Home » Blog » Organische zoekresultaten » Navigatie website optimaliseren
navigatie optimaliseren

Navigatie website optimaliseren

Geschatte leestijd: 5 minuten

Navigatie website optimaliseren

Als je je website wilt optimaliseren, dan is het een goed idee om te beginnen met je navigatie te optimaliseren. Dat is handig om 2 redenen:

  • de bezoekers die je nu al op je website krijgt blijven langer als je ze op een natuurlijke manier verder leidt naar meer interessante dingen
  • en als mensen alles op je website kunnen vinden, dan kan Google dat ook.

Dat lijkt heel simpel: zet gewoon al je pagina’s in submenu’s. Maar de praktijk is anders, want die submenu’s die onder je hoofdmenu hangen worden zelden gebruikt. Mensen zien ze vaak niet.

Onderwerp van je website

Als je website goed gevonden wordt via de zoekresultaten, dan komen je bezoekers meestal niet binnen op je homepage. Ze komen dan uit de zoekresultaten en landen op een blogpost. Ga daarom eens naar naar je blog naar een willekeurige blogpost en kijk goed wat je daar ziet.

Waar gaat je website over?

Is je tagline helder?

Leef je eens in: mensen komen uit de zoekresultaten op je blogposts. Ze weten dus niet dat ze naar jouw website gaan. Ze hebben ook niet speciaal gekozen voor jouw website, ze hebben gekozen voor een blogpost die antwoord lijkt te geven op hun zoekopdracht.

Maar ze zijn nu wel op jouw website.

Is het op die pagina direct duidelijk waar je website over gaat? Of moeten je bezoekers daar naar raden?

Wie ben jij?

Weet je genoeg over het onderwerp?

Het maakt nogal een verschil of een webpagina geschreven is door een kleuter of dat die webpagina geschreven is door iemand met kennis van zaken over het onderwerp.

Hoe zien mensen die op je blogpost landen dat jij kennis van zaken hebt? Kunnen ze dat op die pagina zien, of moeten ze daarvoor naar een andere pagina?

Geïnteresseerde bezoekers

Menu

Geïnteresseerde bezoekers

Misschien heb je die blogpost heel erg goed geschreven. Je hebt je bezoeker overtuigd: hij of zij moet bij jou zijn.

Kunnen je bezoekers je dienstenpagina’s dan gemakkelijk bereiken of heb je een ingekort menu boven je blog staan?

Ze willen meer weten

Meer over hetzelfde onderwerp

Niet iedere bezoeker gaat direct naar je dienstenpagina’s. Sommige mensen willen eerst nog meer lezen over hetzelfde onderwerp.

Kunnen je bezoekers gemakkelijk meer artikelen over hetzelfde onderwerp vinden?

Sommige designers vinden het mooier om geen tags en categorieën bij blog posts te plaatsen. Dat is misschien ook mooier, maar dat betekent wel dat het voor bezoeker niet mogelijk is om naar een categorie over hetzelfde onderwerp te gaan. Je bezoeker weet dan niet eens dat er nog meer op je website staat over dat onderwerp. Dat is een gemiste kans.

Controleer dit allemaal en als dit niet in orde is, maak het dan in orde. En dan ga je naar home.

Controleer dit allemaal en als dit niet in orde is, maak het dan in orde. En dan ga je naar home.

Navigatie website optimaliseren: home

Dan je homepage. Google komt meestal niet binnen op je website via een blogposts, Google komt meestal binnen op home. En bezoekers die je visitekaartje hebben gekregen komen ook binnen op home.

En mensen die op een blogpost geland zijn kijken vaak voor ze weggaan ook nog even op home.

Wat zien ze dan? Is dat een mooie pagina als een kaft van een boek, een mooie omslag? Of trek je ze direct dieper je website in?

  • Kunnen mensen gemakkelijk naar je blog vanaf je homepage of moeten ze je blog vinden in het hoofdmenu?
  • Hoe vaak moeten je bezoekers klikken om je belangrijkste pagina’s te kunnen vinden? Verwacht je dat ze dat ook doen?
  • Is het proces om je belangrijkste pagina’s te kunnen vinden een gestroomlijnd en soepel proces of lukt dit alleen als je de website goed kent?

Navigatie optimaliseren: vraag om hulp

Als je de navigatie gaat optimaliseren kan het erg leuk zijn om iemand te vragen je even te helpen. Je vader, je moeder, je kind of een vriend of vriendin. Die zet je even als bezoeker achter de knoppen van je website en dan ga je kijken wat ze daar doen.

  • Waar gaan ze naar toe?
  • Wat kunnen ze makkelijk vinden?
  • Hoeveel klikken zijn er nodig om op bijvoorbeeld een specifieke blogpost te komen waar jij ze graag wilt hebben (en komen ze daar wel?).
  • Wat gebruiken ze niet dat je wel hebt neergezet? Waar kijken ze overheen?

Realiseer je dat Google gewoon de wegen volgt die mensen ook volgen. En als mensen iets niet kunnen vinden, dan zal Google daar ook niet vaak komen. En dat is niet zo goed voor je ranking.

De navigatie van je website gaat over de structuur van je website en de structuur is enorm belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Het is daarom zaak om de structuur van je website goed in de gaten te houden.

seo 200

Gratis checklist SEO

Eerst een checklist, dan een gouden tip van Google zelf en daarna blogupdates als ik iets nieuws publiceer.

Als je nou echt iets wilt met SEO, dan moet je natuurlijk inschrijven!

Gepubliceerd op: 11-12-2020
Voor het laatst bijgewerkt op: 1-11-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?