Je bent hier: Home » Blog » Mailchimp » Non-subscribed contacten in Mailchimp
non-subscribed contacten in mailchimp

Non-subscribed contacten in Mailchimp

Geschatte leestijd: 7 minuten

Non-subscribed contacten in Mailchimp

Non-subscribed contacten

Wat zijn non-subscribed contacten?

Non-subscribed contacten in Mailchimp zijn adressen van mensen die iets in je shop hebben gekocht, maar die zich niet hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief. In de profielen van deze non-subscribed contacten zie je staan dat ze alleen in aanmerking komen voor transactionele e-mails.

Gratis Mailchimp tips

Met handige checklist voor nieuwsbrieven!



Privacybeleid

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert, MailerLite expert, SEO

 

Gepubliceerd op: 14-10-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 18-10-2021

Ik noem hier nu een shop, maar datzelfde geldt voor mensen die bijvoorbeeld een online agenda als Calendly op je mailinglijst komen.

Transactionele e-mails

Transactionele e-mails zijn in dit geval order notificaties, facturen etc. Als je een shop hebt die je met Mailchimp hebt verbonden via connected stores, dan kun je order notificaties versturen via Mailchimp.

Andere e-mails kun je niet versturen naar mensen die uitsluitend in aanmerking komen voor transactionele e-mails. Want Mailchimp maakt onderscheid tussen marketing e-mails en transactionele e-mails.

Voor transactionele e-mails heb je het platform Mandrill nodig. Mandrill heeft ook uitgebreidere mogelijkheden voor transactionele e-mails dan Mailchimp te bieden heeft.

Om order notificaties of facturen naar je klanten te sturen heb je geen toestemming voor marketing e-mails nodig, want dit zijn geen marketing e-mails.

Maar je kunt geen nieuwsbrieven sturen naar mensen die in je shop geen vinkje gezet hebben dat ze je nieuwsbrief willen.


Non-subscribed contacten in Mailchimp

Maar praktisch: jij hebt een shop om je boek te verkopen en je ontdekt ineens dat je een heleboel contacten hebt die wel in Mailchimp staan en waar je ook voor betaalt, maar die je niet kunt mailen.

Non-subscribed contacten: wat zegt de wet?

Als we willen weten wat de wet zegt, dan gaan we naar Charlotte’s Law. De wet zegt dat je je bestaande klanten mag mailen, maar alleen onder voorwaarden:

Je moet ze vooraf het recht van verzet aanbieden. Ofwel: je hebt eigenlijk een checkbox nodig: “Ik wil geen e-mail marketing”.

Dat zou het probleem oplossen. Want dan zouden alle adressen naar Mailchimp gaan, behalve de adressen van de mensen die dit duidelijk niet willen.

Dubbele opt-in?

Je zou denken dat als je dubbele opt-in gebruikt dat dit probleem zichzelf dan oplost: mensen krijgen een link en als ze daar niet op klikken, dan willen ze niet.

Maar zo eenvoudig ligt het niet, want je moet eerst het recht van verzet aanbieden en dan pas mag je de adressen naar Mailchimp sturen. En zolang de adressen niet naar Mailchimp gestuurd zijn kan Mailchimp ze geen link sturen.

Er zou dus voor die adressen naar Mailchimp gaan een checkbox moeten zijn om dit proces te stoppen. Maar die checkbox is er niet.


Het recht van verzet

Vooralsnog krijg ik het niet voor elkaar om dit allemaal netjes volgens de wet te doen, want ik ken geen sales software met een ingebouwde checkbox: “ik wil geen e-mailmarketing”. Shops bieden bij de check-out altijd een boxje waarmee mensen kunnen aangeven dat ze wel e-mailmarketing willen.

En dat komt doordat de software van shopt Amerikaanse software is en daar is de wet anders dan bij ons.

Boxje: ik wil wel e-mailmarketing

Dat lijkt het probleem ook op te lossen want actieve toestemming is beslist niet fout. Maar: je mag bestaande klanten mailen over dezelfde en gerelateerde producten en diensten. En een groot deel van de mensen vinkt nooit een vakje aan.

Het is dus helemaal niet gunstig voor je omzet om bestaande klanten om actieve toestemming te gaan vragen. En juist omdat mensen geen vakjes aanvinken, zou het heel fijn zijn als de software het mogelijk zou maken om een vakje neer te zetten: “ik wil geen e-mailmarketing”. Dan is het in je voordeel als mensen geen vakje aanvinken.

Let op: vooraf aangevinkte vakjes zijn verboden dus dat is geen oplossing.

Wat mag je mailen naar bestaande klanten

Daarnaast: je mag bestaande klanten ook niet zomaar van alles mailen: je mag ze alleen mailen over de producten die ze hebben gekocht of over duidelijk gerelateerde producten. Je kunt ze dus niet op een algemene mailinglijst zetten, want daar heb je eerst toestemming voor nodig.


Betalen voor non-subscribed contacten

Deze non-subscribed contacten tellen gewoon mee voor het totale aantal contacten waarop je tarief bij Mailchimp gebaseerd is, want Mailchimp is niet meer uitsluitend een e-mail platform. Mailchimp stelt dat je deze contacten kun je nog benutten om een ansichtkaart naartoe te sturen, voor transactionele e-mails en voor advertenties.

Als je van al die andere mogelijkheden geen gebruik maakt, dan is slim om non-subscribed contacten regelmatig te archiveren, want anders moet je betalen voor adressen waar je niets mee doet.

Non-subscribed contacten toch mailen

Ik las op een #dtv pagina een vraag hoe je kunt zorgen dat die non-subscribed contacten toch gemaild kunnen worden. Het advies was om dubbele opt-in uit te zetten. Dat is natuurlijk onzin, want dubbele opt-in is de oorzaak niet.

Lees ook:  Afbeelding aanklikbaar maken in Mailchimp

De oorzaak is dat ze in je shop bij de check-out geen vakje hebben aangevinkt om je toestemming te geven om nieuwsbrieven te sturen.

Als je deze mensen toch wilt mailen dan kun je hun status in Mailchimp niet veranderen. Dit kun je alleen veranderen aan de kant van je shop. Je moet daar de instellingen veranderen zodat ook mensen die de checkbox niet hebben aangevinkt als subscribed naar Mailchimp gaan.

Maar daarmee overtreed je wel de wet, want je hebt ze het recht van verzet niet aangeboden.

En of dit kan in jouw shop, hangt af van het type shop dat je hebt. Ik weet dat het kan voor Woocommerce in combinatie met MC4WP en misschien ook nog wel met andere plugins, maar andere shops weet ik het niet.


Non-subscribed contacten in Mailchimp

Simpel is dit dus niet en ik kan je niet raden hoe je hiermee om moet gaan, want de software schiet tekort: er mist een checkbox voor het recht van verzet.

Maar zorg er in ieder geval voor dat als je niets zinvols doet met non-subscribed contacten, dat je ze dan weggooit of archiveert, want anders kost deze rare situatie je niet alleen omzet, maar je betaalt ook voor die contacten in je account.


Waarschuwing: Lightspeed

Ik heb ook nog even een serieuze waarschuwing voor Lightspeed gebruikers.

Lightspeed heeft plugins waarmee je een verbinding met Mailchimp kunt maken. En die plugin configureert dan alle contacten in je shop. Ik heb uiterst slechte ervaringen met 2 van deze plugins.

  1. Bij het configureren van de eerste plugin stuurde Mailchimp spontaan een bevestigingslink naar alle adressen in de shop. Iedereen die ooit iets gekocht had kreeg een bevestiging. Ook als die aankoop al tijden geleden had plaatsgevonden. Dat doet Mailchimp normaal niet. Als je bijvoorbeeld een plugin voor Woocommerce configureert gebeurt dat niet.
  2. De 2e plugin stuurde netjes alle contacten naar Mailchimp en stuurde geen link om de inschrijving te bevestigen, tot zover ging het goed. Maar hij veranderde de status die bestaande abonnees hadden. Hij veranderde abonnees in non-subscribed omdat ze bij hun laatste aankoop geen vakje hadden aangevinkt. Terwijl deze sommige van deze mensen al jaren op de lijst stonden en al jaren nieuwsbrieven ontvingen. En mogelijk zelfs naar aanleiding van een nieuwsbrief de recente aankoop hadden gedaan.

Ik kan je de namen van deze plugins niet geven want ik deed de Lightspeed-kant niet, dus ik weet niet welke plugins het waren. Maar ik ben hierdoor huiverig geworden voor Lightspeed plugins. Als je Lightspeed gebruikt, zoek dat eerst heel goed uit wat een plugin precies gaat doen voordat je ‘m gaat configureren.

Vraag na of hij misschien zorgt dat Mailchimp spontaan een bevestigingsformulier gaat versturen. En vraag na wat hij doet met bestaande abonnees die bij hun laatste aankoop bij de check-out geen vakje hebben aangevinkt.

Lightspeed

Herken je het verhaal hierboven en zit je met je handen in het haar en weet je niet wat je nu moet doen?

Ik wel. Neem contact met me op, want als het een klein beetje meezit kan ik een groot deel van je contacten in Mailchimp herstellen zodat je ze weer kunt mailen.

Miranda Haas: fantastisch hersteld

Judith de Vries #Erkenning Hartstikke bedankt voor de samenwerking #Bedankt
Wat ik met simpele klik op een knop verwoestte wist jij gelukkig met enige omwegen fantastisch te herstellen. Ontzettend dankbaar en super blij met jou, je bent een topper!

Andere manier om non-subscribed te gebruiken

Maar het kan ook erg handig zijn dat je adressen als non-subscribed kunt importeren en deze status niet kunt veranderen.

Misschien heb je een klantenbestand in Excel of zoiets. Daar komen dan regelmatig nieuwe klanten bij en oude klanten moeten eruit. Een Excel bestand kun je niet synchroniseren met Mailchimp dus het kan een tijdrovende klus zijn om het bestand telkens opnieuw voor te bereiden voor Mailchimp.

Je kunt dan tijd besparen door alle contacten die je niet mag mailen als non-subscribed in Mailchimp te zetten. Want je kunt de status non-subscribed niet veranderen in Mailchimp. Ook als je daarna een adres probeert te importeren als subscribed lukt dat niet.

Je kunt tijd besparen door dit te doen: importeer de contacten die je beslist niet mag mailen als non-subscribed en stuur die contacten daarna naar het archief. Daarna kun je periodiek je hele klantenbestand opnieuw importeren. Mailchimp vist de uitgeschreven adressen en de non-subscribed adressen eruit dus dat hoef je dan niet zelf te doen.

Die adressen komen wel uit het archief terug als je ze opnieuw importeert, dus je moet ze opnieuw archiveren.

Gratis Mailchimp tips

Met handige checklist voor nieuwsbrieven!



Privacybeleid

Ik ben een erkende Mailchimp expert en ik help je graag met Mailchimp en dat kan al vanaf een consult van een uur. Wat wil je nog meer?

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert, MailerLite expert, SEO

Gepubliceerd op: 26-6-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 14-10-2021