Multivariate testen met Mailchimp Pro

Multivariate testen met Mailchimp Pro met maar liefst 8 varianten: 2 titels, 2 afzenders, 2 nieuwsbrieven en 2 verzendtijden, allemaal tegelijk. Of een andere combinatie van varianten.

Met een gewone AB test kun je één zaak testen door twee varianten te versturen. Je kunt je nieuwsbrief versturen met 2 verschillende titels, óf met 2 verschillende afzenders, óf je verstuurt 2 nieuwsbrieven met verschillende inhoud of je kiest 2 verzendtijden.

Maar je kunt niet alles tegelijk testen. Met Mailchimp Pro kun je een multivariate test versturen en dan kun je wel alles tegelijk testen. Je kunt met MailChimp Pro een mix versturen met maximaal 8 varianten.

Multivariate testen

Hierbij moet je je natuurlijk wel realiseren dat je mailinglijst groot genoeg moet zijn. Een test is pas betrouwbaar als je voor iedere groep minimaal 5000 adressen hebt. Als je een betrouwbare multivariate test wilt versturen waarbij je alle 8 varianten gebruikt, dan heb je dus een flinke adressenlijst nodig.

Multivariate testen

Mailchimp heeft hier een voorbeeld staan van hoe een multivariate test in z’n werk gaat. Als je hier gaat kijken, klik dan even op de blauwe button “Explore Feature”, dan krijg je een diashow van alle pagina’s binnen Mailchimp die betrokken zijn bij multivariate testen.

Multivariate testen: mixen

Bij deze multivariate tests kun je dus heerlijk mixen. Maar dat hoef je niet te doen. Je kunt ook een nieuwsbrief versturen met 8 verschillende titels, of met 8 verschillende afzenders.

Of je doet een test op content met 8 verschillende nieuwsbrieven. En als je daar één dingetje in varieert, bijvoorbeeld de kleur van de call-to-action, dan weet je daarna precies welke kleur voor de meeste clicks zorgt.

Inspiratie

Om je te inspireren: wat werkt beter bij jouw doelgroep?

  • Aanklikbare links: een aanklikbare tekstlink, een button of een aanklikbare afbeelding?
  • Afzender: de bedrijfsnaam of de naam van een persoon?
  • Template: een simple text template, een mooi opgemaakt HTML template van 1 kolom of een HTML template met 3 kolommen?

Zo kun je eindeloos variëren en uitproberen wat het beste resultaat geeft bij jouw doelgroep.

Mailchimp Pro

Mailchimp Pro is een extra module bovenop het gewone betaalde abonnement. Je hebt dan een betaald abonnement met een tarief dat bepaald wordt door het aantal abonnees in je account + MailChimp Pro voor een extra vast bedrag per maand.

Het tarief voor Mailchimp Pro is niet afhankelijk van het aantal abonnees in je account.

Maar zoals ik boven beschreef: je hoeft Mailchimp Pro pas te overwegen als je mailinglijst groot genoeg is want anders betaal je er wel voor terwijl je er maar weinig aan hebt.

Is jouw mailinglijst niet groot genoeg of misschien zelfs heel klein? Dat geeft niets, lees gewoon verder bij Splitrun kleine mailinglijst.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Multivariate testen met Mailchimp Pro was last modified: by

 

Multivariate testen met Mailchimp Pro was last modified: by