Natuurlijke links en onnatuurlijke links

Natuurlijke links en onnatuurlijke links: wat is het verschil? En wat gebeurt er als Google onnatuurlijke links denkt te zien? En hoe voorkom je dat Google een patroon van onnatuurlijke links ziet? Dat zijn de onderwerpen van dit artikel.

Als we het natuurlijke links en onnatuurlijke links hebben, dan hebben we het in beide gevallen over gewone aanklikbare links.

Natuurlijke links

Natuurlijke links zijn links die je plaatst als redactionele keuze. Je plaatst ze omdat het logisch is om die link te plaatsen. De link voegt iets toe. Als je de link niet zou plaatsen, zou je artikel niet compleet zijn. Er zou iets missen.

Bijvoorbeeld: je plaatst een blogpost waarin je vertelt dat je SEO ondersteuning krijgt van een eigenwijze tante. Daar hoort een link bij, want anders weet niemand wat die SEO ondersteuning inhoudt en wie die eigenwijze tante is.

Google houdt van dergelijke natuurlijke links. Als je denkt dat een link naar een ander punt op het web iets toevoegt aan je eigen content, plaats die link dan vooral. Een link die meer betekenis aan de content van je blogpost geeft doet je website goed.

Onnatuurlijke links

Onnatuurlijke links zijn links die je niet als redactionele keuze plaatst. Je plaatst ze om een andere reden. Andere redenen kunnen zijn:

  • linkruil
  • iemand betaalt je om die link te plaatsen
  • affiliate links

Dit is geen compleet rijtje. Het gaat om  alle links onder die je plaatst zonder de bedoeling te hebben meer informatie aan je artikel toe te voegen. Onnatuurlijke links zijn links die je niet vanzelf plaatst. Het zijn vaak links die niemand zou missen als je ze niet zou plaatsen. En vaak zou je blogpost zelfs beter worden zonder die links.

Natuurlijke links en onnatuurlijke links

Een paar mensen spreken onderling af om naar elkaars websites te gaan linken. Het doel hiervan is met z’n allen een stapje hoger in Google te komen.

Onnatuurlijke links

Als een aantal mensen naar elkaars website gaat linken, dan ziet Google een patroon. Hij ziet een clustertje websites met een patroon dat niet ontstaan is doordat deze mensen spontaan naar elkaar zijn gaan linken: een onnatuurlijk linkpatroon.

Als Google ineens ziet dat een groepje websites samen een patroon gaan vormen, dan kan dit grote problemen geven.  Deelnemen aan linkuitwisselingsprogramma’s is strijdig aan de kwaliteitsrichtlijnen van Google. Dat kan een penalty opleveren.

Hoe het wel kan

Als je met een groepje mensen een afspraak maakt om naar elkaar te gaan linken dan kun je dat natuurlijk gerust doen. Maar je moet het niet doen om een hogere ranking te krijgen. Doe dat gewoon om bezoekers naar elkaars websites door te sturen.

Een link die wel bezoekers doorstuurt maar die geen linkwaarde doorgeeft is een “nofollow”-link. Hier kun je lezen hoe je zo’n link maakt.

Natuurlijke links en onnatuurlijke links

Vuistregels bij het plaatsen van links zijn:

  • Plaats een link omdat die link nodig is om je artikel compleet te maken en omdat je artikel zonder die link niet volledig is. Dan weet je zeker dat je het goed doet. Je plaatst dan een link die meerwaarde heeft voor je bezoekers.
  • Als je afspraken maakt met anderen om onderling bezoekers naar elkaar door te sturen, maak die links dan “nofollow” zodat er geen onnatuurlijk linkpatroon ontstaat.
  • En als je ontdekt dat iemand onnatuurlijke links plaatst naar jouw website, vraag dan om die links te verwijderen. Als de ander dat niet doet, dan kun je zelf aan Google vragen om die onnatuurlijke links niet mee te tellen.

Waarschuwing: Google vragen om specifieke onnatuurlijke links niet mee te tellen is niet voor “doe-het-zelvers”. Als je er geen verstand van hebt, doe dit dan niet zelf maar laat het doen.

Als je op deze manier je links plaatst, dan plaats je natuurlijke links en dan krijg je geen problemen.

Natuurlijke links

Nu kun je je afvragen of het jammer is dat Google het niet goed vindt dat je met anderen afspraken maakt over het plaatsen van links.  Naar mijn mening is dit niet jammer en geen enkel probleem.

In het verleden waren inkomende links van gerelateerde websites van grote waarde voor de ranking van je website.

Nu zijn inkomende links nog steeds van grote waarde, want ze kunnen bezoekers naar je toe leiden. Maar voor je ranking heb je ze niet meer nodig want dat lukt ook prima zonder inkomende links.

Ga daarom beslist niet in op dubieuze voorstellen om Google te misleiden, want Google laat zich niet misleiden. Dit lukt misschien tijdelijk, maar de mensen van Google zijn zich daarvan bewust en ze werken voortdurend aan verbeteringen van het algoritme. Dus vroeg of laat gaan dubieuze plannetjes de mist in.

SEO verbeteren

Hierboven staat een ingewikkeld verhaal, maar dat komt niet doordat SEO ingewikkeld is. Als je een gewone website hebt waar je leuke artikelen op plaatst met uitgaande links die in die artikelen thuishoren, dan heb je niets te maken met het bovenstaande verhaal.

De ingewikkeldheden in dit verhaal zijn ontstaan doordat mensen niet tevreden waren met de links die ze spontaan en vanzelf kregen. Omdat ze hier niet tevreden mee waren hebben ze een dubieus plan bedacht.

Ben jij ook niet tevreden?

Ben je ook niet tevreden met de prestaties van je website? Dan heb ik twee oplossingen voor je:

  • De goedkoopste oplossing en eentje die uitstekend voldoet is: ga meer tijd aan je website besteden en publiceer uitstekende content, dan kom je al een heel eind.
  • Een oplossing die ook niet duur is bestaat ook uit meer tijd aan je website besteden en bestaat ook uit het schrijven van uitstekende content, met daarbij een training SEO.

Je kunt hier een handleiding SEO leren voor beginners vinden.

Categorie: SEO verbeteren

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Natuurlijke links en onnatuurlijke links was last modified: by

Bronnen

Natuurlijke links en onnatuurlijke links was last modified: by