Online adressen verzamelen

Bijgewerkt op 13 september 2023

Online adressen verzamelen

Online adressen verzamelen is een logische manier als je mensen wilt gaan mailen. Over adressen die je online verzamelt, weet je zeker dat ze van mensen zijn die weleens online zijn.

Als je adressen offline verzamelt weet je dat niet zeker. En echt waar, er zijn mensen die niet van computers en mobiele telefoons houden waardoor online marketing geen goede manier is om deze mensen te bereiken.

Online adressen verzamelen is tegenwoordig niet zo eenvoudig meer als dat het vroeger was. Toen het internet net bestond, vonden mensen het een buitenkansje als ze zich konden inschrijven voor een nieuwsbrief, want dan wisten ze dat ze een e-mail zouden krijgen en dat vonden ze leuk.

Tegenwoordig is het lastiger om abonnees te krijgen dan vroeger. Want tegenwoordig krijgen mensen bergen e-mails waardoor het een stuk minder interessant geworden is om in te schrijven voor een nieuwsbrief.

Online adressen verzamelen: verleiden

Je moet daarom iets aanbieden om mensen te verleiden in te schrijven. Dat kan een e-book zijn, of een serie, een whitepaper, een video met tips, net wat je wilt en wat bij je past. Deze weggever moet je bezoekers over de streep trekken.

Hierbij moet je er ook rekening mee houden dat veel mensen tegenwoordig digitaal vaardig zijn en liever geen nieuwsbrieven willen krijgen. Die nieuwsbrieven willen ze ook niet als ze je weggever erg interessant vinden.

E-book

Daarom is het aanbieden van een e-book of een enkele video een beetje riskant, want dan geef je alles ineens. En als je alles ineens gegeven hebt, dan kunnen mensen zich direct weer afmelden zonder het pijnlijke gevoel te hebben dat ze iets gemist hebben.

Serie

Een serie is daarom handiger, want met een serie geeft je niet alles ineens. Je geeft vandaag een deel, morgen of overmorgen weer een deel en nog iets later weer een deel. Hierdoor wennen mensen aan je e-mails en ze melden zich minder snel af want ze weten dat er nog meer komt. En als je serie klaar is dan ben je inmiddels een vertrouwde bezoeker geworden in de mailbox.

Serie versturen

Om een serie te kunnen versturen heb je Mailchimp Automation nodig. Mailchimp Automation voor een serie is beschikbaar in Mailchimp Standard, Mailchimp Premium en vaak ook in de legacy versie. Als je Mailchimp Free of Essentials gebruikt kan het alleen met kunst-en-vliegwerk. Maar je kunt met de gratis Mailchimp wel 1 automatische e-mail versturen om een e-book af te leveren.

Bij het maken van een weggever moet je er dus aan denken dat je beter niet alles ineens kunt geven. Anderzijds moet je er rekening mee houden dat mensen zich liever niet inschrijven voor abonnement op een nieuwsbrief, dus je weggever moet wel kracht hebben. De beste weggevers gaan niet over zaken die leuk, handig of prettig zijn, maar over zaken die mensen echt nodig hebben.

En als je een serie gaat versturen, bedenk dan dat je iets weet over je abonnee: hij of zij was online op het moment van inschrijving. Mensen hebben vaak een dagritme, het zou daarom goed kunnen dat je nieuwe abonnee altijd op deze tijd online is. Verstuur je serie daarom op dezelfde tijd als de tijd waarop je nieuwe abonnee zich heeft ingeschreven.

Iets weggeven

Om online adressen te verzamelen heb je dus iets nodig dat je weggeeft. En dat moet iets verleidelijks zijn. Liefst een onweerstaanbare verleiding. Een echt goede weggever is een “must have”. Mensen moeten het gevoel hebben dat ze iets belangrijks missen als ze je weggever niet meenemen. Je kunt je hier inschrijven voor een serie waarin ik je vertel aan welke voorwaarden die weggever moet voldoen om ook echt inschrijvingen aan te trekken.

mailchimp tips

Plan voor een e-mail

Gratis plan voor een e-mail zodat je niet meer hoeft te hopen dat je e-mail iets voor je doet: je gaat dit regisseren!

Over de auteur

Scroll naar boven