Natuurlijke teksten en onnatuurlijke teksten

Natuurlijke teksten schrijven doe je vanzelf. Onnatuurlijke teksten schrijven kost moeite. Maar als je graag gevonden wilt worden in de organische zoekresultaten dan kan het zomaar gebeuren dat je onnatuurlijke teksten gaat schrijven.

Gewoon omdat je probeert de focus zoekterm vaak genoeg voor te laten komen. Of omdat je probeert de focus zoekterm niet té vaak voor te laten komen in je tekst.

Natuurlijke teksten

Ik leer mijn cursisten keer op keer:

We schrijven niet voor de zoekmachines,

we schrijven voor mensen en Google zal volgen


Dat is lastig over te brengen, want anderzijds zit ik voortdurend te zeuren:

Je zinnen zijn te lang.

Je hebt als kopje een gewone vette letter gebruikt, verander dat alsjeblieft in echt kopje.

In je lijstje laat je alle zinnen met hetzelfde woord beginnen.

En als ik mijn cursisten lastig val met deze zaken, dan kunnen ze natuurlijk gemakkelijk de indruk krijgen dat we voor de zoekmachines aan het schrijven zijn.


Goede leesbaarheid

Toch is dat niet zo. We zorgen voor een goede leesbaarheid voor de bezoekers van de webpagina. Want als een tekst niet goed leesbaar is voor bezoekers, dan gaan bezoekers razendsnel weg. En als bezoekers razendsnel weggaan, dan krijgt je website een hoge bounce rate.

Een een hoge bounce rate van je webpagina zorgt ervoor dat Google ‘m lager in de zoekresultaten gaat plaatsen. Hij kan niet anders, want als hij de populairste zoekmachine wil blijven, dan kan hij het zich niet permitteren om mensen naar pagina’s te sturen die ze niet willen lezen.

Dat slechte leesbaarheid iets te maken heeft met SEO, daar denk je misschien niet zo snel aan. Maar als je begrijpt dat een gevolg van slechte leesbaarheid is dat mensen weggaan, dan wordt het ineens duidelijk.


To the point en veel geleerd

5,0 rating
Review van SEO hulp

Spannend zo via het scherm les krijgen, daar moest ik even overheen. Judith geeft je het gevoel van vertrouwen alsof ze naast je zit. In korte tijd veel geleerd over de SEO, de do´s en dont´s. Heel belangrijk om hoger in de noteringen te komen. Tips en tricks, het schrijven van blogs, pagina aanpassingen, het is allemaal voorbij gekomen. En…domme vragen bestaan niet.

Hetty van Comfortable at Home

Google

Maar Google gaat zich nu nog meer bemoeien met de leesbaarheid van je pagina. Hij wacht niet af tot je pagina een hoge bounce rate heeft. Kijk maar eens naar deze tweet:


Natuurlijke teksten en onnatuurlijke teksten

Het huis-elf van Google adviseert hier om je teksten hardop te lezen en zinnen die onnatuurlijk klinken te verbeteren. En hij vertelt er gelijk bij dat alle stukjes tekst die onnatuurlijk klinken minder waarde voor je ranking hebben.

Dat is een goede tip. Doe dit dus. Lees je teksten hardop en je ontdekt vanzelf hoe saai het klinkt als je hetzelfde woord voortdurend tegenkomt. En hoe lastig het is om ellenlange zinnen hardop te lezen.Dit terwijl je deze teksten zelf geschreven hebt. Hoe moeilijk denk je dan dat het voor een bezoeker is voor wie de teksten nieuw zijn?

En denk hierbij ook aan voice search, want als je teksten zo ingewikkeld zijn dat ze niet hardop voorgelezen kunnen worden, dan kun je het wel vergeten dat je website zal worden aangeboden door voice search.


Natuurlijke teksten: We schrijven voor mensen

Daarom nogmaals en knoop het in je oren:

We schrijven voor mensen en Google zal volgen.


Zou je het leuk vinden als ik ook naar jou ga zeuren over dit soort zaken? Dat kan geregeld worden. Lees dan verder bij SEO hulp. En hier kun je een handleiding SEO zelf doen vinden.

Stijgen in Google

5 geheimen

Stijgen in Google door te begrijpen hoe Google je artikelen ziet.

Om vervolgens aan de eisen van Google te gaan voldoen.

Gewoon even leren hoe het moet.


Natuurlijke teksten en onnatuurlijke teksten was last modified: by

Meer over schrijven en publiceren om klanten te krijgen.

Credits: met dank aan Canva voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Natuurlijke teksten en onnatuurlijke teksten was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.