Nofollow voor dummies

nofollow voor dummies
Je bent hier: Home » Blog » Marketing » Zoekmachine » Nofollow voor dummies

Nofollow voor dummies

5 minuten

Nofollow voor dummies, want als je je bezig gaat houden met SEO dan moet je iets weten over nofollow en sponsored om je niet per ongeluk een buil te vallen.


Nofollow voor dummies

Nofollow is een stukje code dat je soms toevoegt aan een aanklikbare link. Die code noemt men een attribuut. Niet schrikken van het woord “code” want je kunt vast uitstekend kopiëren en plakken en aanvinken en meer hoef je er niet voor te kunnen.

Waarom nofollow

Google volgt de links op je website, ook als dat links zijn naar een andere website. De link die je plaatst geeft een beetje “link juice” door aan die andere website. Dat betekent dat die andere website er een beetje profijt van heeft als jij die link plaatst.

Soms wil Google niet dat die andere website daar profijt van heeft en dan moet je een nofollow attribuut toevoegen aan de link. Dit heeft Google in 2005 bedacht.

Wanneer nofollow?

Er zijn situaties waarin Google niet wil dat de andere website er profijt van heeft dat robots de link volgen. Natuurlijk heeft de andere website altijd profijt van een link want mensen kunnen die link volgen.

Maar er zijn 3 situaties waarin Google beslist niet wil dat de andere website er SEO-profijt van heeft. Dat zijn deze 3 situaties:

  • als je wordt betaald om een link te plaatsen, denk hierbij aan affiliate links
  • wanneer je de website waar je naartoe linkt niet vertrouwt
  • als je geen informatie hebt over de betrouwbaarheid van een site, zoals bij reacties op je blog

In deze situaties vraagt Google van je om de link nofollow te maken. En dat betekent dus dat je er een stukje code aan de link toe moet voegen.

Hierdoor zou je kunnen denken dat je, om hoger in de zoekresultaten te komen, alleen links zou moeten plaatsen met het attribuut nofollow. Er zijn echter aanwijzingen dat Google dit als misleiding ervaart. En het is geen goed idee om te proberen Google te misleiden.

En er zijn 3 soorten nofollow links:

  • rel=”nofollow”: vroeger was dit de enige nofollow link
  • rel=”sponsored”, dat is het attribuut dat je toevoegt als het om een affiliate link gaat of een andere link waar je voor betaald wordt
  • “rel=”usg”, dat is het type link dat je website toevoegt aan de comments op je blog en daar hoef je zelf niets aan te doen.


Nofollow voor dummies

Google wil dat je betaalde links “nofollow” maakt, omdat Google het betalen voor links niet wil belonen. Of, sinds maart 2020 kun je ook kiezen voor “sponsored” bij betaalde links. Als jij je hierin niets van Google aantrekt en Google ontdekt dit, dan heeft dat een negatief effect op de positie van jouw site in de zoekresultaten. Je kunt er zelfs een penalty door krijgen.



Andersom betekent dit dat het geen zin heeft om mensen te betalen om een link naar je website te plaatsen! Google waardeert dergelijke links niet.

Affliate links: links waar je nog niet voor betaald bent maar die je geplaatst hebt omdat je hoopt ervoor betaald te gaan worden vallen hier natuurlijk ook onder.

Geen vertrouwen

Een andere reden om een link te plaatsen die geen linkwaarde doorgeeft is: je vertrouwt de website waar je naartoe linkt niet. Bijvoorbeeld omdat je denkt dat daar dubieuze links op zouden kunnen staan. In dat geval kun je je eigen website beschermen door aan de link het attribuut “nofollow” toe te voegen.

Geen linkwaardigheid

En je kunt een link nofollow maken als je vindt dat de pagina waar je naartoe linkt niet linkwaardig is. Hier moet je echter heel voorzichtig mee zijn, want Google kan anders denken over de linkwaardigheid van een website.


Als je WordPress met de Gutenberg editor gebruikt is dit heel gemakkelijk:

  • Maak een link zoals je dat altijd doet
  • en zet het schuifje om als het een nofollow link of een sponsored link moet zijn.

Een sponsored link is een link waar je voor betaald wordt of een affiliate link.


nofollow voor dummies
Schuifje omzetten om een link nofollow te maken

Gebruik je een andere editor?

Als je een andere editor gebruikt die waar het geen kwestie is van alleen een schuifje omzetten, dan moet een stukje code toevoegen aan de HTML-kant van je link. Dat zijn naar keuze deze stukjes code:

  • rel=”nofollow”
  • rel=”sponsored”
  • rel=”usg”

Aan de HTML-kant van je website ziet dat er zo uit:

voorbeeld van een nofollow link
Voorbeeld van een nofollow link

Als je ze door elkaar haalt

Misschien haal je deze verschillende soorten links door elkaar en ben je nu bezorgd over wat er dan gebeurt. Sponsored en nofollow door elkaar halen is niet erg en Google doet er niks mee. Hij ziet sponsored als een hint. En als je per ongeluk “nofollow” gebruikt terwijl “sponsored” logischer zou zijn, ook dan is er helemaal niets aan de hand. Je hoeft dus niet bang dat je fout doet en dat dit schadelijke consequenties voor je website zou hebben want dat is niet zo.

Nog meer tips voor SEO kun je vinden in het artikel over hoe je SEO zelf kunt doen. Leren hoe je je website vindbaar kunt maken is voor iedereen haalbaar. Volg gewoon een cursus SEO marketing.


Ik ben een Get Clients Now!™ facilitator en ik kan je helpen meer klanten te krijgen.


Verder lezen

pijltje
Nofollow voor dummies was last modified: by
Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Ik kan je helpen met marketing: Mailchimp expert, MailerLite expert, Get Clients Now!™ facilitator en SEO gecertificeerd.

Nofollow voor dummies was last modified: by