Negatieve reviews op social media

Negatieve reviews op social media: wat doe je met negatieve reviews? Reviews en recensies via de social media hebben een enorme sociale bewijskracht omdat jij er niets tegen kunt doen als ze negatief zijn.

En doordat jij er niets tegen kunt doen zijn reviews en recensies die je via de social media krijgt betrouwbaar en daarom sterk: 90% van de mensen zegt vertrouwen te hebben in online reviews.

Negatieve reviews op social media

De keerzijde: juist de social media waar je de reviews niet zelf kunt bewerken zijn het betrouwbaarste, maar dat betekent ook dat je er niets aan kunt doen als je negatieve reviews krijgt.

Afkeuring

Als een klant een negatieve review op de social media geeft, neem dat dan heel serieus. Voor de klant maakt het een wereld verschil als je duidelijk laat zien dat hij of zij gehoord is en dat je ook werkelijk geluisterd hebt, of dat je je niets van klachten aantrekt. Verdedig je dus niet, maar verhelp het probleem zo goed als je kunt.

Verantwoordelijkheid nemen

Waar het om gaat is dat je de verantwoordelijkheid neemt voor de situatie zoals hij nu is. Geeft iemand aan een slechte ervaring met je product of dienst te hebben? Span je dan in om die slechte ervaring alsnog te veranderen in een positieve ervaring. Wees hier eerlijk in en span je in de situatie te verhelpen of minder erg te maken.

Excuses

Soms is het zelfs de beste optie om via de social media je excuses aan te bieden.

En ik verzeker je dan je dan niet meer negatief overkomt. Integendeel: als je publiekelijk zegt dat je fout was en hiervoor je excuses aanbiedt dan ben je heel erg sterk.

Negatieve reviews op social media

Ook als je reviews kunt bewerken kan het een goed idee zijn om negatieve reviews gewoon te laten staan.

Verhelp het probleem en vraag je klant daarna of dit zijn of haar ervaring en gevoelens veranderd heeft. En als dat zo is, vraag dan om dit ook op te schrijven bij je reviews.

Als je klant dit niet wil

Ook als je klant het niet nodig vindt om de negatieve review te wijzigen of aan te vullen, laat de negatieve review ook dan liever gewoon staan.

Als jij laat zien dat je negatieve reviews niet verwijdert, dan valt direct op dat je veel meer positieve reviews hebt.

Online vindbaarheid

De social media kunnen veel bijdragen aan je online vindbaarheid, want mensen hebben vertrouwen in online reviews. En omdat mensen hier vertrouwen in hebben, is Google er ook in geïnteresseerd.

Google

Deze interesse van Google heeft natuurlijk ook een keerzijde,  want zodra Google een factor gaat gebruiken voor ranking, zijn er ook altijd mensen die hier misbruik van maken.

Bijvoorbeeld door valse negatieve reviews te plaatsen over concurrenten of door mensen te betalen om positieve reviews te plaatsen. En hierdoor worden met name online reviews op sites die hier speciaal voor bedoeld zijn, op termijn steeds minder waard.

Klanttevredenheidsonderzoek

Klanttevredenheidsonderzoek 12 oktober

Klanttevredenheidsonderzoek uitvoeren met MailChimp en reviews verzamelen waar je maar wilt. Workshop van een middag in Heiloo met maximaal 4 personen. Voor dienstverleners. Lees meer >>

Gratis MailChimp tips

Negatieve reviews op social media was last modified: by
Bronnen en credits
Negatieve reviews op social media was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *