Bijgewerkt op 13 september 2023
Offline e-mailadressen verzamelen
Je bent op een beurs of expositie om je bedrijf onder de aandacht van het publiek te brengen en je wilt daar ook offline adressen verzamelen. Dat is de normaalste zaak van de wereld, maar toch moet je hier heel erg goed mee oppassen.
Want deze adressen kunnen onbetrouwbaar zijn en bijvoorbeeld wegwerpadressen zijn die maar heel kort bestaan.
Offline adressen verzamelen: kwaliteit van de adressen
- Een app en dubbele opt-in gebruiken is de beste manier om de kwaliteit van de adressen te waarborgen.
- Als je visitekaartjes verzamelt, dan zullen de adressen een hogere kwaliteit hebben dan wanneer je aan mensen vraagt hun adres ergens op te schrijven.
- En als je mensen een bonus geeft in ruil voor hun adres, dan zullen de adressen minder kwaliteit hebben als je de adressen niet controleert voor je de bonus geeft.
Dit zijn zaken om rekening mee te houden, want als het adres niet klopt, dan kan de e-mail niet afgeleverd worden en dat geeft een bounce. En als je te veel bounces hebt dan kunnen zowel Mailchimp als MailerLite je account opschorten. En dan kun je niets meer versturen.
Beurs of expositie
In de sfeer van een beurs of expositie kan het gemakkelijk gebeuren dat mensen zich inschrijven, terwijl ze daarna niet meer weten dat ze dit gedaan hebben. En als je dan gaat mailen, dan krijg je een spammelding of een afmelding met als reden: ik heb me niet aangemeld.
Dat is allemaal niet goed voor je verzendreputatie. Het is belangrijk dat je een goede verzendreputatie opbouwt en behoudt.
Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om de kwaliteit van de adressen te waarborgen en het is belangrijk dat je dit ook doet. Mailchimp heeft Omnivore waar je problemen mee kunt krijgen.
App
De makkelijkste manier om mensen op locatie in te schrijven én de kwaliteit van de adressen te waarborgen, is het gebruiken van een app. Hiervoor heb je geen internetverbinding nodig.
De verzamelde adressen kun je naar Mailchimp of MailerLite sturen zodra je weer verbinding hebt. Als je vooraf dubbele opt-in in je account activeert, dan krijgen mensen een bevestigingslink in hun mailbox waar ze op moeten klikken voor ze op je mailinglijst komen. Dit is de makkelijkste manier om de kwaliteit van je nieuwe adressen te waarborgen.
Verifieer de adressen
Of je kunt de e-mailadressen verifiëren voor je ze op je mailinglijst zet. Dat kun je onder andere doen met een tool als Quickemailverification. Adressen die niet bestaan, of wegwerp adressen die niet meer dan 10 minuten bestaan etc. haalt de tool er voor je uit.
Deze tool is met name interessant als je op locatie een bonus aanbiedt in ruil voor een adres en je mensen vraagt hun adres op te schrijven. Want daar zullen fake- en wegwerp adressen tussen zitten van mensen die wel de bonus maar niet je nieuwsbrief willen.
Maak daarna een extra lijst aan waar je de nieuw verzamelde adressen op zet. Stuur je nieuwe abonnees een e-mail waarin je bovenin vertelt hoe leuk je de ontmoeting op de beurs gevonden hebt. Noem daar ook de naam van de beurs, want dan herinneren ze zich de beurs weer.
In die e-mail maak je een link naar het inschrijfformulier van de lijst die je gewoonlijk gebruikt. Je vraagt je nieuwe abonnees om hun interesse te bevestigen door zich op je hoofdlijst in te schrijven.
Doen ze dat, dan weet je zeker dat ze echt geïnteresseerd zijn en je e-mails willen ontvangen. En dat gaat nog beter als je ze een beloning in het vooruitzicht stelt. Een leuke download of zoiets.
Mailchimp Free
Als je dit een beetje te veel van het goede vindt of als je als je Mailchimp Free gebruikt, dan kun je ook nog iets anders doen. Want met Mailchimp Free kun je geen extra lijst maken.
- Zet je nieuwe adressen in een aparte groep.
- Maak een bedankpagina op je website waarop je bedankt voor de interesse. Zet er eventueel een bonus op.
- Zet een button in je nieuwsbrief die leidt naar de bedankpagina en vraag mensen om op die button te klikken om hun interesse te bevestigen.
- Als mensen dat gedaan hebben dan haal je ze uit die groep en dan behoren ze tot je gezonde adressen.
Niet iedereen zal je e-mail openen en niet iedereen die opent zal op de button klikken.
Offline e-mail adressen verzamelen: herhaal je verzoek
Als je mensen nadrukkelijk vraagt om hun interesse te bevestigen door op een knop te klikken en ze doen het niet, dan willen ze dat niet of ze hebben je e-mail niet gezien.
Als je de adressen vooraf geverifieerd hebt en hierdoor zeker weet dat je naar adressen mailt die in gebruik zijn en ze openen toch niet, dan kun je je verzoek herhalen. Stuur je e-mail dan nog een keer op een andere tijd en met een andere titel naar iedereen die niet geopend heeft.
Offline e-mail adressen verzamelen geeft een groter risico dan online adressen verzamelen met dubbele opt-in. Maar dat betekent niet dat je het niet zou moeten doen. Doe het vooral wel, maar doe het extra zorgvuldig.
Je kunt hier een artikel vinden over risico’s van mailen naar slechte adressen en hier vind je een artikel over hoe jouw platform presteert als het gaat om de aflevering van adressen.
Ik ben zowel een Mailchimp PRO partner en ik kan je helpen met e-mailmarketing.