Offline adressen verzamelen

Offline adressen verzamelen is niet verboden en dubbele opt-in is niet verplicht. Maar als je offline e-mailadressen verzamelt moet je wel erg voorzichtig zijn.


Offline adressen verzamelen

Je bent op een beurs of zoiets om je bedrijf onder de aandacht van het publiek te brengen en je wilt daar ook offline adressen verzamelen. Dat is de normaalste zaak van de wereld, maar toch moet je hier heel erg goed mee oppassen.


Kwaliteit van de adressen

  • Een app en dubbele opt-in gebruiken is de beste manier om de kwaliteit van de adressen te waarborgen.
  • Als je visitekaartjes verzamelt, dan zullen de adressen een hogere kwaliteit hebben dan wanneer je aan mensen vraagt hun adres ergens op te schrijven.
  • En als je mensen een bonus geeft in ruil voor hun adres, dan zullen de adressen nog minder kwaliteit hebben als je de adressen niet controleert voor je de bonus geeft.

Dit zijn zaken om rekening mee te houden, want als het adres niet klopt, dan kan de e-mail niet afgeleverd worden en dat geeft een bounce. En als je te veel bounces hebt dan kunnen zowel Mailchimp als MailerLite je account opschorten. En dan kun je niets meer versturen.

Maar zo erg hoeft het niet te worden om evengoed forse nadelen te ervaren van kwalitatief slechte adressen op je lijst.


Gedeeld IP-adres

Als je vanaf een platform als Mailchimp of MailerLite mailt, dan gebruik je bij de verzending niet je eigen IP-adres. Je deelt een IP-adres met anderen. Dat zijn geen willekeurige anderen, dat zijn anderen die een mailinglijst hebben die een gelijkwaardige kwaliteit hebben aan jouw mailinglijst.

En dat is belangrijk voor de aflevering van je nieuwsbrief. Want als een spammer z’n nieuwsbrief verstuurt vlak voordat jij je nieuwsbrief verstuurt en een paar spammeldingen krijgt, dan heb je grote kans dat jouw nieuwsbrief in de spamfilters komt.

Verzendreputatie is alles bij e-mail marketing, dus het is zaak je verzendreputatie te bewaken en hoog te houden.


Verzendreputatie

In de sfeer van een beurs kan het gemakkelijk gebeuren dat mensen zich inschrijven, terwijl ze daarna niet meer weten dat ze dit gedaan hebben. En als je dan gaat mailen, dan krijg je een spammelding of een afmelding me als reden: ik heb me niet aangemeld.

Dat is allemaal niet goed voor je verzendreputatie en zoals ik hierboven beschreef is het belangrijk dat je een goede verzendreputatie opbouwt en behoudt.


Wat kun je doen

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om de kwaliteit van de adressen te waarborgen.

Makkelijkste manier: gebruik een app

De makkelijkste manier om mensen op locatie in te schrijven én de kwaliteit van de adressen te waarborgen, is het gebruiken van een app. Hiervoor heb je geen internetverbinding nodig. De verzamelde adressen kun je naar Mailchimp sturen zodra je weer verbinding hebt.

Als je vooraf dubbele opt-in in je account activeert, dan krijgen mensen een bevestigings-link in hun mailbox waar ze op moeten klikken voor ze op je mailinglijst komen. Dit is de makkelijkste manier om de kwaliteit van je nieuwe adressen te waarborgen.


Kwaliteit van de adressen waarborgen

Er zijn ook andere manieren die ik nu ga beschrijven.

E-mailadressen verifiëren

Je kunt de e-mailadressen verifiëren voor je ze op je mailinglijst zet. Dat kun je o.a. doen met een tool als Quickemailverification. Adressen die niet bestaan, of wegwerpadressen die niet meer dan 10 minuten bestaan etc. haalt de tool er voor je uit.

Deze tool is met name interessant als je op locatie een bonus aanbiedt in ruil voor een adres en je mensen vraagt hun adres op te schrijven. Want daar zullen fake- en wegwerpadressen tussen zitten van mensen die wel de bonus maar niet je nieuwsbrief willen.


Extra lijst maken

Maak daarna een extra lijst aan waar je de nieuw verzamelde adressen op zet. Stuur je nieuwe abonnees een e-mail waar je bovenin vertelt hoe leuk je de ontmoeting op de beurs gevonden hebt. Noem daar ook de naam van de beurs, want dan herinneren ze zich de beurs weer.

In die e-mail maak je een link naar het inschrijfformulier van de lijst die je gewoonlijk gebruikt. Je vraagt je nieuwe abonnees om hun interesse te bevestigen door zich op je hoofdlijst in te schrijven.

Doen ze dat, dan weet je zeker dat ze echt geïnteresseerd zijn en je e-mails willen ontvangen.


Andere manier of als je Mailchimp Free gebruikt

Als je dit een beetje te veel van het goede vindt of als je als je Mailchimp Free gebruikt, dan kun je ook nog iets anders doen.

Met Mailchimp Free kun je geen extra lijst maken.

Aparte groep

  • Zet je nieuwe adressen in een aparte groep.
  • Maak een bedankpagina op je website waarop je bedankt voor de interesse. Zet er eventueel een bonus op.
  • Zet een button in je nieuwsbrief die leidt naar de bedankpagina en vraag mensen om op die button te klikken om hun interesse te bevestigen.
  • Als mensen dat gedaan hebben dan haal je ze uit die groep en dan behoren ze bij je gezonde adressen.

Niet iedereen zal je e-mail openen en niet iedereen die opent zal op de button klikken.

Mensen die niet klikken

Als je mensen nadrukkelijk vraagt om hun interesse te bevestigen door op een knop te klikken en ze doen het niet, dan willen ze dat niet. Deze mensen moet je laten gaan en niet meer mailen.

Als mensen niet openen

Als je de adressen vooraf hebt geverifieerd en hierdoor zeker weet dat je naar adressen mailt die in gebruik zijn en ze openen toch niet, dan kun je je verzoek herhalen.

Stuur je e-mail dan nog een keer op een andere tijd en met een andere titel naar iedereen die niet geopend heeft.


Lees direct verder over de ins en outs van online adressen verzamelen.

Offline adressen verzamelen was last modified: by

Offline adressen verzamelen: met dank aan Canva voor de uitgelichte afbeelding.

Offline adressen verzamelen was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.