Online adressen verzamelen

Online adressen verzamelen is een logische manier als je mensen wilt gaan mailen. Over adressen die je online verzamelt weet je zeker dat ze van mensen zijn die wel eens online zijn. Als je adressen offline verzamelt weet je dat niet zeker. En echt waar, er zijn mensen die niet van computers en mobiele telefoons houden waardoor online marketing geen goede manier is om deze mensen te bereiken.

Online adressen verzamelen

Online adressen verzamelen is tegenwoordig niet zo eenvoudig meer als dat het vroeger was. Toen het Internet net bestond vonden mensen het een buitenkansje als ze konden inschrijven voor een nieuwsbrief, want dan wisten ze dat ze een e-mail zouden krijgen en dat vonden ze leuk.

Tegenwoordig krijgen mensen bergen e-mails waardoor het een stuk minder interessant geworden is om in te schrijven voor een nieuwsbrief.

Weggever

Je moet daarom iets aanbieden om mensen te verleiden in te schrijven. Dat kan een e-book zijn, of een serie, een whitepaper, een video met tips, net wat je wilt en wat bij je past.

Deze weggever moet je bezoekers over de streep trekken.

Verschillen

Hierbij moet je er ook rekening mee houden dat veel mensen tegenwoordig digitaal vaardig zijn en liever geen nieuwsbrieven willen krijgen. Die nieuwsbrieven willen ze ook niet als ze je weggever erg interessant vinden.

E-book

Daarom is het aanbieden van een e-book of een enkele video een beetje riskant, want dan geef je alles ineens. En als je alles ineens gegeven hebt, dan kunnen mensen zich direct weer afmelden zonder het pijnlijke gevoel te hebben dat ze iets gemist hebben.

Serie

Een serie is daarom handiger, want met een serie geeft je niet alles ineens. Je geeft vandaag een deel, morgen of overmorgen weer een deel en nog iets later weer een deel.

Hierdoor wennen mensen aan je e-mails en ze melden zich minder snel af want ze weten dat er nog meer komt. En als je serie klaar is dan ben je inmiddels een vertrouwde bezoeker geworden in de inbox.

Om een serie te kunnen versturen heb je MailChimp Automation nodig. En als je dat doet, bedenk dan dat je iets weet over je abonnee: hij of zij was online op het moment van inschrijving.

Mensen hebben vaak een dagritme, het zou daarom goed kunnen dat je nieuwe abonnee altijd op die tijd online is. Verstuur je serie daarom op dezelfde tijd als de tijd waarop je nieuwe abonnee zich heeft ingeschreven.

Must have

Bij het maken van een weggever moet je er dus aan denken dat je beter niet alles ineens kunt geven.

Anderzijds moet je er rekening mee houden dat mensen zich liever niet inschrijven voor abonnement op een nieuwsbrief, dus je weggever moet wel kracht hebben.

De beste weggevers gaan niet over zaken die leuk, handig of prettig zijn, maar over zaken die mensen echt nodig hebben.

Hulp bij MailChimp

Als je het moeilijk vindt om MailChimp te hanteren, schrijf je dan in voor een korte cursus Mailchimp op maat. Dan weet je snel alles wat je weten moet. Een andere goede manier die iets langer duurt is: lees de handleiding MailChimp.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Online adressen verzamelen was last modified: by
Credits

Met dank aan Geralt voor de uitgelichte afbeelding.

Online adressen verzamelen was last modified: by