over lezen.

Lees direct verder: een merge tag waarmee mensen zich kunnen afmelden voor een serie e-mails (maar gewoon op de lijst blijven).

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Zelf een merge tag maken was last modified: by

Zelf een merge tag maken: met dank aan Geralt voor de uitgelichte afbeelding.

Zelf een merge tag maken was last modified: by