merge tags voor automation

Merge tags voor Automation

Bijgewerkt op 12 november 2023

De Customer Journey is een totaal ander systeem dan de Classic Automation. Ze zijn eigenlijk niet te vergelijken. En Mailchimp merge tags werken gewoonlijk overal binnen Mailchimp, waar je ze ook gebruikt. Hierdoor jou je een foutje kunnen maken dat ik zelf bijna heb gemaakt. Bijna, niet helemaal gelukkig.

Merge tags voor de Classic Automation

Dit zijn merge tags die echt uitsluitend voor Automation gemaakt zijn en die vaak de onderlinge afhankelijkheid van je e-mails binnen een automatisering beschrijven:

  • Totale aantal e-mails in 1 automatisering.
  • Positie binnen de automatisering van de e-mail die je klant op dat moment leest.
  • Titel van de volgende e-mail en titel van de vorige e-mail.
  • De serie verlaten.
  • Met een muisklik aanmelden voor een serie

Totale aantal e-mails

Een automatisering bestaat gewoonlijk uit meerdere e-mails. En er is een merge tag waarmee je aan je lezer kunt vertellen uit hoeveel e-mails je Automation bestaat. Gebruik deze merge tag niet in de Customer Journey.

*|AUTOMATION:TOTALEMAILS|*

Huidige positie binnen de automatisering

Als je een serie stuurt, is het fijn voor je lezers om te weten waar ze op dit moment zijn in je serie. Gebruik deze merge tag niet in de Customer Journey.*|AUTOMATION:CURRENTPOSITION|*

Deze twee merge tags kun je heel leuk met elkaar combineren:

Dit is e-mail

*|AUTOMATION:CURRENTPOSITION|* van *|AUTOMATION:TOTALEMAILS|*

Titel van de volgende e-mail en van de vorige e-mail

Titel van de volgende e-mail en titel van de vorige e-mail: niet gebruiken in de Customer Journey. Je zet deze merge tags niet onder tekstlinks, je zet ze gewoon zoals ze zijn in je nieuwsbrief.

*|AUTOMATION:NEXTSUBJECT|**|AUTOMATION:PREVIOUSSUBJECT|*

Dan is je combinatie nog interessanter:

Dit is e-mail *|AUTOMATION:CURRENTPOSITION|* van *|AUTOMATION:TOTALEMAILS|*. Morgen vertel ik je over *|AUTOMATION:NEXTSUBJECT|*

Je lezer heeft er genoeg van

Je lezer heeft net gezien dat jij een serie van 14 e-mails hebt gemaakt en dat hij nog maar op positie 3 is en waar je het morgen over gaat hebben. En lezer heeft daar helemaal geen zin in.

Je hebt dan kans dat je lezer zich afmeldt. En dat wil je natuurlijk niet, want daar heb je al dat werk niet voor gedaan. Daarom heb je een oplossing nodig. En die oplossing is er. Je kunt een merge tag in alle e-mails van de serie zetten die je lezer een uitweg biedt:

*|AUTOMATION:WORKFLOWREMOVEURL|*

Als je deze merge tag in je serie onder een tekstlink zet en je lezer klikt ‘m aan, dan gaat hij uit de serie. Maar hij blijft wel gewoon op je lijst staan met de status subscribed. Je kunt ‘m dus nog gewoon mailen. Niet gebruiken in de Customer Journey.

Gemakkelijk aanmelden voor een serie

En zo kan iemand zich ook gemakkelijk aanmelden voor een serie. Want het is best raar: je staat op iemands lijst en hij biedt een serie aan. En als je die serie wilt, dan moet je je opnieuw aanmelden. Dat gaat toch nergens over? Dat kan veel makkelijker door eerst je serie te maken (in de Classic Automation) en dan een nieuwsbrief te sturen met deze merge tag er in:

*|AUTOMATION:WORKFLOWADDURL(campaign_id)|*

Let op: je moet deze merge tag wel even bewerken, want er daat campaign_id in. Dat moet je niet zo laten staan, daar moet je de id van de serie invullen. Als je de serie opent dat staat er een lange URL in de browser en die lange URL staat o.a. een getal. Dat getal is de campaign id. Deze merge tag zet je ook onder een tekstlink.

Classic Automation merge tags

De merge tags in dit artikel zijn voor de Classic Automation. Je kunt ze niet gebruiken in de Customer Journey.

Als je geen flauw idee hebt waar ik het over heb als ik het heb over de Classic Automation, dan heb je die waarschijnlijk niet in je account. Hij is uitsluitend beschikbaar in accounts die zijn aangemaakt voor 15 mei 2019 en op voorwaarde dat je voor 15 mei 2019 een keer een Automation hebt gemaakt.

Maar evengoed vind ik dat je moet weten dat je deze merge tags niet kunt gebruiken in de Customer Journey, want je zou er eens iets over kunnen lezen en deze merge tags dan kunnen tegenkomen. Want vrijwel nergens is te lezen dat ze niet bruikbaar zijn in de Customer Journey. En dan ga je de mist in.

,
Scroll naar boven