Net Promotor Score of NPS

Net Promotor Score of NPS

Een NPS is voluit een Net Promotor Score. Het is een voorspellend meetinstrument. Met dit voorspellende meetinstrument kun je een inschatting maken van de toekomstige groei van je bedrijf. En dat is helemaal niet moeilijk.

Net Promotor Score

Een NPS is een simpele vraag:

Hoe waarschijnlijk is het dat je [bedrijfsnaam] zult aanbevelen bij een vriend of collega?

Hieronder zet je 10 aanklikbare cijfers neer: van 1 tot 10. Hierbij betekent 1 dat het buitengewoon onwaarschijnlijk is dat je respondent je bedrijf gaat aanbevelen. En 10 betekent dat het zo goed als zeker is dat je respondent je bedrijf gaat aanbevelen.

  • Promotors zijn mensen die je bedrijf een 9 of een 10 geven.
  • Passieven zijn mensen die je bedrijf een 7 of een 8 geven.
  • En critici zijn mensen die je bedrijf een cijfer geven tussen 1 en 6.

Toekomstige groei voorspellen

Promotors

Promotors zeggen dat het waarschijnlijk is dat ze je bedrijf gaan aanbevelen. Hoe meer mensen je bedrijf willen aanbevelen, hoe gemakkelijker en sneller je bedrijf groeit natuurlijk.

En als je Mailchimp Standard of Mailerlite betaald gebruikt, dan kun je ze hier ook mee helpen. Je kunt dan dan reageren op het cijfer dat mensen aanklikken. Met Automation maak je dan vooraf voor ieder cijfers een passende antwoord nieuwsbrief die je direct verstuurt nadat mensen je NPS hebben ingevuld.

En als mensen aangeven dat het waarschijnlijk is dat ze je bedrijf gaan aanbevelen, stuur ze dan gelijk naar plaats waar ze dit kunnen doen door een review te schrijven. Laat die kans vooral niet liggen.

Passieven

Mensen die een 7 of een 8 geven zijn redelijk tevreden over je bedrijf. Maar de kans dat ze je bedrijf gaan aanbevelen is niet zo heel erg groot. Daarom dragen ze niet veel bij aan de toekomstige groei van je bedrijf.

Als je deze matig tevreden mensen voor je kunt winnen dan kan dat enorm schelen voor de toekomstige groei van je bedrijf. Het is daarom beslist de moeite waard om uit te zoeken waar de pijnpunten zitten waardoor ze niet volledig tevreden zijn.

Critici

Mensen die je vraagt hoe waarschijnlijk het is dat ze je bedrijf gaan aanbevelen en die deze kans niet hoger inschatten dan een 6, zijn niet tevreden over je bedrijf en zullen dus niet bijdragen aan de toekomstige groei van je bedrijf.

Ook als je de NPS niet verstuurt via Mailchimp of MailerLite maar bijvoorbeeld via SurveyMonkey, ook dan is het essentieel dat je snel op deze mensen reageert. Hier kan iets aan de hand zijn. Daarom moet je ervoor zorgen dat je je NPS uitstuurt op een moment waarop je ook tijd hebt om te reageren als mensen niet tevreden zijn. Dat moet je niet laten doorsudderen.

Als je wilt dat je bedrijf groeit dan vraagt zo’n laag cijfer om actie. Zorg dat je precies te weten komt wat er fout is gegaan en kijk of je daar alsnog iets aan kunt doen.

Lees direct verder: SurveyMonkey enquête laten maken

Gratis meenemen

GET CLIENTS NOW!™ is een handelsmerk van Wings for Business LLC, en wordt onder licentie gebruikt. www.getclientsnow.com

Net Promotor Score of NPS was last modified: by

Met dank aan microone voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Net Promotor Score of NPS was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Ik ben facilitator voor de marketingmethode Get Clients Now!™ en door Hubspot gecertificeerd voor inbound marketing. Ik kan je helpen met klanten krijgen via de organische zoekresultaten, door Yoast gecertificeerd. En ik kan je helpen met e-mailmarketing. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *