Phishing elementen

Zonder dat je het beseft kun je phishing elementen in je nieuwsbrief verwerken. Dit veroorzaakt dat de servers je nieuwsbrief ook als een phishing nieuwsbrief gaan behandelen. Hoe dit precies zit kun je in dit artikel lezen. Als je de plain-text versie van je nieuwsbrief bekijkt dan zie je dat de aanklikbare elementen in je nieuwsbrief allemaal een rare lange URL gekregen hebben.

De URL die jij zelf in je nieuwsbrief hebt gezet wordt door MailChimp veranderd in zo’n rare lange URL. Dat doet MailChimp niet alleen bij de plain-text nieuwsbrief, hij doet het ook bij je HTML-nieuwsbrief maar dan zie je het niet.

MailChimp doet dat om te kunnen meten of er op je links geklikt is. Maar dit heeft ook een consequentie waar je bij het maken van je nieuwsbrief rekening mee moet houden.

Als je een nieuwsbrief schrijft kun je heel gemakkelijk fouten maken die ervoor zorgen dat je nieuwsbrief in de spamfilters blijft hangen.

Een voorbeeld van een dergelijk fout is: een element in je nieuwsbrief zetten dat kenmerkend is voor phishing e-mails.

Kenmerk van phishing

Phishing e-mails hebben een kenmerk dat je heel gemakkelijk per ongeluk in je nieuwsbrief kunt plaatsen. Bijvoorbeeld een aanklikbaar webadres dat niet rechtstreeks naar je website leidt.

Tracking

Stel je voor dat je in je nieuwsbrief plaatst: www.jouwwebsite.nl

MailChimp zet daar een andere URL onder om bij te kunnen houden hoe vaak er op de URL geklikt is.

Phishing

Denk nu eens aan het kenmerk van een phishing e-mail: de e-mail ziet eruit als een e-mail van je bank. Er staat een URL in die eruitziet als de URL van je bank, maar als je op die URL klikt ga je naar andere website dan de website van je bank.

Dergelijke e-mails vind je gewoonlijk in je spamfilter omdat je spamfilter iets verdachts ziet: de URL die in de tekst van dat mailtje staat niet gelijk is aan de URL van de website waar je naartoe gestuurd wordt.

Verdacht

Een aanklikbare URL moet zonder omwegen leiden naar de website die in die URL genoemd wordt. Als dat niet zo is, dan vinden de programma’s waarmee de ontvangers je e-mails lezen dit verdacht.

Als jij een aanklikbare URL in je nieuwsbrief zet waar MailChimp een andere URL onder zet om te kunnen meten of erop geklikt wordt, dan ziet dat er precies zo uit als de verdachte constructies in phishing e-mails!

Je kunt niet voorkomen dat MailChimp een andere URL onder jouw eigen URL zet. Daarom je moet voorkomen dat de programma’s waarmee je nieuwsbrieven gelezen worden dit verdacht vinden.

Aanklikbare URLs

Daarom kun je beter geen aanklikbare webadressen in je nieuwsbrieven zetten. Het is veel beter om de URL vast te maken aan een ankertekst: er moet een duidelijk verschil zijn tussen de ankertekst en de URL. Dus niet: [www.jouwwebsite.nl] maar [Jouw Bedrijf] met een linkje eronder.

Als er een duidelijk verschil is tussen de ankertekst en de URL waar de lezer naartoe gestuurd wordt is de kans dat je nieuwsbrief in de spamfilters komt veel kleiner, want je plaatst dan geen element dat kenmerkend is voor phishing e-mails in je nieuwsbrief.

Er kunnen ook andere oorzaken zijn waardoor je nieuwsbrieven niet aankomen. Lees dat vooral want dat kan je veel ellende besparen.

Wil je hulp bij het oplossen van je problemen met MailChimp? Dat kan. We kunnen een onderzoek doen en daarna krijg je een lijstje met oorzaken van de problemen zodat je weet wat je zou moeten verbeteren.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Phishing elementen was last modified: by
Bronnen en credits
Phishing elementen was last modified: by