Met wie ga je linken?

Met wie ga je linken

Met wie ga je linken en is dat een natuurlijke link of een onnatuurlijke link? En wat is het verschil tussen natuurlijke links en onnatuurlijke links? Plus: wat gebeurt er als Google onnatuurlijke links denkt te zien? En hoe voorkom je dat Google een patroon van onnatuurlijke links ziet? Dat zijn de onderwerpen van dit artikel.


Met wie ga je linken

We hebben het nu over gewone aanklikbare links die je op je eigen website plaatst. Dat kunnen heel gewone natuurlijke links zijn: ik plaats een link naar jouw website omdat jij daar iets hebt geschreven dat past bij content op mijn website. Logisch dat ik daar een link naar plaats.

Maar het kunnen ook rare onnatuurlijke links zijn. Dat zijn links die niet gemotiveerd worden door wat jij hebt geschreven. Dit soort links worden door andere zaken gemotiveerd:

  • een onderlinge afspraak om links te ruilen
  • of een rechtstreekse betaling voor het plaatsen van die link
  • en misschien een affliate link

Dit is geen compleet rijtje. Het gaat om  alle links die je plaatst zonder de bedoeling te hebben meer informatie aan je artikel toe te voegen. Links waarvan je het niet zou verzinnen om ze te plaatsen als je daar niet voor betaald zou worden of als je daar geen afspraken over zou hebben gemaakt. Het zijn vaak links die niemand zou missen als je ze niet zou plaatsen. En vaak zou je blogpost zelfs beter worden zonder die links.

Tweet John Mu natuurlijke links

Natuurlijke links

Natuurlijke links zijn links die je plaatst als redactionele keuze. Je plaatst ze omdat het logisch is om die link te plaatsen. De link voegt iets toe. Als je de link niet zou plaatsen, zou je artikel niet compleet zijn. Er zou iets missen.

Google houdt van dergelijke natuurlijke links. Als je denkt dat een link naar een ander punt op het web iets toevoegt aan je eigen content, plaats die link dan vooral. Een link die meer betekenis aan de content van je blogpost geeft doet je website goed.

Onnatuurlijke links zijn links die je niet als redactionele keuze plaatst. Je plaatst ze om een andere reden.

Hoeveel links moet je plaatsen

Dit is een vraag ik heel vaak hoor: hoeveel links moet ik in mijn artikel plaatsen? Maar dat is een verkeerde vraag want dat doet er helemaal niet toe. Het gaat er niet om hoeveel links je plaatst. Het gaat erom waarom je die links plaatst.

Ga daar niet iets mechanisch van maken door links te gaan tellen en bij een tekort er iets bij te verzinnen en bij een teveel essentiële links weg te laten. Dat was heel lang geleden nog wel aan de orde, maar dat is nu achterhaald.

Als je die links plaatst vanuit de motivatie dat ze iets toevoegen aan je artikel, dan doe je het goed. En als je die links plaatst om er geld aan te verdienen, of omdat je afspraken met anderen hebt gemaakt terwijl die links niets toevoegen, dan doe je het fout.


Met wie ga je linken?

Als je je afvraagt of je een link wel of niet moet plaatsen, houd dan dit in gedachten:

  • Plaats je een link omdat die link nodig is om je artikel compleet te maken en omdat je artikel zonder die link niet volledig is? Dan weet je zeker dat je het goed doet. Je plaatst dan een link die meerwaarde heeft voor je bezoekers.
  • Als je afspraken maakt met anderen om onderling bezoekers naar elkaar door te sturen, maak die links dan “nofollow” zodat er geen onnatuurlijk linkpatroon ontstaat.
  • En als je ontdekt dat iemand onnatuurlijke links plaatst naar jouw website, vraag dan om die links te verwijderen. Als de ander dat niet doet, dan kun je zelf aan Google vragen om die onnatuurlijke links niet mee te tellen.

Als je op deze manier je links plaatst, dan plaats je natuurlijke links en dan krijg je geen problemen.

Waarschuwing: Google vragen om specifieke onnatuurlijke links niet mee te tellen is niet voor “doe-het-zelvers”. Als je er geen verstand van hebt, doe dit dan niet zelf maar laat het doen.


Met wie ga je linken?

Nu kun je je afvragen of het jammer is dat Google het niet goed vindt dat je met anderen afspraken maakt over het plaatsen van links.  Ik denk dat dat helemaal niet jammer is en dat het ook helemaal geen probleem is.

In het verleden waren inkomende links van gerelateerde websites van grote waarde voor de ranking van je website. Nu zijn inkomende links nog steeds van grote waarde, want ze kunnen bezoekers naar je toe leiden. Maar voor je ranking heb je ze niet meer nodig want dat lukt ook prima zonder inkomende links.

Ga daarom beslist niet in op dubieuze voorstellen om Google te misleiden, want Google laat zich niet misleiden. Dit lukt misschien tijdelijk, maar de mensen van Google zijn zich daarvan bewust en ze werken voortdurend aan verbeteringen van het algoritme. Dus vroeg of laat gaan dubieuze plannetjes de mist in.


SEO verbeteren

Hierboven staat een ingewikkeld verhaal, maar dat komt niet doordat SEO ingewikkeld is. Als je een gewone website hebt waar je leuke artikelen op plaatst met uitgaande links die in die artikelen thuishoren, dan heb je niets te maken met het bovenstaande verhaal.

De ingewikkeldheden in dit verhaal zijn ontstaan doordat mensen niet tevreden waren met de links die ze spontaan en vanzelf kregen. Omdat ze hier niet tevreden mee waren hebben ze een dubieus plan bedacht.


Met wie ga je linken?

Ben je ook niet tevreden met de prestaties van je website? Dan heb ik betere oplossingen voor je dan ingewikkelde manieren van linken:

  • De goedkoopste oplossing en eentje die uitstekend voldoet is: ga meer tijd aan je website besteden en publiceer uitstekende content, dan kom je al een heel eind.
  • Een oplossing die ook niet duur is bestaat ook uit meer tijd aan je website besteden door een geweldige structuur in je website aan te brengen.

seo voor dummies

SEO voor dummies

Schrijf je hier in voor gratis tips.

Je bent hier: Home » SEO » SEO beginners » Met wie ga je linken?
Met wie ga je linken? was last modified: by

Bronnen

Met wie ga je linken? was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *