Organische en betaalde zoekresultaten

Een veelgestelde vraag: wat is het verschil tussen organische zoekresultaten en betaalde zoekresultaten? Het gaat hier om meerdere verschillen. En vanuit het perspectief van de eigenaar van een website zien die verschillen er anders uit dan vanuit het perspectief van degene die de zoekopdracht plaatst. 

Verschillen tussen organische en betaalde zoekresultaten begrijpen hoort bij basis SEO. En een klein beetje weten over SEO is voor iedere ondernemer van belang want het Internet is een feit, daar kun je niet meer omheen.

Organische zoekresultaten

organische zoekresultaten

Organische zoekresultaten zijn gratis zoekresultaten. Deze pagina’s verschijnen in de zoekresultaten naar aanleiding van een zoekopdracht.

De eigenaar van de website hoeft hiervoor niets aan de eigenaar van de zoekmachine te betalen.  Deze pagina’s  worden naar aanleiding van een specifieke zoekopdracht getoond omdat op deze websites de beste antwoorden op de zoekopdracht staan.

Organische zoekresultaten: perspectief van bezoekers

In de organische zoekresultaten vinden zoekers websites van goede kwaliteit. Als zoeker kun je er behoorlijk goed op rekenen dat op deze websites relevante antwoorden op je zoekopdracht staan.

Organische zoekresultaten: perspectief van eigenaren

Als je eigenaar van een website bent dan heb je er alle belang bij dat jouw website hoog tussen de organische zoekresultaten staat. Een dergelijke positie levert veel bezoekers op.

Om deze positie te bereiken moeten er op je website de beste antwoorden op zoekopdrachten staan.  Als jij een website hebt en graag hoog tussen de organische zoekresultaten wilt komen te staan, lees dan eens verder bij de training SEO met resultaat want hoog in de zoekresultaten komen is minder moeilijk dan het lijkt.

Betaalde zoekresultaten

Verschil tussen organische en betaalde zoekresultaten: advertentie

Met betaalde zoekopdrachten ligt het anders. Betaalde zoekresultaten zijn advertenties. De adverteerder heeft aangegeven dat hij wil dat zijn advertentie getoond wordt bij specifieke zoekopdrachten.

De term zegt het al: betaalde zoekresultaten kosten geld. Wat een advertentie precies kost hangt ervan af bij welke zoekopdrachten de advertentie getoond moet worden. Sommige zoektermen zijn veel duurder dan andere zoektermen.

Betaalde zoekresultaten: perspectief van bezoekers

De betaalde zoekresultaten zijn niet speciaal geselecteerd op kwaliteit. Als je een link van zo’n advertentie volgt kom je op een webpagina waar om het even wat kan staan. Er is geen controle op de kwaliteit van de inhoud van de pagina’s waar je naartoe gaat als je een link van een advertentie volgt.

Dat kun je ook natuurlijk ook verwachten. Besef goed dat pagina’s waar de beste antwoorden op je zoekopdracht op staan geen advertentie nodig hebben. Pagina’s waar de beste antwoorden op zoekopdrachten op staan komen vanzelf hoog in de zoekresultaten.

Betaalde zoekresultaten: perspectief van eigenaren

Eigenaren moeten betalen om hun advertentie te laten tonen. Kijk eens heel goed wat die betaalde advertenties je maandelijks kosten.  Realiseer je dat het geld dat je erin steek daarna weg is.

Als je geld steekt in het optimaliseren van je website zodat je webpagina’s hoog in de organische zoekresultaten komen, dan is dat geld niet weg. De resultaten van je investering blijven voor je werken.

Betaalde zoekresultaten: besteding van budget

Als toch liever adverteert, zorg dan dat je dit doet bij de juiste zoektermen want anders kost dit je onnodig veel geld.

Ik zag laatst een betaalde advertentie met pal daaronder een pagina van hetzelfde bedrijf tussen de organische zoekresultaten. Een webpagina van het bedrijf stond dus op positie 1 in de organische zoekresultaten. Maar evengoed stond er een advertentie met het risico dat iemand op die advertentie zou gaan klikken. Die advertentie was bij deze specifieke zoekterm niet nodig. Dat is een onhandige manier om je budget te besteden.

Verschil organische zoekresultaten en betaalde zoekresultaten

Het verschil tussen organische en betaalde zoekresultaten is dus een kwaliteitsverschil vanuit het perspectief van de zoeker. Voor de eigenaar van de website is het een verschil tussen snelle resultaten of een langetermijnstrategie.

Overigens: als jij een eigenaar van een website bent en heel graag snel bovenaan in de zoekresultaten wilt komen: er is een moeilijk begaanbare snelweg. Maar dat gaat niet lukken voor al je pagina’s. Daarom is het een goed idee als je ook begint met lezen in de handleiding SEO voor beginners.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Organische en betaalde zoekresultaten was last modified: by
Organische en betaalde zoekresultaten was last modified: by