Navigatie in Google Analytics

Navigatie in Google Analytics

Google Analytics is groot en uitgebreid en dat maakt het niet eenvoudig om ermee te werken. Hier vind je een uitleg over de navigatie in Google Analytics.

We beginnen even helemaal bovenaan.


Navigatie in Google Analytics: accountkiezer

Helemaal bovenaan vind je de accountkiezer. Hier kun je kiezen wat je wilt zien: welk account, welke property en welke weergave.

Google Analytics alles

Icoontjes rechts

Rechts boven vind je een aantal icoontjes:

  • Bel: daar vind je waarschuwingen over onjuiste gegevensverzameling of verkeerde instellingen.
  • Vraagteken: hier zit de toegang tot help artikelen
  • Drie puntjes: feedback versturen
  • Je foto: overschakelen naar een ander Google account (gesteld dat je dat hebt)
analytics bel

Navigatie in Google Analytics in de zijbalk

Alles wat hier onder staat gaat kun je terugvinden in de zijbalk die je rechts in je Google Analytics account kunt vinden.


Aanpassing

In de zijbalk zie je staan: Aanpassing.

Hier kun je aangepaste rapporten bekijken.

Aangepaste rapporten zijn rapporten die zijn aangepast op jouw bedrijf.

aangepaste rapporten

Realtime

Dit is leuk. Hier kun je een hele avond naar kijken. Boeiender dan de TV.

Je vindt hier wat er nu, op dit moment, gebeurt op je website.

Hier vind je meer over Realtime.

realtime

Doelgroep

Doelgroeprapporten geven informatie over je bezoekers: leeftijd, geslacht, waar zitten ze, interesses, zijn het nieuwe bezoekers of terugkerende bezoekers etc.

Maar om demografische gegevens te zien moet je de advertentiefuncties inschakelen. En als je dat niet doet, dan zie je deze gegevens niet.


Acquisitie

Via welke kanalen zijn ze naar je website gekomen:

  • Organische zoekresultaten
  • Betaalde zoekresultaten (CPC of kosten per click)
  • Verwijzingen: via een andere website
  • Social: via een social media platform
  • Overig: ergens vandaan waar zo weinig mensen vandaan komen dat het aantal te klein is om te meten.

Gedrag

Hoe hebben je bezoekers je website gebruikt? Op welke pagina zijn ze je website binnengekomen en na welke pagina zijn ze weer weggegaan? Pagina’s waar je bezoekers op je website zijn binnengekomen heten bestemmingspagina’s. En pagina’s waar je bezoekers je website weer verlaten heten uitstappagina’s.


Conversies

Als je doelen hebt ingesteld kun je hier zien in welke mate die doelen bereikt worden.


Beheerder

Onder het tandwiel vind je een heleboel zaken waar je beter niet aan kunt komen als je niet weet wat je aan het doen bent. Filters, weergave instellingen etc. En als je daar iets fout mee doet verander je meer dan je lief is en dat is niet of heel lastig terug te draaien.

Maar daar vind je ook de trackingcode. Als je Google Analytics wilt gaan gebruiken en de trackingcode nodig hebt, volg dan deze navigatie:

  • Beheerder (het tandwiel rechts onder)
  • Trackinginfo (in de middelste kolom)
  • Trackingcode

Je vindt de trackingcode dan bovenaan de pagina.


Navigatie in Google Analytics

Tot zover de navigatie in Google Analytics. SEO zelf doen is leuk. Als je ook zelf je website wilt optimaliseren, lees dan gewoon verder bij SEO zelf doen!

Vrijdagmiddag SEO tips

geen technische kennis nodig

Navigatie in Google Analytics was last modified: by

Lees ook: Strategisch smarketingplan

Navigatie in Google Analytics: de afbeelding is gemaakt met Canva.

Navigatie in Google Analytics was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.