multivariate testen met Mailchimp Premium

Multivariate testen met Mailchimp Premium

Bijgewerkt op 1 december 2023

Met een multivariate test kun je een beetje sneller testen. Het is niet nodig een hele berg AB-tests te maken, want je test alles wat je testen wilt gelijktijdig. Je krijgt snel helder wat je aan zou moeten passen om de conversie te verhogen.

Er is natuurlijk ook een nadeel: je hebt een enorm audience nodig. Voor een betrouwbare test heb je 5000 abonnees per testgroep nodig. En als je 8 variabelen gelijktijdig wilt gaan testen, dan heb je dus 40.000 abonnees nodig voor je testgroepen. Dus als 20-80 wil testen, heb je minimaal 200.000 abonnees nodig.

Multivariate testen

Voor je begint is het natuurlijk belangrijk dat je helder hebt wat je precies wilt gaan testen.

Doelen stellen

Zorg dat je heel helder hebt wat je doelen zijn en hoe je gaat meten. En als je wilt meten op open rate, denk er dan aan dat die open rate niet helemaal klopt als gevolg van Apple Mail Privacy Protection. Daarom is het misschien beter om op de click rate te meten.

Stel een hypothese op

Als je denkt dat het wijzigen van een element meer clicks zal opleveren, dan moet je dat noteren zodat je achteraf kunt meten of dit waar is. Wees hierin niet vaag, maar noteer het zo dat het waar of niet waar is, niets er tussenin, geen vaagheden.

Maak je varianten

Maak je varianten en houd daarbij de afspraken die je gemaakt hebt in de gaten over wat je precies wilt gaan testen.

Multivariate testen

Er zijn verschillende elementen die je kunt testen. En als je multivariate testen lastig vindt, of als je het lastig vindt om de resultaten te interpreteren, dan kan het goed zijn te weten dat je dit ook aan mij kunt uitbesteden.

Onderwerpregel: Je kunt onderwerpregels testen. Maar besef dat je dan meet op de open rate en dan gooit Apple Mail Privacy Protection roet in het eten. Als je onderwerpregels wilt testen, kun je overwegen om een segment te maken om Apple Mail gebruikers van je test uit te sluiten.

Naam van de afzender: Kun je beter de naam van een persoon gebruiken of de naam van je bedrijf? Dat heeft te maken met herkenbaarheid en betrouwbaarheid. Hierbij kun je zowel meten op open rate als op click rate.

Content: Je kunt meerdere versies van je nieuwsbrief maken. Wat werkt het beste: een mooi opgemaakte nieuwsbrief of een links uitgelijnd persoonlijk verhaal? En hoe lang is de optimale lengte van je e-mails?

Verzendtijd: Je kunt ook testen op verzendtijd. Maar daar zie ik niet zoveel reden toe, want je hebt zowel verzenddag optimalisatie als verzendtijd optimalisatie tot je beschikking.

Multivariate testen

Voor je begint is het natuurlijk belangrijk dat je helder hebt wat je precies wilt gaan testen.

Doelen stellen

Zorg dat je heel helder hebt wat je doelen zijn en hoe je gaat meten. En als je wilt meten op open rate, denk er dan aan dat die open rate niet helemaal klopt als gevolg van Apple Mail Privacy Protection. Daarom is het misschien beter om op de click rate te meten.

Stel een hypothese op

Als je denkt dat het wijzigen van een element meer clicks zal opleveren, dan moet je dat noteren zodat je achteraf kunt meten of dit waar is. Wees hierin niet vaag, maar noteer het zo dat het waar of niet waar is, niets er tussenin, geen vaagheden.

Maak je varianten

Maak je varianten en houd daarbij de afspraken die je gemaakt hebt in de gaten over wat je precies wilt gaan testen.

Multivariate testen

Er zijn verschillende elementen die je kunt testen. En als je multivariate testen lastig vindt, of als je het lastig vindt om de resultaten te interpreteren, dan kan het goed zijn te weten dat je dit ook aan mij kunt uitbesteden.

Onderwerpregel: Je kunt onderwerpregels testen. Maar besef dat je dan meet op de open rate en dan gooit Apple Mail Privacy Protection roet in het eten. Als je onderwerpregels wilt testen, kun je overwegen om een segment te maken om Apple Mail gebruikers van je test uit te sluiten.

Naam van de afzender: Kun je beter de naam van een persoon gebruiken of de naam van je bedrijf? Dat heeft te maken met herkenbaarheid en betrouwbaarheid. Hierbij kun je zowel meten op open rate als op click rate.

Content: Je kunt meerdere versies van je nieuwsbrief maken. Wat werkt het beste: een mooi opgemaakte nieuwsbrief of een links uitgelijnd persoonlijk verhaal? En hoe lang is de optimale lengte van je e-mails?

Verzendtijd: Je kunt ook testen op verzendtijd. Maar daar zie ik niet zoveel reden toe, want je hebt zowel verzenddag optimalisatie als verzendtijd optimalisatie tot je beschikking.

Scroll naar boven