Home » Blog » Optimalisatie van je vindbaarheid » Panda update: hoe beoordeelt Google websites?
Panda update dunne content

Panda update: hoe beoordeelt Google websites?

Panda update hoe beoordeelt Google websites?

Google heeft verteld hoe hij verschillende websites beoordeelt. Als je nauwelijks iets over SEO weet en geen flauw idee hebt hoe een zoekmachine werkt, dan weet je vaak wel dat er iets iets als een algoritme en dat dit algoritme heel vaak verandert.

Maar vanaf dit punt gaat het vaak mis met de kennis. Want doordat het algoritme en vaak verandert, zou je kunnen denken dat het iets willekeurigs is waar je niets mee kunt. En dat is niet waar. Want Google heeft heel duidelijk gezegd hoe je het aan kunt pakken om je website vindbaar te maken.

Google heeft gezegd:

Ons advies aan webmasters is nog steeds om zich te richten op het aanbieden van de best mogelijke gebruikerservaring en zich niet te veel te richten op wat ze als de rankingsalgoritmen of signalen voor ranking van Google beschouwen.

Google productblog

En als je bovenstaande leest, dan zul je toch toe moeten geven dat ook jij je kunt focussen op het aanbieden van de best mogelijke gebruikerservaring? Dat is niet geheimzinnig, eng of moeilijk en daar heb je ook slechts incidenteel technische kennis voor nodig.

Panda update: magere content

Magere content en ranking

Google kijkt bij deze Panda update of jij mogelijk dunne content op je website hebt staan. Dunne content kan heel veel vormen hebben en Google heeft een filter ontwikkeld om dunne content op te sporen. Dat filter heet Panda en als jouw website door die zeef spoelt dan ben je flink in de aap gelogeerd.

Als je te veel dunne content op je website hebt staan dan kan het gebeuren dat Google besluit dat je hele website niet de moeite waard is om aangeboden te worden in de zoekresultaten.

Magere content

Dunne content moet je daarom verbeteren of verwijderen. Maar wat is “dunne content”? Let op: hier komt een rijtje:

  • Bijlage pagina’s
  • Sales pagina’s en landingspagina’s (“wij van wc-eend …”)
  • Dezelfde teksten die op meerdere pagina’s voorkomen
  • Artikelen met heel weinig inhoud
  • Nieuws over ons bedrijf

Deze soorten content doen gewoonlijk weinig goed voor je. Dus als je wilt dat je website beter gaat presteren, dan zou je moeten beginnen met iets te doen aan deze teksten op je website.

Wat is dunne content

Bijlagepagina’s

Bijlage pagina’s in de zoekresultaten

Als je een vergissing maakt bij het plaatsen van een afbeelding en je geeft aan dat de afbeelding aanklikbaar moet zijn naar de bijlagepagina, dan creëer je daarmee dunne content. Door de afbeelding aanklikbaar te maken naar de bijlagepagina ontstaat er een pagina waar uitsluitend een afbeelding op staat en verder niets.

Als je die vergissing een keertje maakt zal de wereld daar niet van vergaan, maar als je dat bij iedere afbeelding doet dan heb je een website met heel veel pagina’s waar nauwelijks iets op staat. Dat is dunne content.

Als je wilt weten of je dit gegaan hebt en hoe vaak je dat gedaan hebt, dan ga je naar Google dan tik je dit in:

site:jouwwebsite.nl inurl:attachment_id

Als het goed is krijg je dan geen zoekresultaten. Als je wel zoekresultaten krijgt dan is het een goed idee dit even te verbeteren.

Er zijn nog meer zaken die in de zoekresultaten kunnen verschijnen terwijl ze daar helemaal niet horen.

Duplicate content

Dubbele content

Dunne content ontstaat ook als je dezelfde content meerdere malen op je website zet. En dat gebeurt makkelijker dan je denkt. Ook als dat helemaal niet je bedoeling is. Waarschijnlijk zal duplicate content heel vaak op je website voorkomen.

WordPress heeft de hebbelijkheid om spontaan nieuwe pagina’s aan te maken. Dat doet hij iedere keer als jij een categorie of een tag aanmaakt. Categorieën en tags aanmaken is een heel erg goed idee omdat categorieën en tags de navigatie op je website ondersteunen. Vooral doen dus.

Maar dit moet je wel met beleid doen. Maak een plan voor categorieën en tags want alle categoriepagina’s alle tagpagina’s die je aanmaakt veroorzaken erg veel dezelfde content. Hierdoor wordt je content behoorlijk verdund.

Neem bijvoorbeeld een blogpost die je in een categorie plaatst en die je 5 tags mee geeft. Die blogpost staat meerdere keren op je website:

  • het originele artikel
  • een deel van het artikel staat op je blog
  • een deel staat op de categoriepagina
  • en datzelfde deel staat op 5 verschillende tagpagina’s

Die blogpost staat dus een heleboel keer op je website. Als dat zinvol is en nuttig voor de interne navigatie, dan is dat niet erg. Maar zorg er dan wel voor dat het echt nuttig, zinvol en behulpzaam voor je bezoekers is. En dat is het niet als een tagpagina slechts 1 artikel heeft of als je tagpagina’s bijna identiek zijn.

Te weinig inhoud

Bespreek je onderwerp volledig

Dan kun je ook nog magere content creëren door gewoon te weinig te vertellen over het onderwerp van je blogpost. Zorg dat je een onderwerp echt goed bespreekt, haal alles uit de kast als je het ergens over gaat hebben.

Verschillende sleutelwoorden

Slimme trucjes

En dan kun je ook nog proberen slim te zijn: dezelfde tekst maar verschillende sleutelwoorden.

Dat heb ik een keer gezien op een website. Er werd onroerend goed te koop aangeboden in plaats X. Maar het zou natuurlijk kunnen dat mensen die op zoek zijn onroerend goed in plaats Y eventueel ook wel geïnteresseerd zijn in onroerend goed in plaats X. Dat kan zelfs heel goed.

Daarom waren er een stuk of 10 pagina’s aangemaakt waar precies dezelfde tekst op stond. Het enige verschil was dat de plaatsnaam veranderd was. Verder waren er helemaal geen verschillen. Dat is dunne content want die extra pagina’s voegen niets toe.

Dit geldt natuurlijk ook voor blogposts die je niet alleen op je eigen website plaatst, maar op iedere website die ze plaatsen wil. En voor blogposts die je van andere websites overneemt. Al deze zaken voegen niets toe aan het web en creëren dunne content.

Gedateerde content

Evenementen agenda

Ik zie soms websites waar het blog als een soort agenda gebruikt wordt om te vertellen over de nieuwe evenementen die eraan komen. Dat is best leuk bedacht, want hierdoor ontstaat ook een soort archief van alle evenementen die er ooit geweest zijn. Op zich vind ik dat wel informatief.

Maar als het evenement voorbij is, dan is het voor Google niet meer de moeite waard om te tonen in de zoekresultaten. Dan zou je het evenement dus uit de zoekresultaten moeten halen en dat gebeurt vaak niet. Doe dat alsjeblieft wel. Ga naar het tabblad “Geavanceerd” van Yoast en haal die blogpost uit de zoekresultaten.

Denk hier ook goed over na voor je tijdelijke evenementen op je blog plaatst, want het is op zich wel leuk, maar je hebt veel meer aan een blog vol met tijdloze content. Als je tijdloze content op je blog plaatst dan kan je blogpost over 10 jaar nog aangeboden worden in de zoekresultaten. Daar heb je dus heel lang iets aan.

En denk je nu eens in dat het 2031 is en dat jij een tijdloze informatieve blogpost in de zoekresultaten vindt. Daar vind je precies wat je zoekt, daarom scrol je verder door dat blog. Maar om die blogposts heen staan allerlei events uit 2018. Dus wat doe je dan? Waarschijnlijk ga je dan weg. Want al die gedateerde content verhindert dat je nog meer goede tijdloze content kunt vinden.

Content achter een wachtwoord

Niet beschikbare content

En dan zie ik soms ook nog wel een blog waar content achter een wachtwoord staat. Die content is dus niet beschikbaar voor bezoekers. En dan hebben ze daar ook niets aan.

Besef dat je blog de motor van je website is en dat als je de content van sommige blogposts achter een wachtwoord zet, dat de motor dan niet kan starten.

Het is op zich niet verkeerd om content achter een wachtwoord te zetten, maar neem daar liever een pagina voor en houd deze pagina’s uit de zoekresultaten, want hij is niet leesbaar voor een willekeurige bezoeker.

Nieuws over ons bedrijf

Gedateerd “nieuws”

Dan zie ik ook nog wel eens websites die het blog “nieuws” genoemd hebben. Met als nieuwste artikel een blogpost van vorig jaar. Dat is geen nieuws natuurlijk, dat is oud en gedateerd. En als ik daar met mensen over praat dan vertellen ze me dat hun bedrijf niet zoveel nieuws heeft.

Dat is heel begrijpelijk, de meeste bedrijven hebben zoveel nieuws te vertellen. Maar noem dat blog dan niet “nieuws”.

En als het je bedoeling is dat je website beter gaat presteren, vraag je dan ook eens af welke zoekopdracht mensen in moeten tikken om als resultaat een nieuwtje over je bedrijf te krijgen. Om daarnaar te kunnen zoeken moeten mensen allereerst weten dat je bedrijf bestaat en zolang je niet heel erg groot bent weet niemand dat.

En vervolgens moeten die mensen ook nog geïnteresseerd zijn in nieuws over bedrijf. En ze moeten je webadres niet weten want als ze je adres weten kunnen ze rechtstreeks naar je website gaan. Nieuws over je bedrijf publiceren helpt dus niet om beter vindbaar te worden.

De Panda update gaat over kwaliteit

Het kan ook zijn dat de content die je schrijft wel voldoende woorden heeft, maar eigenlijk geen boodschap waar iemand ooit een zoekopdracht voor zal plaatsen. Bijvoorbeeld een verhaaltje op je blog waarin je vertelt dat je nieuwe website online is.

Het is eigenlijk uitgesloten dat iemand daar een passende zoekopdracht voor zal plaatsen. Dat gaat niet lukken, want hoe moet die zoekopdracht er dan uitzien?

Of je artikel heeft gewoon heel weinig kwaliteit. Bijvoorbeeld doordat allerlei dingen vertelt die zo voor de hand liggend zijn dat je artikel geen enkele meerwaarde heeft. Zorg daarom dat je artikelen kwaliteit hebben. Google heeft een lijstje gepubliceerd over wat hij onder kwaliteit verstaat.

En onderaan deze pagina vind je een aantal artikelen waarin ik dieper op dit lijstje in ga.

Plaats rijke content

Als je werkelijk graag vindbaar wilt zijn in de organische zoekresultaten, plaats dan geen magere content. Streef naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van je publicaties. Hoe je dat Kwaliteit publiceren is heel veel werk, maar dat zal je ook heel veel opleveren.

Je kunt hier meer over lezen in de rubriek over de kwaliteit van je blog.

seo 200

Gratis checklist SEO

Eerst een checklist, dan een gouden tip van Google zelf en daarna blogupdates als ik iets nieuws publiceer.

Als je nou echt iets wilt met SEO, dan moet je natuurlijk inschrijven!

Bronnen en credits

Gepubliceerd op: 9-10-2018
Voor het laatst bijgewerkt op: 1-11-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?