Home » Blog » E-mailmarketing » Nieuwsbrief op de website zetten
nieuwsbrief op de website zetten

Nieuwsbrief op de website zetten

Geschatte leestijd: 5 minuten

Nieuwsbrief op de website zetten

Hoe zet ik mijn nieuwsbrief op de website? Dat is een vraag die me regelmatig gesteld wordt. Hier vind je het antwoord.

Bezwaren tegen een nieuwsbrief op de website

Nou, als het aan mij ligt zet je je nieuwsbrief liever niet op de website. Ik heb er bezwaar tegen. Maar misschien is jouw situatie anders.

Ik heb er bezwaar tegen omdat nieuwsbrieven niet geïndexeerd worden. Dat betekent dat ze niet in de zoekresultaten komen. Een rijtje nieuwsbrieven op je website is dus eigenlijk niets anders dan een rijtje uitgaande links naar de website van je e-mailplatform. En daar heb je helemaal geen voordeel van.

Denk er ook even aan dat als je echt nieuws in de nieuwsbrief zet, dit nieuws morgen al gedateerd is. En dan is het meestal ook niet interessant meer.

Nieuwe abonnees aantrekken?

Ik hoor vaak van mensen die hun nieuwsbrieven op de website willen zetten dat ze dit willen omdat ze denken dat dit nieuwe abonnees aantrekt. De gedachte is dan dat als mensen de oude nieuwsbrieven in kunnen zien, ze geïnteresseerd raken.

Maar is dat ook zo? Of zou het misschien zo zijn dat ze het fijner vinden om je nieuwsbrieven op de website te lezen zonder hun e-mailadres te geven? Want dat risico loop je natuurlijk wel.

Het is maar zeer de vraag of dit mensen stimuleert om zich in te schrijven. En er zijn andere manieren die veel beter werken om lijstgroei te stimuleren.

Een betere manier

Alternatief

Een goed alternatief is: zet een blog op je website. Een blog wordt wel geïndexeerd en kan dus bezoekers aantrekken uit de organische zoekresultaten.

Als je nieuwsbrief bestaat uit een paar hoofdstukjes, dan kun je elk hoofdstukje op je blog zetten, met in je nieuwsbrief een samenvatting en een link naar het artikel voor mensen die het een interessant stukje vinden. En zaken die snel gedateerd zijn, die zet je gewoon alleen in je nieuwsbrief.

Tijdbesparing

Het lijkt alsof dat meer werk is, want het lijkt alsof je dan zowel een blogpost als een nieuwsbrief moet schrijven. Maar ik heb goed nieuws voor je. Als je een blog hebt, dan kun je met Mailchimp of MailerLite automatisch een nieuwsbrief laten maken van je blog. Dat doet je platform voor je.

Hoe je een nieuwsbrief op de website zet

Maar je vraagt hoe je een nieuwsbrief op je website zet. Nou, dat moet je dan maar zelf weten. Als je dat beslist toch wilt, dan vertel ik je nu hoe je dit doet.

Zowel bij MailerLite als bij Mailchimp is de makkelijkste manier: verstuur ‘m eerst, ontvang ‘m zelf ook en klik dan op “View this in your browser” bij Mailchimp of bij “View_in_browser” bij MailerLite.

Dan kijk je naar de webversie van je nieuwsbrief en dan heb je een URL die je onder een tekst of een button of onder een afbeelding van je nieuwsbrief op je website kunt plaatsen.

Afbeelding maken

Een afbeelding maken van je nieuwsbrief kan bijvoorbeeld met een Chrome extensie. Het kan ook met ieder ander programma dat een screenshot van een webpagina kan maken.

Je kunt ook een heel archief dat je vanuit Mailchimp bij werkt op je website zetten. Maar ik stem nog steeds tegen want ik heb bezwaren. Ik vind het strategisch gezien een slechte oplossing.

Andere manier om de URL te vinden

Ik gaf je net de makkelijkste manier om de URL te vinden. Maar er is ook nog een andere manier die ik hieronder voor ieder platform beschrijf.

Bij Mailchimp
  • Ga naar Campaigns.
  • Zoek je nieuwsbrief die je op je website wilt zetten.
  • Op dezelfde regel staat helemaal rechts een knop: View Report en naast die knop zit een klein pijltje.
  • Onder het pijltje zit een submenu. Kies hier voor Social Share.
  • Nu zie je bovenaan de titel van je nieuwsbrief staan en vlak daar onder de URL.
Bij MailerLite
  • Ga naar je nieuwsbrief
  • Klik bij je nieuwsbrief op de button “View report”
  • Klik dan het tabblad aan: View email
  • en daar vlak onder staat de URL en die kun je kopiëren.

Zo zet je je nieuwsbrief op je website. Maar ik stem tegen, want ik vind dat je meer hebt aan een blog.

Als je nou toch echt en beslist je bezoekers wilt laten zien wat ze krijgen als ze zich op je nieuwsbrief abonneren, zet dan een paar voorbeelden neer. En de rest krijgen ze alleen te zien als ze een abonnement nemen. Is dat een idee?


Ik ben zowel door Mailchimp als door MailerLite erkend als e-mail specialist en ik kan je goed helpen met beide platforms.

groeiversneller

De groeiversneller van je lijst

Hoe je een “weggever” maakt die converteert zodat je inschrijvingen krijgt van echt geïnteresseerde mensen.

Gepubliceerd op: 7-10-2020
Voor het laatst bijgewerkt op: 21-10-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert