Opmaak van je artikelen

Opmaak van je artikelen: wist je dat Google daarop let? Google let eigenlijk overal op. SEO is een optelsom van een heleboel kleine dingetjes. Het is de moeite waard om aandacht te besteden aan de opmaak van je artikelen, want bij het beoordelen van de kwaliteit van jouw website vraagt Google zich af:

Is het artikel goed gemaakt of lijkt het haastig of slordig geproduceerd?

Google productblog

Google stelt zichzelf deze vraag bij het bepalen van de plaats van jouw artikel in de zoekresultaten met het oog op een verbetering  van de kwaliteit van de zoekresultaten. .

Het loont daarom beslist de moeite hier aandacht aan te besteden. En bedenk ook: voor je lezers is een netjes opgemaakt artikel ook veel prettiger. En het is niet toevallig dat Google waarde hecht aan de ervaring van je lezers.

Inhoud van je artikelen

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: zorg dat je artikelen inhoud hebben. Als je artikelen te weinig inhoud hebben of te weinig informatief zijn, help een goede opmaak niet. Artikelen zonder inhoud kun je ze beter niet schrijven.

Indeling van je artikelen

Maar ook als een artikel een interessante en unieke inhoud heeft, kan het onleesbaar zijn doordat het niet ingedeeld is.

Hoe je een artikel indeelt heb je vroeger op school geleerd:

  • inleiding
  • kern
  • conclusie of samenvatting

Als je artikelen schrijft die je wilt publiceren op Internet hoef je je hier niet aan te houden, want hier gelden andere regels.

Schrijven voor Internet

Mensen die je artikel op Internet lezen hebben haast. Ze willen zo snel mogelijk weten of een artikel iets voor ze is of niet. Daarom is het een goed idee om te beginnen met het belangrijkste:

  • begin met het belangrijkste of een samenvatting
  • werk dit belangrijkste daarna uit
  • eindig met een call-to-action

Het is op Internet nodig om met het belangrijkste te beginnen, want anders is de lezer al weg voordat je aan het belangrijkste toegekomen bent.

Opmaak van je artikelen: alinea’s

Deel je artikel in in korte alinea’s en geef iedere alinea een kopje. Doe dit zo dat iemand die uitsluitend de kopjes leest een indruk heeft van waar het artikel over gaat.

Zorg dat je alinea’s niet langer zijn dan 4 tot 5 regels, want als je alinea’s langer zijn dan is je tekst niet meer scanbaar. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je na 5 regels een witregel zou moeten invoegen terwijl dat niet logisch is. Zorg dat je tekst een goede en leesbare structuur heeft.

Opmaak van je artikelen: lettertypes

Bij de opmaak van je artikelen hoort ook de keuze van de lettertypes.

De twee lettertypes die het gemakkelijkste te lezen zijn op Internet zijn Arial en Verdana, vaak is het daarom een goed idee om je artikel in één van deze twee lettertypes te schrijven.

Opmaak van je artikelen: contrast

Zorg voor voldoende contrast, als je voor je letters een erg lichte kleur kiest, dan maak je het moeilijker voor je lezers om je artikelen te lezen. Een duidelijk contrast hoort dus ook bij een goede opmaak van je artikelen.

Denk hierbij ook aan aan voldoende contrast tussen de kleur van je gewone tekst en de kleur van de links. En nog beter: onderstreep de links, want kleurenblinden zien het contrast dat jij beoogt vaak niet. Het onderstrepen van de aanklikbare links draagt daarom bij aan een leesbare opmaak.

Opmaak van je artikelen: kopjes

Bij de opmaak van je artikelen hoort het aanbrengen van kopjes, want hierdoor wordt je artikel gemakkelijker leesbaar.

Als je je alinea’s een kopje geeft, gebruik dan H2 of H3. Gebruik H1 liever niet als kopje in je bodytekst, want voor de titel van je artikel wordt kop H1 gebruikt. Als je H1 daarna nog een keer gebruikt devalueer je het belang van deze kop.

Opmaak van je artikelen: afbeeldingen

Bij de opmaak van je artikelen horen ook afbeeldingen. Maak je artikel een beetje leuker om naar te kijken door er één of twee afbeeldingen bij te plaatsen.

Gebruik hier het liefste afbeeldingen voor die iets toevoegen aan de tekst, maar als dat niet kan, zorg er dan in ieder geval voor dat je afbeeldingen van goede kwaliteit gebruikt.

Zorg dat je artikelen er netjes uitzien en dat het duidelijk is dat je er werk van hebt gemaakt. Je kunt nog hier nog meer over lezen in het artikel Scanbaar schrijven.

En dan stelt Google ook nog een gewetensvraagje: Is er controle op de kwaliteit van jouw content? 

Vindbaarheid

De mate van vindbaarheid van je website hangt van meerdere factoren af. Het is nooit één dingetje dat zorgt voor de vindbaarheid. En het is ook nooit één foutje dat ervoor zorg dat al je andere inspanningen voor niets zijn. Het gaat om de kwaliteit van je website als geheel.

Als SEO je vak niet is kan het je erg veel opleveren om een training SEO te volgen. Per Skype, voor jou alleen. Of in mijn kantoor in Heiloo. Je hoeft het echt niet allemaal alleen te doen. Het verbeteren van de kwaliteit van je content is een goede stap als je hoger in Google wilt komen. Daar kun je meer over lezen in de handleiding SEO.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Opmaak van je artikelen was last modified: by

Opmaak van je artikelen: met dank aan Merio voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Opmaak van je artikelen was last modified: by