Net Promotor Score of NPS

Net Promotor Score of NPS

Hoe fijn zou het zijn als je in de toekomst zou kunnen kijken en zou kunnen weten hoe je bedrijf het over een aantal jaren gaat doen.

In de toekomst kijken zal niet gaan, maar je kunt wel ongeveer voorspellen wat je bedrijf gaat doen door aan je huidige klanten te vragen hoe waarschijnlijk het is dat ze je bij hun vrienden gaan aanbevelen.


Wat is een Net Promotor Score of NPS

Een Net Promotor Score of NPS is een voorspellend meetinstrument waarmee je een inschatting kunt maken van de toekomstige groei van je bedrijf.Net promotor score in MailerLite


Net Promotor Score of NPS

Een NPS is een simpele vraag:

Hoe waarschijnlijk is het dat je [bedrijfsnaam] zult aanbevelen bij een vriend of collega?

Hieronder zet je 10 aanklikbare cijfers neer: van 1 tot 10. Hierbij betekent 1 dat het buitengewoon onwaarschijnlijk is dat je respondent je bedrijf gaat aanbevelen. En 10 betekent dat het zo goed als zeker is dat je respondent je bedrijf gaat aanbevelen.

  • Promotors zijn mensen die je bedrijf een 9 of een 10 geven.
  • Passieven zijn mensen die je bedrijf een 7 of een 8 geven.
  • En critici zijn mensen die je bedrijf een cijfer geven tussen 1 en 6.

Hoe maak je een NPS?

Er zijn een heleboel manieren waarop je dat kunt doen. Denk aan SurveyMonkey, maar ook aan MailerLite.


Toekomstige groei voorspellen

NPS: Promotors – 9 of 10

Promotors zeggen dat het waarschijnlijk is dat ze je bedrijf gaan aanbevelen. Hoe meer mensen je bedrijf willen aanbevelen, hoe gemakkelijker en sneller je bedrijf groeit natuurlijk.


Passieven – 7 of 8

Mensen die een 7 of een 8 geven zijn redelijk tevreden over je bedrijf. Maar de kans dat ze je bedrijf gaan aanbevelen is niet zo heel erg groot. Daarom dragen ze niet veel bij aan de toekomstige groei van je bedrijf.

Als je deze matig tevreden mensen voor je kunt winnen dan kan dat enorm schelen voor de toekomstige groei van je bedrijf. Het is daarom beslist de moeite waard om uit te zoeken waar de pijnpunten zitten waardoor ze niet volledig tevreden zijn.


Net Promotor Score: critici 1-6

Mensen die je vraagt hoe waarschijnlijk het is dat ze je bedrijf gaan aanbevelen en die deze kans niet hoger inschatten dan een 6, zijn niet tevreden over je bedrijf en zullen dus niet bijdragen aan de toekomstige groei van je bedrijf.

Daarom moet je ervoor zorgen dat je je NPS uitstuurt op een moment waarop je ook tijd hebt om te reageren als mensen niet tevreden zijn. Dat moet je niet laten doorsudderen. 

Als je wilt dat je bedrijf groeit dan vraagt zo’n laag cijfer om actie. Zorg dat je precies te weten komt wat er fout is gegaan en kijk of je daar alsnog iets aan kunt doen.


Net Promotor Score of NPS: nadelen

Natuurlijk zijn er ook nadelen want een simpele vraag met een cijfer als antwoord geeft natuurlijk maar heel beperkte informatie: je weet niet waarom je bedrijf dat cijfer krijgt en je weet ook niet wat je eventueel moet verbeteren.



Je bent hier: Home » Marketing » Net Promotor Score of NPS

GET CLIENTS NOW!™ is een handelsmerk van Wings for Business LLC, en wordt onder licentie gebruikt. www.getclientsnow.com


Net Promotor Score of NPS was last modified: by
Net Promotor Score of NPS was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *