Je bent hier: Home » Blog » E-mailmarketing » E-mailstrategie » Nieuwsbrief personaliseren gaat verder dan je denkt
Nieuwsbrief personaliseren

Nieuwsbrief personaliseren gaat verder dan je denkt

Geschatte leestijd: 5 minuten

Nieuwsbrief personaliseren

Een nieuwsbrief personaliseren is niet klaar als je er een voornaam er boven zet. Ieder platform heeft de mogelijkheid om een nieuwsbrief op deze manier te personaliseren, maar je nieuwsbrief wordt hier natuurlijk niet persoonlijk door. Een voornaam er boven zetten kan een begin zijn. Maar wist je ook dat lang niet iedereen dat leuk vindt?

Ik weet het nog nog goed, heel lang geleden, toen nieuwsbrieven nog bijzonder waren en je een kans om een leuke nieuwsbrief te krijgen niet liet liggen. Ik had me ingeschreven voor een nieuwsbrief en ik kreeg direct een antwoord: Beste Judith.

En ik schrok me rot: hoe wist-ie dat mijn naam Judith was? En waarom reageerde de afzender zo snel? Wat wilde hij van me? Ik vond het doodeng.


Nieuwsbrief personaliseren

Dat is lang geleden, tegenwoordig denken we dat er iets mis is gegaan als we niet direct een antwoord krijgen en je voornaam boven een nieuwsbrief valt niet eens meer op. En mensen die geen zin hebben in dit soort namaak intimiteiten geven hun voornaam niet of ze geven alleen hun voorletter.

Spelfout

En dan zijn er ook nog mensen die welbewust een spelfout in hun voornaam maken waardoor het altijd duidelijk is dat het niet persoonlijk is.

Ik zie ook regelmatig adressen op mijn lijst die met mijn bedrijfsnaam beginnen: virtueelpresent@jouwbedrijf.nl. Dat is heel slim want door de bedrijfsnaam van de afzender als voorvoegsel te gebruiken weet je zeker dat je je echt zelf hebt ingeschreven voor die nieuwsbrief.

En als de bedrijfsnaam die je voor je e-mailadres zet gelijk is aan de naam van de afzender van de nieuwsbrief, dan weet je heel zeker dat het adres niet afkomstig is van een aangekochte lijst. Als je dan ineens een nieuwsbrief krijgt waar de bedrijfsnaam van de ander niet in het e-mailadres is verwerkt, dan weet je ook gelijk dat het spam is. Altijd handig. Om dit te doen heb je een “catch all” e-mailadres nodig.

Probleem is wel dat een “catch all” adres wel voor veel andere spam zorgt, want wat mensen ook voor @jouwbedrijf.nl zetten, je krijgt die e-mail altijd. De nadelen zouden wel eens groter kunnen zijn dan de voordelen.

Toch een voornaam vragen

Maar als mensen bewust een spelfout in hun voornaam zetten of alleen een letter geven, dan laat dit natuurlijk wel zien dat mensen er niet zo heel veel behoefte aan hebben dat hun voornaam boven een nieuwsbrief staat. Toch is het wel verstandig om de voornaam te vragen, want je kunt ‘m mee sturen. En dat heeft een zinnige functie want hierdoor komt je nieuwsbrief minder snel in de spamfilters.


Nieuwsbrief personaliseren

Een nieuwsbrief personaliseren is eigenlijk iets heel anders. Als ik jou een gewone e-mail stuur, dan is dat een persoonlijke e-mail. Daar staat een voornaam boven, maar wat de e-mail werkelijk persoonlijk maakt is de inhoud. De inhoud is voor jou persoonlijk. En omdat de inhoud echt voor jou bedoeld is, zul je de inhoud ook herkennen als persoonlijk.

Daar hoef je niet  eens over na te denken. Jij weet gewoon waar het over gaat omdat de e-mail deel uitmaakt van een gesprek. De e-mail haakt aan bij vorige e-mails of de e-mail haakt  aan bij een gebeurtenis die ik jou niet uit hoef te leggen want je was erbij. Dat is een persoonlijk e-mail.

Lees ook:  Meer klanten met gratis informatie

Nieuwsbrief personaliseren

Met een beetje kunst- en vliegwerk kun je zo’n persoonlijke e-mail ook via een platform versturen.

Dat kan doordat je een hoogst persoonlijk stukje tekst kunt toevoegen dat uitsluitend bestemd is voor mensen die bij hun profiel iets hebben staan (een stukje tekst) bij een specifieke merge tag.

Nieuwsbrief personaliseren op cursuslocaties

Je geeft bijvoorbeeld regelmatig cursussen in Friesland en in Noord-Brabant. Als de  nieuwe cursusdata dan bekend zijn dan zou je een stukje toe kunnen voegen dat uitsluitend gelezen kan worden door cursisten die eerder mee hebben gedaan aan een cursus in Friesland.

Zoiets kan met MailerLite in alle versies, dat leer ik je in een uurtje. Het kan gemakkelijk met Mailchimp Standard of Premium. Maar als je die versies niet hebt, dan kan ik ook eenmalig een template voor je coderen dat je daarna gewoon zelf kunt gebruiken. En dan heb je een echt gepersonaliseerde nieuwsbrief.


Gepersonaliseerde nieuwsbrief

Zo maak je een gepersonaliseerde nieuwsbrief op een manier waardoor je lezers ook echt iets hebben aan die personalisatie.

En dan zul je zien dat mensen daar ook helemaal geen bezwaar tegen hebben. Je kunt op deze manier een agenda rondsturen die past bij de locatie waar je lezers wonen, je kunt een kortingscode rondsturen of wat je ook maar verzint. En dat kan ook een unieke kortingscode waaraan jij kunt zien wie die code heeft weggegeven*.

*Als je die code wilt laten verzilveren in een shop moet je wel eerst een technisch probleem oplossen want je shop moet ‘m herkennen. Maar aan de kant van Mailchimp of MailerLite kan dit gewoon.


Personalisatie kan nog verder gaan

Het is bij Mailchimp zelfs mogelijk om een stukje tekst mee te sturen dat slechts door 1 individu op je mailinglijst gelezen kan worden. En de rest van je lijst krijgt dat stukje tekst gewoon niet. Die krijgen niets of ze krijgen een alternatieve tekst.

Maar een stukje tekst toevoegen voor 1 persoon is best omslachtig. Je bent sneller klaar als je een gewone e-mail stuurt.

Mailinglijst en template

Als je op een dergelijke manier wilt personaliseren is er bij Mailchimp een aanpassing nodig aan je mailinglijst en aan je template.

  • Mailchimp: vervolgens moeten we je lijst heel goed indelen met groepen.
  • MailerLite: geen verdere aanpassingen nodig.
  • Andere platforms: ik heb geen idee. Vraag eens bij je helpdesk naar dynamische content.

En daarna moet ik je leren hoe je die aanpassing zo gebruikt dat al je lezers een gepersonaliseerde nieuwsbrief krijgen. Het is even een klusje maar dan heb je ook wel iets.


Heel simpel personaliseren

Als dit allemaal een brug te ver is voor jou, dan kun je ook heel simpel personaliseren. Dat kun je doen door je lezers in te delen in interessegroepen. En je kunt ze ook vragen welke content ze interessant vinden. Vervolgens maak je voor iedere doelgroep een RSS nieuwsbrief.

Ik ben een erkende Mailchimp expert en ook een erkende MailerLite expert. Ik kan je helpen met dergelijke geavanceerde personalisaties. En als je op mijn lijst staat dan krijg ook regelmatig dergelijke gepersonaliseerde nieuwsbrieven. Maar daar merk je niets van ;)

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert

MailerLite expert

en ook nog goed in SEO

Gepubliceerd op: 11-10-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 11-10-2021

Vertel alsjeblieft