Open rate verhogen

Als de open rate van je nieuwsbrief laag is dan ligt dat aan een aantal factoren. Controleer eerst of het wel echt zo is dat je nieuwsbrief niet goed geopend wordt. Dit kun je doen door de open rate van jouw nieuwsbrief te vergelijken met die van andere nieuwsbrieven in jouw branche

Als blijkt dat je nieuwsbrief echt niet goed geopend wordt en als je er gewoon alles uit wilt halen wat er in zit, kijk dan eens naar de onderstaande punten.

Oorzaken lage open rate

  • Titel
  • Preview
  • Verzendtijd
  • Inhoud van je vorige nieuwsbrieven
Titel

De titel van je nieuwsbrief is het eerste dat mensen zien wanneer je nieuwsbrief in hun inbox verschijnt. De titel moet ze daarom motiveren om je nieuwsbrief te openen. Toch zie ik nog regelmatig nieuwsbrieven langs komen met titels als:

  • Nieuws van de firma xxx, mei 2016

Deze titel zegt niets over de inhoud van de nieuwsbrief, hij overtuigt me niet dat ik iets mis als ik deze nieuwsbrief niet open en hij motiveert me niet om te openen.

Als jij nieuwsbrieven verstuurt met een dergelijke titel, dan is dit het eerste wat je kunt verbeteren.

Preview

De preheader is het kleine tekstje dat mensen kunnen lezen vóór ze je nieuwsbrief openen.

Toch zie ik regelmatig dat mensen dat tekstje niet invullen. Dat is een enorme gemiste kans! Zet daar altijd iets neer. Realiseer je dat hetgeen je daar plaatst gezien wordt vóór de nieuwsbrief geopend wordt, dus maak er een aantrekkelijke motivator van.

Verzendtijd

Als je je nieuwsbrief verstuurt op een tijd waarop je lezers niet online zijn, dan zal je open rate veel lager zijn dan wanneer je nieuwsbrief arriveert op het moment dat iemand z’n e-mails aan het lezen is. Als je open rate erg laag is, kies dan eens een andere verzendtijd. En overweeg een 2e verzending.

Op de pagina Recipients kun je instellen dat je een nieuwsbrief wilt versturen naar iedereen die niet geopend heeft:

  • geef je nieuwsbrief een nieuwe titel
  • kies een totaal andere verzendtijd
  • en verstuur ‘m nogmaals naar iedereen die niet geopend heeft
Inhoud van je vorige nieuwsbrieven

Dit is een lastig punt.

Als je je lezers geleerd hebt dat jouw nieuwsbrief een reclamefolder is dan zul je een lage open rate hebben en veel afmeldingen krijgen. Het openen van een reclamefolder heeft een lage prioriteit.

Als je je lezers geleerd hebt dat er weinig in je nieuwsbrief staat waar ze iets aan hebben, ook dan zul je een lage open rate hebben.

Als je je lezers geleerd hebt dat jouw nieuwsbrief een boekwerk is, dan zul je een lage open rate hebben, want weinig mensen zullen tijd willen maken om je boekwerk te lezen.

Open rate verhogen

In al deze situaties kun je de open rate verhogen door je leven te beteren. Maar dat gaat niet gemakkelijk en niet snel.

Als mensen eenmaal geleerd hebben dat jouw nieuwsbrief veel vraagt en weinig biedt, dan moeten ze ‘m eerst openen om te zien dat je het anders bent gaan doen. Het is dan extra belangrijk om een sterke, pakkende titel te gebruiken en om fantastische content te bieden.

Jouw nieuwsbrief

Doet jouw nieuwsbrief het niet zo goed als je graag zou willen? Heb je je lezers geleerd dat het niet erg is om jouw nieuwsbrief een lage prioriteit te geven? Wil je je leven gaan beteren?

Je kunt hier ondersteuning bij krijgen. Als je dat wilt vraag dan een strategiegesprek aan. Dan denk ik met je mee en geef ik je feedback. Maar ook dan moet je er rekening mee houden dat het tijd in beslag gaat nemen voor je nieuwsbrief het zo goed gaat doen als zou kunnen.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Open rate verhogen was last modified: by

Met dank aan Momentmal voor de uitgelichte afbeelding.

Open rate verhogen was last modified: by