Offline adressen verzamelen

Offline adressen verzamelen is niet verboden en dubbele opt-in is niet verplicht. Maar als je offline e-mailadressen verzamelt moet je wel erg voorzichtig zijn.

Offline adressen verzamelen

Je bent op een beurs of zoiets om je bedrijf onder de aandacht van het publiek te brengen en je wilt daar ook offline adressen verzamelen. Dat is de normaalste zaak van de wereld, maar toch moet je hier heel erg goed mee oppassen.

Geen dubbele opt-in

Meestal zul je deze adressen niet verzamelen met dubbele opt-in.

Zeker als je iets leuks aanbiedt dat mensen graag willen hebben, dan zullen ze gemakkelijk inschrijven. Maar zonder dubbele opt-in weet je niet zeker of het adres dat ze geven wel klopt. Als je online adressen verzamelt met dubbele opt-in dan weet dit wel zeker.

Het blijkt dat adressen die offline verzameld worden vaker niet kloppen of wegwerp-adressen zijn dan wanneer je online adressen verzamelt.

Herbevestigen

Dit kan voor jou grote problemen geven. Als je lijst te veel bounces geeft, dan kan MailChimp van je vragen om je hele lijst te laten herbevestigen met dubbele opt-in. Dat is een drama, want veel mensen zullen niet opnieuw inschrijven. In de praktijk betekent dit dat je maar een heel klein deel van je lijst overhoudt.

Als je offline adressen verzamelt moet je daarom extra maatregelen nemen om je bestaande mailinglijst te beschermen.

Bestaande mailinglijst beschermen

Als je op een beurs of zoiets adressen verzamelt, zorg dan dat je schriftelijke toestemming hebt om te mailen en bewaar deze schriftelijke toestemming zorgvuldig. Deze aantoonbare schriftelijke toestemming kan je redden als er mogelijk spamklachten komen.

Praktijksituatie

Een vriendin van mij stond op een markt met zelfgemaakte spulletjes. Heel kleinschalig.  Mijn man ik gingen even naar die markt om haar aan te moedigen. Ze wilde ook offline adressen verzamelen en het lukte haar om het e-mailadres van mijn man aan te werven. Ze liet het hem zelf opschrijven met zijn handtekening erbij en het briefje ging in een jampot.

Er is ook een app die je voor zoiets kunt gebruiken.

Een paar weken later

Een paar weken later kwam haar nieuwsbrief. Mijn man kwam naar mij toe en vroeg me of ik wist dat mijn vriendin aan het spammen was.

Wij zullen mijn vriendin niet als spammer rapporteren, maar we hebben haar wel gevraagd waarom ze dit deed. Ze reageerde heel verontwaardigd, want ze was niet aan het spammen. Hij had haar zelf zijn adres gegeven en hij was vooraf goed geïnformeerd dat ze het adres zou gaan gebruiken om hem nieuwsbrieven toe te sturen.

Geen vreemde

Het punt is: mijn vriendin is geen vreemde voor ons en we waren speciaal voor haar naar die markt gegaan. Maar evengoed wisten we allebei niet meer dat hij zich had ingeschreven voor haar mailinglijst. Ze had alles goed gedaan en ze had zorgvuldig gehandeld. Maar als ze geen persoonlijke vriendin geweest was, dan zou het evengoed fout gegaan kunnen zijn.

Hoe gaat dit dan op een beurs, waar mensen je niet kennen en waar ze waarschijnlijk voor meerdere nieuwsbrieven inschrijven? Kun je je voorstellen hoe groot de kans dan is dat je nieuwe abonnees direct vergeten zijn dat ze zich hebben ingeschreven? En kun je je voorstellen hoe groot de kans dan is dat ze je als spammer rapporteren zodra ze iets van je ontvangen?

Offline adressen verzamelen

Je hebt daarom een speciale strategie nodig als je adressen offline verzamelt. Die strategie heb je nodig om je gewone lijst te beschermen.

  • Zet je verzamelde adressen op een aparte lijst

Daarna heb je 2 mogelijkheden.

1. Dubbele opt-in

Als je alle adressen die je nu op je lijst hebt staan gekregen hebt met dubbele opt-in, dan heb je een erg goed IP-adres voor je verzendingen. Als je dat erg goede IP-adres wilt behouden, dan moet je zorgen dat de nieuwe adressen ook met dubbele opt-in op je mailinglijst komen.

Mail je je nieuwe abonnees dan vanaf die aparte mailinglijst en vraag ze om zich in de schrijven op je hoofdlijst. Houd er rekening mee dat weinig mensen dat zullen doen. Probeer het enthousiasme weer aan te wakkeren door een goede weggever aan te bieden.

2. Speciale nieuwsbrief

Als je dat niet wilt of als het niet de moeite waard is doordat je niet al je huidige adressen met dubbele opt-in gekregen hebt, dan kun je deze strategie volgen.

  • Maak een speciale nieuwsbrief voor deze nieuwe abonnees

Open deze speciale nieuwsbrief met een kort verhaaltje over de beurs (of waar het ook was) waar je het adres gekregen hebt. Maak dit direct duidelijk. Ook als die mensen zich jou niet meer herinneren, dan weten ze nog wel dat ze op die beurs zijn geweest en dan weten ze ook dat goed zou kunnen dat ze hun adres zelf gegeven hebben.

Daarna kun je de adressen van mensen die geopend hebben en die zich niet hebben afgemeld verhuizen naar je gewone mailinglijst. Van deze adressen weet je zeker dat ze bestaan en dat je e-mail gewenst is.

De adressen waar niet geopend is kun je eventueel nogmaals mailen op een andere tijd en met een andere titel. Als er dan nog niet geopend wordt, gooi die adressen dan weg want dit zijn geen adressen waar je iets aan hebt.

Verder lezen

Als je graag goed met de software van MailChimp om wilt leren gaan, volg dan een cursus Mailchimp op maat. Dan leer je alles wat je weten moet. Of lees verder in de handleiding MailChimp.

En je kunt hier direct verder lezen over de ins en outs van online adressen verzamelen.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Offline adressen verzamelen was last modified: by
Offline adressen verzamelen was last modified: by