Nofollow voor dummies

nofollow voor dummies

Nofollow voor dummies, want als je je bezig gaat houden met SEO dan moet je iets weten over nofollow en sponsored om je niet per ongeluk een buil te vallen.


Nofollow voor dummies

Nofollow is een code die je soms toevoegt aan een aanklikbare link. Die code noemt met een attribuut. Niet schrikken van het woord “code” want je kunt vast uitstekend kopiëren en plakken en meer hoef je er niet voor te kunnen.

Ik heb me akelig gezocht om een plugin voor je te vinden die dit klusje voor je kan klaren. Maar op dit moment zijn alle plugins die ik hiervoor gevonden heb te oud, of ze maken al je externe links nofollow en dat is helemaal niet te bedoeling. Dus je gaat kopiëren en plakken.


Nofollow voor dummies: waarom

Google volgt de links op je website, ook als dat links zijn naar een andere website. En die andere website heeft er een beetje profijt van als jij die link plaatst. Hier kun je lezen wanneer je wel en wanneer je dat niet zou moeten linken naar andere websites. Soms wil Google niet dat die andere website daar profijt van heeft en dan moet je een nofollow attribuut toevoegen aan de link. Dit heeft Google in 2005 bedacht.


Wanneer nofollow?

Er zijn situaties waarin Google niet wil dat de andere website er profijt van heeft dat robots de link volgen. Natuurlijk heeft de andere website altijd profijt van een link want mensen kunnen die link volgen. Maar er zijn 3 situaties waarin Google beslist niet wil dat de andere website er SEO profijt van heeft. Dat zijn deze 3 situaties:

  • als je wordt betaald om een link te plaatsen, denk hierbij aan affiliate links
  • wanneer je de website waar je naartoe linkt niet vertrouwt
  • als je geen informatie hebt over de betrouwbaarheid van een site, zoals bij reacties op je blog

In deze situaties vraagt Google van je om de link nofollow te maken. En dat betekent dus dat je er een stukje code aan de link toe moet voegen.

Robots van de zoekmachines mogen een nofollow link niet volgen. En er vloeit geen linkwaarde van jouw website naar de website van de ander.

Hierdoor zou je kunnen denken dat je, om hoger in de zoekresultaten te komen, alleen links zou moeten plaatsen van dit type. Er zijn echter aanwijzingen dat Google dit als misleiding ervaart. En het is geen goed idee om te proberen Google te misleiden.

In dit artikel verschillende situaties waarin Google van je vraagt om aanklikbare links het “nofollow” attribuut mee te geven.


Nofollow voor dummies

Hieronder vind je wanneer dit precies van toepassing is en daarna hoe je het doet.


Betaalde links

Google wil dat je betaalde links “nofollow” maakt, omdat Google het betalen voor links niet wil belonen. Of, sinds maart 2020 kun je ook kiezen voor “sponsored” bij betaalde links. Als jij je hierin niets van Google aantrekt en Google ontdekt dit, dan heeft dat een negatief effect op de positie van jouw site in de zoekresultaten. Je kunt er zelfs een penalty door krijgen.



Andersom betekent dit dat het geen zin heeft om mensen te betalen om een link naar je website te plaatsen! Google waardeert dergelijke links niet.

Affliate links: links waar je nog niet voor betaald bent maar die je geplaatst hebt omdat je hoopt ervoor betaald te gaan worden vallen hier natuurlijk ook onder.


Geen vertrouwen

Nog een reden om een link te plaatsen die geen linkwaarde doorgeeft is: je vertrouwt de website waar je naartoe linkt niet. Bijvoorbeeld omdat je denkt dat daar dubieuze links op zouden kunnen staan. In dat geval kun je je eigen website beschermen door aan de link het attribuut “nofollow” toe te voegen.


Geen linkwaardigheid

En je kunt een link nofollow maken als je vindt dat de pagina waar je naartoe linkt niet linkwaardig is. Hier moet je echter heel voorzichtig mee zijn, want Google kan anders denken over de linkwaardigheid van een website.


Hoe plaats je een nofollow link?

Dat is tegenwoordig met de Gutenberg editor heel gemakkelijk. Maak een link zoals je dat altijd doet en zet het schuifje om als het een nofollow link of een sponsored link moet zijn. Een sponsored link is een link waar je voor betaald wordt of een affiliatelink.


nofollow voor dummies
Nofollow voor dummies

Wat doet Google ermee?

Nou, soms helemaal niets. Hij ziet het als een hint. En als je per ongeluk “nofollow” gebruikt terwijl “sponsored” logischer zou zijn, ook dan is er helemaal niets aan de hand. Je hoeft dus niet bang dat je fout doet en dat dit schadelijke consequenties voor je website zou hebben want dat is niet zo.

Nog meer tips voor SEO kun je vinden in het artikel over hoe je SEO zelf kunt doen.


SEO voor dummies

seo voor dummies

SEO lijkt intimiderend moeilijk. Maar het is veel makkelijker dan je nu denkt.

In deze serie neem ik je bij de hand. We beginnen met tips voor echte dummies die helemaal niks weten. En geleidelijk gaan gaan we er dieper op in.

Maar altijd goed uitvoerbaar.

Je bent hier: Home » SEO blog WordPress » SEO beginners » Nofollow voor dummies
Nofollow voor dummies was last modified: by

Cursus zoekmachineoptimalisatie, Karel Geenen.

Webmasters Google blog

Met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor de afbeelding van de olifanten en aan Margriet Forsten voor de achtergrondafbeelding.

Nofollow voor dummies was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *