Organische en betaalde zoekresultaten

Organische en gesponsorde zoekresultaten

Geschatte leestijd: 6 minuten

Organische en gesponsorde zoekresultaten

Een veelgestelde vraag: wat is het verschil tussen organische en gesponsorde zoekresultaten en wat is waar over organische zoekresultaten? Het gaat hier om meerdere verschillen.

En waar het ook om gaat: vanuit het perspectief van de eigenaar van een website zien die verschillen er anders uit dan vanuit het perspectief van degene die de zoekopdracht plaatst. 

Verschillen tussen organische en gesponsorde zoekresultaten begrijpen hoort bij de basis van SEO. En een klein beetje weten over SEO is voor iedere ondernemer van belang want het Internet is een feit, daar kun je niet meer omheen.

Organische zoekresultaten

Organische zoekresultaten zijn gratis zoekresultaten. Deze pagina’s verschijnen in de zoekresultaten naar aanleiding van een zoekopdracht.

De eigenaar van de website hoeft hiervoor niets aan de eigenaar van de zoekmachine te betalen.  Deze pagina’s  worden naar aanleiding van een specifieke zoekopdracht getoond omdat op deze websites de beste antwoorden op de zoekopdracht staan.

Hoe zien bezoekers organische zoekresultaten?

In de organische zoekresultaten vinden zoekers websites van goede kwaliteit. Als zoeker kun je er behoorlijk goed op rekenen dat op deze websites relevante antwoorden op je zoekopdracht staan.

Wat vinden eigenaren van organische zoekresultaten?

Als je eigenaar van een website bent dan heb je er alle belang bij dat jouw website hoog tussen de organische zoekresultaten staat. Een dergelijke positie levert veel bezoekers op.

Om deze positie te bereiken moeten er op je website de beste antwoorden op zoekopdrachten staan. 

Gesponsorde zoekresultaten

Met betaalde ofwel gesponsorde zoekopdrachten ligt het anders. Gesponsorde zoekresultaten zijn advertenties. De adverteerder heeft aangegeven dat hij wil dat zijn advertentie getoond wordt bij specifieke zoekopdrachten.

De term zegt het al: betaalde zoekresultaten kosten geld. Wat een advertentie precies kost hangt ervan af bij welke zoekopdrachten de advertentie getoond moet worden. Sommige zoektermen zijn veel duurder dan andere zoektermen.

Wat ervaren bezoekers bij betaalde zoekresultaten?

De gesponsorde zoekresultaten zijn niet speciaal geselecteerd op kwaliteit. Als je een link van zo’n advertentie volgt kom je op een webpagina waar om het even wat kan staan. Er is geen controle op de kwaliteit van de inhoud van de pagina’s waar je naartoe gaat als je een link van een advertentie volgt.

Dat kun je ook natuurlijk ook verwachten. Besef goed dat pagina’s waar de beste antwoorden op je zoekopdracht op staan geen advertentie nodig hebben. Pagina’s waar de beste antwoorden op zoekopdrachten op staan komen vanzelf hoog in de zoekresultaten.

Wat ervaren eigenaren bij gesponsorde zoekresultaten?

Eigenaren moeten betalen om hun advertentie te laten tonen. Kijk eens heel goed wat die betaalde advertenties je maandelijks kosten.  Realiseer je dat het geld dat je erin steekt daarna weg is.

Als je geld steekt in het optimaliseren van je website zodat je webpagina’s hoog in de organische zoekresultaten komen, dan is dat geld niet weg. De resultaten van je investering blijven voor je werken.

Besteding van budget

Als toch liever adverteert, zorg dan dat je dit doet bij de juiste zoektermen want anders kost dit je onnodig veel geld.

Ik zag laatst een betaalde advertentie met pal daaronder een pagina van hetzelfde bedrijf tussen de organische zoekresultaten. Een webpagina van het bedrijf stond dus op positie 1 in de organische zoekresultaten.

Maar evengoed stond er een advertentie met het risico dat iemand op die advertentie zou gaan klikken. Die advertentie was bij deze specifieke zoekterm niet nodig. Dat is een onhandige manier om je budget te besteden.

Maar dat schijnt dan nodig te zijn om te voorkomen dat de concurrent jouw bedrijfsnaam als zoekterm gaat gebruiken? Maar waar ben je nou me bezig als je je advertentie budget op deze manier gaat gebruiken? Dan kun je toch veel beter zorgen dat je webpagina als eerste organische zoekresultaat pal onder de advertenties staat?

Of dat je een goede instructie schrijft die boven de organische zoekresultaten en direct onder de advertenties staat?

Verschillen tussen organische en gesponsorde zoekresultaten

Het verschil tussen organische en betaalde zoekresultaten is dus een kwaliteitsverschil vanuit het perspectief van de zoeker. Voor de eigenaar van de website is het een verschil tussen snelle resultaten of een langetermijnstrategie.

Overigens: als jij een eigenaar van een website bent en heel graag snel bovenaan in de zoekresultaten wilt komen: er is een moeilijk begaanbare snelweg. Maar dat gaat niet lukken voor al je pagina’s. Daarom is het een goed idee als je ook begint met lezen in de handleiding SEO voor beginners.

In mijn statistieken las ik een wanhoopskreet: Wat is waar over organische zoekresultaten? Zulke wanhopige gedachten heb ik zelf ook wel eens gehad. Ik kan me er daarom alles bij voorstellen. En hier ga ik je helpen.

Waarom je twijfelt

Het grote probleem waardoor je zoveel verschillende informatie vindt over organische zoekresultaten is dat alles voortdurend verandert. Tips die je op het web vindt over hoe je kunt stijgen in de organische zoekresultaten waren hierdoor oorspronkelijk misschien waar, maar later niet meer.

En dan staan die achterhaalde tips nog steeds op een blog tot de eigenaar van het blog een keer ontdekt dat er achterhaalde tips staan. Dan pas wordt hier iets aan gedaan.

Je hebt daarom een leidraad nodig om te kunnen weten of een tip over de organische zoekresultaten waar is of niet.

Wat is waar over organische zoekresultaten

Die leidraad of kompas is de vraag:

Waar leidt deze tip toe?

En je kunt er rustig vanuit gaan dat het waar is als een tip dit resultaat heeft:

  • de kwaliteit van jouw website verbetert
  • en de kwaliteit van het web als geheel verbetert

Dan is het waar. Als uitsluitend de kwaliteit van jouw website verbetert, dan kan het waar zijn, maar dan is het niet altijd waar.

Ammy van Bedaf: SEO training is Mindblowing!

Ik wist dat ik veel dingen zou leren, maar dat ik zóveel heel belangrijke dingen zou leren om mijn website hoger te laten scoren in Google, had ik werkelijk niet voor mogelijk gehouden.
Had ik dit geweten, had ik deze training eerder gedaan, wat dan zou ik nu verder zijn geweest met mijn bedrijf, dat weet ik heel zeker. Wacht daarmee dus niet, zoals ik helaas wel heb gedaan.

Judith is ontzettend geïnteresseerd en gefascineerd door alles wat met SEO te maken heeft en dat merk je: ze weet er heel veel van.

De SEO training van Judith is een grote aanrader voor iedereen die met haar of zijn bedrijf beter wil presteren. Je krijgt zowel de theorie als de praktijk: dus hoe jij dat feitelijk kunt toepassen voor jouw bedrijf/website/blog. Je laptop gaat mee en in het tweede deel van de training ga je aan de slag, met Judith naast je.

Ik heb maar van één ding spijt: dat ik dit niet veel eerder heb gedaan. Deze belangrijke kennis kun je niet vroeg genoeg weten. Ik heb een aantal jaren geleden ook een SEO-bureau in de hand genomen om mijn website/blog door te lichten, maar dan is Judith vele, vele malen beter (en een stuk goedkoper).

Ammy van Bedaf, Loslaten.nu

Trainingen SEO

Wat is waar over organische zoekresultaten

Als je dus ergens leest: “ga lekker grasduinen op het web om goede content te vinden, kopieer die content en plaats het op je eigen blog”. dan stel je jezelf de vraag:

Waar leidt dit toe?

Verbetert zoiets de kwaliteit van jouw website? Je zou eventueel kunnen denken dat dit zo is. Maar leidt het uitvoeren van deze tip gelijktijdig ook tot een verbetering van het web als geheel? Nee, want die content staat al op het web. Je voegt dus niets toe aan het web door die content nog een keer op je eigen website te plaatsen.

Kompas om onderscheid te maken

Zelfs als je verder helemaal niets over SEO weet, dan kan dit kompas je helpen om onderscheid te maken tussen ware en onware tips. Zo simpel is het: leidt het naar kwaliteitsverbetering dan is het waar, voegt het niets toe of wordt de kwaliteit slechter, dan is het niet waar.

Zo kun je gemakkelijk en snel onderscheid maken tussen zinnige en onzinnige SEO-tips.

Waarom zou je dit geloven?

Ja, als je toch al in verwarring bent door zoveel tegenstrijdige tips, waarom zou je dan geloven dat het zo simpel is?

Nou, dat geloof je omdat je eigen gezonde verstand je vertelt dat dit logisch is.

Nog een manier om te bepalen wat waar is

De eerste manier die ik hierboven beschreven heb is de beste manier, want die gaat uit van je eigen beoordelingsvermogen. Maar er is nog een manier.

Google spant zich in om de beste antwoorden op vragen bovenaan te plaatsen. Die antwoorden staan vlak onder de advertenties. Advertenties kunnen gemakkelijk onwaar zijn.

Maar de antwoorden die je daar vlak onder ziet staan, zijn volgens Google de beste antwoorden. Jij hebt gezond verstand en Google is een machine, dus jij presteert waarschijnlijk beter. Maar het kan wel helpen als je een beetje let op de plaats van een antwoord in de zoekresultaten. Dan heeft Google al een voorselectie voor je gedaan.


Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert, MailerLite expert, SEO

Organische en gesponsorde zoekresultaten: met dan aan de designers van Canva voor het beeldmateriaal op deze pagina.

Gepubliceerd op: 4-1-2018
Voor het laatst bijgewerkt op: 13-11-2021

Categorieën en tags bij dit bericht