Opvallen of aanpassen?

Opvallen of aanpassen? Dat is een vraag waar je als ondernemer voor komt te staan. In dit artikel wil ik daar eens op ingaan. Misschien ben jij als kind ook opgegroeid met gedachten als “Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg”. En tijdens je puberteit heb je er waarschijnlijk heel veel voor gedaan om bij de groep te horen en vooral niet op te vallen.

Opvallen of aanpassen

Nu is je situatie veranderd. Nu vertelt iedere marketeer je dat je je moet onderscheiden: je moet opvallen want anders kiest de klant niet voor je.

Dat is enerzijds waar: als je een grijze muis bent die precies hetzelfde doet als ieder ander, dan kan je klant niet voor je kiezen. Maar anderzijds is het niet waar: de grote massa houdt niet van buitenissigheden, dus hoewel je moet opvallen, moet je gelijktijdig ook heel gewoon zijn. Maar eigenlijk moet je zowel opvallen als aanpassen en dat ook nog op de juiste manier.

Opvallen of aanpassen

Opvallen of aanpassen? Ik begin met een aantal redenen waarom je zou moeten opvallen.


Opvallen: indruk maken

Als je indruk maakt val je meer op en dan zou het goed kunnen dat mensen zich jou herinneren. Het is natuurlijk erg gewenst dat mensen zich je herinneren.

Concurrentie

Het is absoluut noodzakelijk dat je je op de één of andere manier onderscheidt van je concurrent want als je dat niet doet maak je het de klant erg moeilijk om voor jou te kiezen. Een klant kan niet kiezen uit twee dezelfde bedrijven.

Dit is overigens ook een belangrijke reden om de stijl van je website niet van een concurrent te kopiëren. Als je ook maar een klein beetje lijkt op de concurrent maak je het je prospect moeilijker om voor je te kiezen.

Bijzonder

Het is belangrijk dat je iets bijzonders of speciaals hebt. Als je niet boven het maaiveld uitstijgt, dan moet je concurreren op prijs. En als je moet concurreren op prijs dan moet je veel meer energie steken in marketing en acquisitie terwijl je er veel minder aan overhoudt.

Concurrentie op prijs is al heel lastig als je een product verkoopt. Maar als je een dienst verkoopt word je situatie er eigenlijk hopeloos door.

Unique Selling Point

Zorg dat je een Unique Selling Point hebt en zorg dat je weet wat je USP is. Als je nu niet weet wat je USP is, vraag het dan eens aan je trouwste klanten. Je USP is datgene waardoor je trouwste klanten voor jou kiezen.

Meerwaarde

Speel met je meerwaarde, maak er een slogan van. Roep jezelf uit tot MailChimp expert, web meesteres of of tovenaar van de social media (of laat je uitroepen). Maak er iets leuks van dat de aandacht trekt. En zorg dat je website een autoriteit wordt.


Opvallen of aanpassen

Over aanpassen valt ook het nodige te zeggen. Waarom moet je je aanpassen en op welke punten moet je je aanpassen:

Vertrouwen

Mensen doen zaken met mensen die ze vertrouwen. Vertrouwen wordt opgeroepen door het bekende. Als je teveel verschilt van je concurrenten dan word je een beetje eng en dat roept geen vertrouwen op.

Nederigheid

Juist voor Nederlandse ondernemers is dit punt heel lastig te hanteren. Je moet uniek zijn en je moet de beste zijn, maar je mag er niet over opscheppen. Je moet met kop en schouders boven de grijze massa uitsteken, maar je mag niet boven het maaiveld uitkomen.

Dat kan natuurlijk niet. Daarom moet je ook hier mee spelen. Laat beslist zien dat je de beste bent, maar laat ook zien dat dit niets met je gedaan heeft en dat je nog steeds heel gewoon bent :) Echt Nederlands.

Vindbaarheid

Als je dat wat je doet in originele termen vangt, dan word je niet gevonden want weinig mensen gebruiken die originele termen als zoekterm. Dit is een lastig probleem. Als je een zoekopdracht plaatst weet je waarschijnlijk wel dat originele zoektermen veel minder resultaten geven dan gangbare zoektermen.

Maar ditzelfde geldt ook voor het schrijven op je website: als je gevonden wilt worden moet je genoeg gangbare zoektermen op je website hebben staan. Je kunt dus wel degelijk originele termen gebruiken, maar gebruik niet uitsluitend originele termen.

Zorg er daarnaast voor dat je artikelen werkelijke inhoud hebben. Google wil informatie ontsluiten, als je gevonden wilt worden moeten je artikelen niet alleen leuk zijn om te lezen, ze moeten ook informatief zijn.

Glashelder

Zorg dat je tagline glashelder is. Je tagline staat op iedere pagina van je website en is een houvast voor mensen die ergens middenin je website landen. Maar niet alleen dat: je tagline wordt ook door Google gebruikt om te begrijpen waar je website over gaat. Zorg daarom dat je tagline aan duidelijkheid niets te wensen over laat.

En zorg dat je tagline getoond wordt. Regelmatig zie ik websites waar geen tagline staat. Of waar op de plaats van de tagline iets staat dat echt heel erg leuk is, maar dat weinig informatie geeft over de inhoud van de website. En als jij die informatie over je website niet geeft, wie dan wel?

Wat je tagline is? Dat is de ondertitel van je website. Zorg dat je daar duidelijk maakt waar je website over gaat.


Opvallen of aanpassen

De vraag is dus niet of je moet opvallen of aanpassen, je moet opvallen en aanpassen

Hulp bij marketing

Als je hulp wilt bij je marketing, spreek dan eens een Skype sessie met me af. Dan gaan we het 1-op-1 hebben over jouw marketing.

Met dank aan Geralt voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Inspiratiebron
Opvallen of aanpassen? was last modified: by