Paper.li een alternatief?

Nieuwsbrieven maken kost tijd terwijl een Paper.li krantje zichzelf maakt en daardoor nauwelijks tijd kost. Je kunt je daarom afvragen of Paper.li een tijdbesparend alternatief is voor een nieuwsbrief.  In dit artikel wil ik hierop ingaan.

Als je niet zo van schrijven houdt maar wel begrijpt dat het voor je marketing belangrijk is om regelmatig een nieuwsbrief te versturen dan lijkt Paper.li een aantrekkelijk alternatief.

Paper.li is een online krant. Die online krant verzamelt nieuws rond een specifiek onderwerp en plaatst dat in jouw krantje.

Hoe Paper.li werkt

Het idee is erg slim: je stelt op Paper.li een treftwoord en een aantal bronnen in. Als bron kun je bijvoorbeeld je tijdlijn van Twitter instellen. Paper.li zoekt aan de hand van je trefwoord en de bronnen die je hebt aangegeven naar content.

Daarnaast kun je een button op je pc installeren waarmee je content die je op het web tegenkomt kunt toevoegen.

Krant

Paper.li ziet eruit als een krant, met koppen, rubrieken etc. Gewoon net zoals een echte krant.

Schema

En dan het bijzondere: je kunt een publicatieschema instellen en Paper.li ververst en publiceert zichzelf volgens dat schema.

Dat gaat niet altijd helemaal goed. Ik heb krantje gemaakt over rugby en geleidelijk aan gaat dat krantje over allerlei zaken, maar zelden over rugby terwijl ik toch echt rugby als kernwoord heb ingesteld en bronnen die over rugby gaan heb ingesteld.

Volwaardige vervanger van een nieuwsbrief?

Ik vind Paper.li geen volwaardige vervanger van een nieuwsbrief.

Een nieuwsbrief heeft een aantal doelen.

  • Een belangrijk doel van een nieuwsbrief is:

je wilt mensen de gelegenheid geven je vrijblijvend te leren kennen

om op deze manier een vertrouwensrelatie op te bouwen

Dat gaat niet lukken met een volautomatisch krantje dat zichzelf ververst en waar jij niet naar omkijkt.

  • Een ander belangrijk doel van een nieuwsbrief is:

overtuigen

Doordat je een nieuwsbrief rondstuurt en hierdoor regelmatig bij mensen langs komt, heb je de kans om mensen ervan te overtuigen dat jij de juiste persoon bent om hun problemen op te lossen.

Een krantje als Paper.li informeert, maar informeren is geen doel van een nieuwsbrief, het is een bijproduct van een nieuwsbrief. In je nieuwsbrief wil je mensen overtuigen.

Publicatieschema

Het publicatieschema vind ik een gigantisch probleem: zoals ik eerder zei ververst en publiceert het krantje zichzelf volgens een vast – door jou ingesteld – schema, maar je bent niet vrij om bijvoorbeeld te kiezen dat je eens per maand wilt publiceren. Je keuzemogelijkheden zijn:

  • een per dag
  • tweemaal per dag
  • eens per week

Dit vind ik erg jammer, want hoewel ik Paper.li beslist geen alternatief voor een nieuwsbrief vind, kan het eventueel wel een aanvullende service zijn.

Je kunt met Paper.li een op je doelgroep toegesneden verzameling nieuws aanbieden. Als je Paper.li op deze manier wilt gebruiken, zorg dan wel dat je het krantje regelmatig bijstuurt, want zoals je boven hebt kunnen lezen gaat je krantje z’n eigen gang als je het niet bijstuurt.

Mentions

Iedere keer dat het krantje zichzelf ververst stuurt het via Twitter mentions de wereld in.

Dat lijkt leuk, maar bedenkt wel dat je slechts een beperkt aantal bronnen hebt ingesteld. Het zijn hierdoor vaak dezelfde mensen van wie iets in je krantje is opgenomen. En als jij je krantje tweemaal per dag ververst, dan krijgen die mensen tweemaal per dag een mention.

  • Is dat leuk of is dat spam?

Het is in ieder geval wel goed voor de Klout-score van die mensen. Je kunt die mentions uitzetten, maar wordt je krantje dan nog gezien en gelezen?

Abonnementen

Mensen kunnen zich op je Paper.li krantje abonneren. De vraag is dan of iemand dat krantje ook interessant zou vinden als zijn of haar bijdrage er niet in zou staan. Want iemand die een bijdrage heeft geleverd heeft geen abonnement nodig. Die persoon krijgt dan een mention.

Samengevat

Paper.li kan eventueel een aanvullende service zijn voor een heel specifieke doelgroep, maar het is geen volwaardige vervanger van een nieuwsbrief.

Waarom Paper.li

Misschien vind je een volautomatisch krantje toch wel een fijn idee omdat je liever geen nieuwsbrieven maakt.

Misschien vind je het moeilijk om nieuwsbrieven te maken. Als je het moeilijk vindt, volg dan een snelle cursus Mailchimp. Dat kan met vergadersoftware en het kan op locatie. Dan leer ik je snel wat je weten moet.

Of lees in ieder geval de handleiding MailChimp, want dan zal er veel duidelijk worden.

En als je er nu nog steeds geen zin in hebt, lees dan eens verder bij MailChimp starten – RSS makkelijkste nieuwsbrief. Dat is ook een nieuwsbrief die zichzelf ververst en die zichzelf verstuurt, maar mét de mogelijkheid om te overtuigen met je eigen content.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Paper.li een alternatief? was last modified: by
Paper.li een alternatief? was last modified: by