Bijgewerkt op 14 augustus 2023
Nieuwsbrief testen bij Mailchimp
Je nieuwsbrief testen is erg belangrijk, want als er iets niet goed is dan wil je dat toch wel graag weten voordat je ‘m verstuurt. In dit artikel hoe je je Mailchimp nieuwsbrief kunt testen, waar je op moet letten en wat er aan de hand is als je Mailchimp test niet aankomt.
Gebruik geen testlijst als je gaat testen bij Mailchimp
Als je gaat testen heb je de neiging om een testlijst te gaan maken. Vroeger was dat in Mailchimp heel gemakkelijk. Nu kan dat niet meer in Mailchimp Free, maar in de andere versies nog wel. Het probleem hiermee is alleen dat het geen goede methode is.
De resultaten die je bij een test te zien krijgt hangen o.a. af van de inrichting van je audience. Daarom kun je alleen testen vanuit het audience dat je ook gebruikt om je nieuwsbrief echt te versturen. Want anders krijg je een misleidend testresultaat.
Maar je hoeft ook helemaal niet te testen vanaf een testlijst. Als je graag een echte nieuwsbrief naar jezelf verstuurt, lees dan het artikel over Mailchimp naar 1 persoon versturen.
Lees je nieuwsbrief hardop voor
Lees je nieuwsbrief hardop. Dan ontdek je dat:
- je zinnen krom zijn en niet goed lopen
- de structuur van je zinnen veel te ingewikkeld is
- je zinnen veel te lang zijn
Als je dat ontdekt voor verzending dan is dat mooi meegenomen, want dat kun je dan allemaal verbeteren.
Printen, dan zie je fouten sneller
Als je klikt op “Preview and Test” (helemaal bovenaan) en daarna op “View this email in your browser” dan kom je op de archiefpagina. Als je daar klikt met je rechtermuisknop dan kun je de nieuwsbrief printen. Doe dat want dan zie je fouten veel sneller.
Gebruik de link checker
Daarna ga je de links checken om te kijken of ze wel allemaal werken. In het artikel over de link checker kun je lezen hoe de link checker werkt.
Nieuwsbrief testen bij Mailchimp: merge tags testen
Als alle links werken open je opnieuw Preview and Test. Aan de rechterkant van de pagina zie je een schuifje staan bij Enable live merge tag info. Zet dat schuifje op groen.

Je kunt nu de merge tags in werking zien. Bijvoorbeeld de voornaam en het e-mailadres.

Ook de inhoud van een zelfgemaakte merge tag kun je op deze manier testen, want je ziet de inhoud dan gewoon in je nieuwsbrief staan.
Mobiele versie testen
Als je naar de preview van je nieuwsbrief kijkt, kijk dan vooral ook naar de mobiele versie.


Als de mobiele versie niet goed is dan heb je meestal elementen in je nieuwsbrief die veroorzaken dat je nieuwsbrief niet meer responsive is.
Er staan dan bijvoorbeeld veel te grote afbeeldingen in je nieuwsbrief of je hebt afbeeldingen in een tekstblok geplaatst. Je merkt dit doordat je in de mobiele versie van links naar rechts moet scrollen om de nieuwsbrief te lezen.
Verstuur tests naar meer soorten adressen
Het is belangrijk je nieuwsbrief goed te testen. Verstuur niet alleen een test naar je eigen e-mailadres. Verstuur tests naar verschillende e-mailadressen: Gmail, Yahoo, hotmail etc. Want in iedere mailbox ziet je nieuwsbrief er anders uit.

Aflevering van je nieuwsbrief
Als je testmail niet aankomt zegt dat niet zoveel. Maar test je nieuwsbrief dan beslist ook bij een tool als Mailtester, om te zien of hij wordt tegengehouden door de spamfilters. Op dit platform kun je ongeveer zien hoe de spamfilters over je nieuwsbrief denken.
Als je je het vermoeden hebt dat je nieuwsbrief niet aankomt dan kunnen we ook een onderzoek doen. Daarna kan ik je daarna precies vertellen of je nieuwsbrief aankomt of niet, en in welke folder hij aankomt. En dan kan ik je precies vertellen wat je zou moeten veranderen om betere resultaten te krijgen.
Dit artikel maakt deel uit van een gratis cursus over Mailchimp Classic editor.
Ik ben een Mailchimp Pro partner en ik kan je helpen met Mailchimp.