NPS met MailerLite maken

NPS met MailerLIte

Met MailerLite kun je een NPS of Net Promotor Score maken. Daar heeft MailerLite speciale templates voor, maar het kan ook in je gewone template met een surveyblok.


NPS met MailerLite

Dat kun je heel leuk ingewikkeld maken! Daar houd ik wel van. Wat we gaan doen:

  • Custom field om je resultaten op te slaan.
  • Een nieuwsbrief met daarin je Net Promotor Score blok.
  • Een bedank bericht voor mensen die een antwoord geven.
  • En een aangepaste opvolg e-mail voor elk antwoord.


Custom Field maken

Begin met een custom field te maken om je antwoorden in op te slaan:

  • Subscribers
  • Fields
  • Add a new field

Dat nieuwe veld noem je bijvoorbeeld: Net Promotor Score.


Nieuwsbrief maken

Dan maak je een nieuwsbrief en in die nieuwsbrief zet je een blok voor een survey. Dat kun je vinden onder het kopje Survey and Quiz.


NPS met MailerLite

  • Stel je survey in op Net Promotor Score.
  • Klik het potloodje aan om de tekst te bewerken, want er staat een Engelse tekst.
  • Klik het tabblad Rules aan
  • Zoek je vraag op in het tabblad Rules
  • En stel in dat als de vraag beantwoord is, je een custom field wilt updaten met het antwoord.
  • Kies voor dat custom field het veld dat je net hebt gemaakt: Net Promotor Score.


Bedankbericht maken

Het is niet leuk als je mensen die moeite voor je doen daarna niet bedankt.

  • Klik daarom op de knop: Add a question template en kies nu voor Outro.
  • Klik het potlood aan en schrijf een bedank bericht.

Nu heb je geregeld dat er een Net Promotor Score in je nieuwsbrief komt te staan. En als mensen zo vriendelijk zijn een antwoord aan te klikken, dan komt het antwoord in hun profiel te staan. En daarna zien ze een bedanktbericht. Helemaal goed dus.


Segmenten maken

Van je verschillende soorten antwoorden ga je nu segmenten maken:

  • Subcribers
  • Segments
  • Create segment

Nu ga je 3 segmenten maken voor de verschillende soorten antwoorden:

  • Promotors: 9 of 10
  • Passieven: 7 of 8
  • Critici: 1 – 6

Zo’n segment stel je als volgt in:

Fields + Net Promotor Score + Equals + 9
or
Fiels + Net Promotor Score + Equals + 10

Dan heb je een segment gemaakt van iedereen die een 9 of een 10 gegeven heeft. Deze mensen stuur je dezelfde e-mail. Je gaat ze bedanken en het ijzer smeden als het heet is en vragen om een aanbeveling. Je moet dus ook zorgen dat mensen die aanbeveling ergens kunnen plaatsen.

  • Zo ga je ook een segment maken voor iedereen die of een 6 of een 7 gegeven heeft.
  • En je maakt een segment voor iedereen die een 1, 2, 3, 4, 5, of 6 gegeven heeft.

Let er op dat je telkens kiest voor or en niet per ongelukt voor and. Want mensen kunnen je niet 2 cijfers tegelijk geven, dus als je per ongeluk kiest voor and dan blijft je segment leeg.

Op deze manier kun je heel snel zien of je het goed doet of niet. Want het segment van critici moet zo leeg mogelijk zijn. Het het segment van promotors moet zo vol mogelijk zijn. Dus: dat is je nieuwe sport!


Opvolg e-mails maken

Nu ga je 10 automation workflow maken van elk 1 e-mail. De inhoud van die e-mail moet passen bij het antwoord dat gegeven is.

  • Want als iemand heel tevreden over je is en bereid is je aan te bevelen bij een vriend, dan moet je die bereidheid natuurlijk niet koud laten worden.
  • En als iemand heel ontevreden over je is, dan moet je natuurlijk reageren en uitvinden wat je moet verbeteren.
  • Ook als iemand matig tevreden is, ook dan moet je reageren. Dan moet je vragen wat je moet doen om een 10 te krijgen.

Hiervoor gebruik je de trigger: Updated field:

  • Updated field
  • Select one of your custom fields – kies hier: Net Promotor Score + is equal + het cijfer waar je op wilt reageren.

Hiermee regel je dat iedereen die een antwoord geeft op je Net Promotor Score direct een reactie krijgt dat past bij het antwoord. Of je zet er een delay in zodat ze het antwoord een uurtje later krijgen.

En dan is je Net Promotor Score klaar.


NPS met MailerLite

Het is niet zoveel werk om een blok in een e-mail te zetten. Maar als je het echt goed wilt doen en ook op wilt volgen, dan is het wel heel veel werk want dan moet ook 10 opvolg e-mails maken.

Maar je krijgt er natuurlijk ook iets voor terug. Als het mee zit krijg je een paar mooie reviews van je promotors. En door naar je segmenten te kijken krijg je inzicht in hoe goed je het doet. Misschien gaat die segmenten je ook wel motiveren om het nog beter te doen.

De automation workflows kun je keer op keer gebruiken. Want je volgend jaar dezelfde vraag stelt en nieuwe antwoorden krijgt, dan worden de custom fields overschreven. En als je zorgt dat je toestaat dat de Automation workflows opnieuw gaan verzenden naar dezelfde adressen, dan ben je met die 10 e-mails voor jaren klaar.


Strategisch mailen

de waarde van je mailinglijst

Het is beslist geen goed idee om al je e-mails naar al je abonnees te sturen.

Als je werkelijk succesvol wilt gaan mailen, kom dan voor een individuele training e-mailstrategie. Dan leer ik je wat je hierover moet weten en hoe je het moet doen.

Lees er meer over >>

De website van MailerLite vind je hier.

MailerLite email marketing for small business
NPS met MailerLite maken was last modified: by
NPS met MailerLite maken was last modified: by