Pagina verwijderen doe je met beleid

Een pagina verwijderen doe je met beleid! Een pagina verwijderen of een blogpost verwijderen lijkt erg eenvoudig: gooi ‘m in de prullenbak. Zo makkelijk kun je dat ook doen. Er is niemand die je tegenhoudt. Maar bedenk wel dat de pagina die je verwijdert ergens in de zoekresultaten staat. En je kunt binnen je eigen website links geplaatst hebben naar die pagina. En er kunnen andere mensen zijn die aanklikbare links naar die pagina geplaatst hebben.

Zoekresultaten

Als je een pagina verwijdert van je website, dan blijft die pagina gewoon in de zoekresultaten staan. Mensen kunnen die pagina kiezen om te bezoeken en dan zien iets als “Helaas, deze pagina is weg …”

Pagina’s moet je zorgvuldig beheren. Een pagina verwijderen moet daarom met beleid gebeuren want je verwijdert ‘m van je website, maar hij blijft staan in de zoekresultaten. En als er links naar die pagina zijn, dan blijven die ook gewoon. Bezoekers die een dergelijke link volgen komen op een 404 pagina (dat betekent “niet gevonden”.

Als je een pagina gewoon weggooit dan krijgen je bezoekers dus een slecht gebruikerservaring.

Pagina verwijderen: redirect maken

Een pagina verwijderen moet je eigenlijk nooit doen zonder een redirect maken. Er zijn verschillende soorten redirects die je kunt maken:

301 redirect

Een 301 redirect is een “verhuisbericht”. Het is een briefje voor Google waarin je schrijft: deze pagina is verhuisd naar [URL van een andere pagina]. Je vertelt aan Google dat de pagina permanent verhuisd is.

Vaak is dat niet helemaal waar want die pagina hebt je in de prullenbak gegooid. Hij is dus eigenlijk nergens meer. Maar het onderwerp waar de pagina over ging, dat is er nog wel. Daarom maak je dan een redirect naar een andere pagina die over hetzelfde onderwerp gaat. Als die nieuwe pagina goed uitkiest dan merken bezoekers er helemaal niets van.

Bezoekers die ergens een link naar de weggooide pagina vinden, worden netjes naar het nieuwe adres gestuurd als je een 301 redirect gemaakt hebt.

301 verhuisbericht maken

Een 301 verhuisbericht kun je gemakkelijk maken als je hiervoor een plugin installeert. Ikzelf gebruik hiervoor de plugin Redirection. Na het installeren ga je in de zijbalk naar Hulpmiddelen. In het submenu vind je dan Redirection.

301 redirect maken

Bij Source URL vul je de oude URL in, bij Target URL vul je de nieuwe URL in. Dan klik je op Add Redirect en je bent klaar.

Als je de betaalde versie van de plugin van Yoast gebruikt dan vind je daar ook een mogelijkheid om een 301 redirect te maken.

Het is niet verkeerd de oude URL daarna even in je browser te plakken om te testen of hij werkelijk goed naar de nieuwe URL leidt.

Schade

Nog niet zo lang geleden was dit een actie die schade deed aan je positie in de zoekresultaten. Daarom was het beter dit te voorkomen. Nu kun je het ongestraft doen.

302 redirect

Een 302 redirect heeft bijna hetzelfde effect. Als je een 302 redirect maakt dan zorg je er ook voor dat bezoekers netjes naar de nieuwe pagina doorgestuurd worden.

Maar nu vertel je aan Google dat de pagina tijdelijk verhuisd is. Bijvoorbeeld als er iets op je website gerepareerd moet worden. Je gebruikt deze redirect alleen als het tijdelijk is want dit is pijnlijk: omdat dit tijdelijk is blijft de opgebouwde linkwaarde bij de oude pagina. Deze linkwaarde wordt niet doorgegeven naar de nieuwe pagina.

De mogelijkheid om een 302 redirect te maken kun je vinden bij betaalde versie van de plugin SEO van Yoast.

410 is geen redirect

410 is geen redirect, maar hij hoort hier wel bij. Een 410 response code betekent dat je aan Google vertelt dat je de pagina hebt weggegooid. Je zegt dat de pagina verdwenen is en dat Google er niet meer naar hoeft te zoeken. Google haalt de pagina dan uit de zoekresultaten en hij gaat er ook niet meer naar zoeken.

Je zou je af kunnen vragen waarom je de 410 response code dan niet altijd gebruikt als je een pagina weggooit. Nou, dat zou je best kunnen doen, maar het is een beetje jammer. Als er op je website pagina’s staan met content die lijkt op de content van de pagina die je hebt weggegooid, dan kun je met een 301 redirect niet alleen je bezoekers doorsturen, maar ook de linkwaarde. Een 410 maken is dus eigenlijk een soort verspilling. Dat doe je alleen als je geen alternatief hebt.

Je kunt een 410 maken met de betaalde versie van de plugin van Yoast of met de plugin 410 for WordPress.

Redirects controleren

Als je de redirect gemaakt hebt zou je denken dat je dan klaar bent en in principe is dat ook zo: een redirect die eenmaal gemaakt is blijft gewoon werken. Maar in de praktijk gaat het toch een beetje anders.

Praktijksituatie

  • Misschien heb je in je URL van je blogpost de naam van de categorie opgenomen. Dan moet je een redirect maken als je deze blogpost naar een andere categorie wilt verhuizen. Je hebt de pagina dan niet weggegooid, maar je hebt ‘m echt verhuisd naar een andere rubriek.
  • En omdat jij verandert en groeit en steeds meer inzicht krijgt, zou het zomaar kunnen gebeuren dat je de blogpost later nog een keer wilt verhuizen.
  • Dan maakt je weer een redirect. Je hebt dan een redirect van A naar B gemaakt en vervolgens van B naar C.

Dat klinkt ingewikkeld en misschien denk je dat je dat niet doet, maar ik verzeker je dat dit absoluut doet.  En het is geen goed idee. Als je bezoekers te vaak omleidt, dan komen niet op je blogpost. Daarom moet je je redirects eens in de zoveel tijd controleren.

Redirects controleren

Redirects controleren is heel eenvoudig:

  • ga naar je redirects
  • kies de URL waar de bezoekers naartoe geleid worden
  • plak ‘m in je browser
  • en kijk of je rechtstreeks op de blogpost komt

Als je ziet dat je op een andere blogpost met een andere URL uitkomt, dan heb je kennelijk later nog een redirect gemaakt. Vervang de oorspronkelijke redirect dan door een redirect naar de nieuwste URL.

Vervelende werk

Vind je dit vervelend werk? Daar kan ik me iets bij voorstellen. Het is ook niet heel erg uitdagend. Het is wel erg goed voor je website. Je kunt hier ook begeleiding bij krijgen.

En je kunt nog veel meer doen. Als je nog veel meer wilt doen maar je weet niet wat, begin dan bij de SEO handleiding, dan vertel ik je stap voor stap hoe je het aan kunt pakken.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Pagina verwijderen doe je met beleid was last modified: by
Credits

Met dank aan stux voor de kopafbeelding.

Pagina verwijderen doe je met beleid was last modified: by