panda update dunne content

Panda update en dunne content

Geschatte leestijd: 7 minuten

Panda update en dunne content

Als je dunne content op je website hebt staan, dan zal Google je website liever niet aanbieden in de zoekresultaten want niemand heeft er iets aan.

Google heeft gezegd:

Ons advies aan webmasters is nog steeds om zich te richten op het aanbieden van de best mogelijke gebruikerservaring en zich niet te veel te richten op wat ze als de rankingsalgoritmen of signalen voor ranking van Google beschouwen.

Google productblog

Panda update

Dunne content

Dunne content en ranking

En als je te veel dunne content op je website hebt staan dan kan het ook nog gebeuren dat Google besluit dat je hele website niet de moeite waard is om aangeboden te worden in de zoekresultaten.

Google heeft een filter ontwikkeld om dunne content op te sporen. Dat filter heet Panda en als jouw website door die zeef spoelt dan ben je flink in de aap gelogeerd.

Wat is dunne content

Panda update

Wat is dunne content

Dunne content moet je daarom verbeteren of verwijderen. Maar wat is “dunne content”? Let op: hier komt een rijtje.

Bijlage pagina’s

Panda update

Bijlagepagina’s

Als je een vergissing maakt bij het plaatsen van een afbeelding en je geeft aan dat de afbeelding aanklikbaar moet zijn naar de bijlagepagina, dan creëer je daarmee dunne content. Door de afbeelding aanklikbaar te maken naar de bijlagepagina ontstaat er een pagina waar uitsluitend een afbeelding op staat en verder niets.

Als je die vergissing een keertje maakt zal de wereld daar niet van vergaan, maar als je dat bij iedere afbeelding doet dan heb je een website met heel veel pagina’s waar nauwelijks iets op staat. Dat is dunne content.

Als je wilt weten hoe vaak je dat gedaan hebt, dan ga je naar Google dan tik je dit in:

site:jouwwebsite.nl inurl:attachment_id

Als het goed is krijg je dan geen zoekresultaten. Als je wel zoekresultaten krijgt dan is het een goed idee dit even te verbeteren.

Duplicate content

Panda update

Duplicate content

Dunne content ontstaat ook als je dezelfde content meerdere malen op je website zet. En dat gebeurt makkelijker dan je denkt. Ook als dat helemaal niet je bedoeling is.

WordPress heeft de hebbelijkheid om spontaan nieuwe pagina’s aan te maken. Dat doet hij iedere keer als jij een categorie of een tag aanmaakt. Categorieën en tags aanmaken is een heel erg goed idee omdat categorieën en tags de navigatie op je website ondersteunen. Vooral doen dus.

Maar dit moet je wel met beleid doen. Maak een plan voor categorieën en tags want alle categoriepagina’s alle tagpagina’s die je aanmaakt veroorzaken erg veel dezelfde content. Hierdoor wordt je content behoorlijk verdund.

Neem bijvoorbeeld een blogpost die je in een categorie plaatst en die je 5 tags mee geeft. Die blogpost staat op:

  • je blog
  • de categoriepagina
  • en op 5 verschillende tagpagina’s

Die blogpost staat dus 8x op je website. Als dat zinvol is en nuttig voor de interne navigatie, dan is dat niet erg. Maar zorg er dan wel voor dat je niet al je artikelen dezelfde tags meegeeft zodat die tagpagina’s bijna identiek zijn.

Als je een tag maakt, zorg er dan voor dat je die tag gebruikt voor meerdere artikelen. Want anders ontstaat er een pagina voor die tag waar maar 1 artikel op staat. En dan is er geen verschil met je blogpost, dus dan staat je artikel 2x op je website.

Te weinig woorden

Panda update

Dunne content: te weinig woorden

Dan kun je ook nog dunne content creëren door gewoon te weinig te vertellen over het onderwerp van je blogpost. Zorg dat je een onderwerp echt goed bespreekt, haal alles uit de kast als je het ergens over gaat hebben. Je moet minimaal 300 woorden schrijven om serieus genomen te worden door Google. Maar je mag gerust veel meer woorden gebruiken.

Dezelfde tekst, verschillende sleutelwoorden

Panda update

Dunne content: dezelfde tekst, verschillende sleutelwoorden

En dan kun je ook nog proberen slim te zijn: dezelfde tekst maar verschillende sleutelwoorden.

Dat heb ik een keer gezien op een website. Er werd onroerend goed te koop aangeboden in plaats X. Maar het zou natuurlijk kunnen dat mensen die op zoek zijn onroerend goed in plaats Y eventueel ook wel geïnteresseerd zijn in onroerend goed in plaats X. Dat kan zelfs heel goed.

Daarom waren er een stuk of 10 pagina’s aangemaakt waar precies dezelfde tekst op stond. Het enige verschil was dat de plaatsnaam veranderd was. Verder waren er helemaal geen verschillen. Dat is dunne content.

Dit geldt natuurlijk ook voor blogposts die je niet alleen op je eigen website plaatst, maar op iedere website die ‘m plaatsen wil. En voor blogposts die je van andere websites overneemt. Al deze zaken voegen niets toe aan het web en creëren dunne content.

Te weinig kwaliteit

Panda update

Dunne content: te weinig kwaliteit

Het kan ook zijn dat de content die je schrijft wel voldoende woorden heeft, maar eigenlijk geen boodschap waar iemand ooit een zoekopdracht voor zal plaatsen. Bijvoorbeeld een verhaaltje op je blog waarin je vertelt dat je nieuwe website online is.

Het is eigenlijk uitgesloten dat iemand daar een passende zoekopdracht voor zal plaatsen. Dat gaat niet lukken, want hoe moet die zoekopdracht er dan uitzien?

Gedateerde content

Panda update

Dunne content: gedateerde content

Ik zie soms websites waar het blog als een soort agenda gebruikt wordt om te vertellen over de nieuwe evenementen die eraan komen. Dat is best leuk bedacht, want hierdoor ontstaat ook een soort archief van alle evenementen die er ooit geweest zijn. Op zich vind ik dat wel informatief.

Maar als het evenement voorbij is, dan is het voor Google niet meer de moeite waard om te tonen in de zoekresultaten. Dan zou je het evenement dus uit de zoekresultaten moeten halen en dat gebeurt vaak niet. Doe dat alsjeblieft wel. Ga naar het tabblad “Geavanceerd” van Yoast en haal die blogpost uit de zoekresultaten.

Denk hier ook goed over na voor je tijdelijke evenementen op je blog plaatst, want het is op zich wel leuk, maar je hebt veel meer aan een blog vol met tijdloze content. Als je tijdloze content op je blog plaatst dan kan je blogpost over 10 jaar nog aangeboden worden in de zoekresultaten. Daar heb je dus heel lang iets aan.

En denk je nu eens in dat het 2031 is en dat jij een tijdloze informatieve blogpost in de zoekresultaten vindt. Daar vind je precies wat je zoekt, daarom scrol je verder door dat blog. Maar om die blogposts heel staan allerlei events uit 2018. Dus wat doe je dan? Waarschijnlijk ga je dan weg. Want al die gedateerde content verhindert dat je nog meer goede tijdloze content kunt vinden.

Nieuws over ons bedrijf

Panda update

Panda update: nieuws over ons bedrijf

Dan zie ik ook nog wel eens websites die het blog “nieuws” genoemd hebben. Met als nieuwste artikel een blogpost van vorig jaar. Dat is geen nieuws natuurlijk, dat is oud. En als ik daar met mensen over praat dan vertellen ze me dat hun bedrijf niet zoveel nieuws heeft.

Voor SEO is dit niet goed. Het heel zeldzaam dat iemand via de zoekresultaten gaat zoeken naar nieuws over je bedrijf. Om daarnaar te kunnen zoeken moeten mensen allereerst weten dat je bedrijf bestaat en zolang je niet heel erg groot bent weet niemand dat.

En vervolgens moeten die mensen ook nog geïnteresseerd zijn in nieuws over bedrijf en ze moeten je webadres niet weten. Want als ze je adres weten kunnen ze rechtstreeks naar je website gaan. Nieuws over je bedrijf publiceren helpt dus niet om beter vindbaar te worden.

Panda update

Dunne content

Panda update

Als je werkelijk graag vindbaar wilt zijn in de organische zoekresultaten, plaats dan geen dunne content. Streef naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van je publicaties. Hoe je dat kunt doen kun je lezen in de categorie over kwaliteit van content. Dat is heel veel werk, maar dat zal je ook heel veel opleveren. En je kunt ook verder lezen in de handleiding voor doe-het-zelf SEO.

SEO kan een leuke hobby zijn ;). Maar ook als dat voor jou niet zo is, kan het je veel opleveren. Als je er meer over wilt weten, overweeg dan een cursus SEO.

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert

MailerLite expert

en ook nog goed in SEO

Bronnen en credits

Gepubliceerd op: 9-10-2018
Voor het laatst bijgewerkt op: 13-11-2021

Categorieën en tags bij dit bericht