Pinterest voor marketing

Pinterest voor marketing

Pinterest voor marketing: hier vind je een paar ideeën. Want doordat het tempo op Pinterest veel lager ligt dan op andere social media biedt Pinterest de kans om je borden in een rustig tempo op te bouwen. Je hebt immers ook nog wel eens iets anders te doen. Of niet soms? 


Pinterest voor marketing

Allereerst even over het tempo op Pinterest. Op bijna alle social media heb je een tijdlijn. Alles rent voorbij en als je daar niet aan meedoet, dan word je gewoon niet gevonden. Bij Pinterest ligt dat anders.

Op Pinterest plaats je afbeeldingen op borden. En die borden die staan daar gewoon. En ze blijven daar staan. De afbeeldingen op die borden kunnen door anderen op hun eigen borden gerepind worden. En de link naar je website gaat dan mee. Aan die wedstrijd was natuurlijk een prijs verbonden.

Pinterest voor marketing: Ikea

Ikea heeft in de zomer van 2014 een wedstrijd georganiseerd. Hierbij moesten de deelnemers een eigen bordje aanmaken met daarop afbeeldingen van Ikea, om al doende een interieur te ontwerpen. Aan die wedstrijd was natuurlijk een prijs verbonden.

Idee voor je webshop misschien? Hoe leuk is het als je een paar producten op een bordje klaar zet en iedereen gaat die producten repinnen, met een hashtag van jouw bedrijf erbij?


Portfolio op Pinterest: nieuwsbrieven

Ikzelf maak nieuwsbrieven en daarvoor heb ik natuurlijk een portfolio nodig. Dat portfolio heb ik een poosje op Pinterest gehad. Fijn voor mijn klanten dat anderen hun nieuwsbrieven gingen repinnen en fijn voor mij.

Ik heb mijn klanten gevraagd hoe ze het zouden vinden als de nieuwsbrieven die ik voor ze heb gemaakt zouden gaan reizen op Pinterest. Het grootste deel van mijn klanten vond dat een geweldig idee. Ik kreeg direct toestemming om de nieuwsbrieven van mijn klanten daar te plaatsen.

En dat begrijp ik, want een nieuwsbrief is een vluchtig medium. Maar een nieuwsbrief in een portfolio dat op Pinterest staat kan volgend jaar nog terug gevonden worden.

Het plaatsen van een nieuwsbrief op Pinterest verlengt de levensduur van de nieuwsbrief en de nieuwsbrief komt ook onder de aandacht van mensen die ‘m anders nooit gezien zouden hebben.

Hoe plaats je een portfolio op Pinterest

Het is niet zo moeilijk om dit te doen, maar denk eerst even na over wat je daar precies neerzet. Want het is op Pinterest de bedoeling dat de afbeeldingen “op reis” gaan. Het is de bedoeling dat anderen ze gaan repinnen en op hun eigen borden neerzetten. En dan staan ze dus niet meer exclusief op jouw bord.

Je begint met een complete foto van het portfolio item te maken. Dit kun je o.a. doen met Webshot of met een toevoeging aan Google Chrome.

Je hebt daarna een afbeelding van je complete portfolio item. Die afbeelding kun je op Pinterest plaatsen. Nadat je je afbeelding geplaatst hebt kun je ‘m aanklikbaar maken naar de webpagina waar het origineel staat.

En als je nieuwsbrief social cards heeft, denk er dan ook aan je nieuwsbrief als lange afbeelding in de social card te plaatsen.


Pinterest voor marketing

Dit waren zomaar een paar ideeën. Maar wat je ook doet: zorg voor mooie afbeeldingen. Op Pinterest moeten je afbeeldingen echt van hoge kwaliteit zijn, want anders gebeurt er niets.

Zoek voor je begint uit of je doelgroep er zit. En als dat niet zo is, zoek dan verder naar een platform waar je beter mee uit de voeten kunt en meer resultaat mag verwachten.



Strategisch marketingplan

smarketing

Speciaal voor dienstverleners: een strategisch marketingplan maken dat echt werkt en dat echt voor klanten zorgt!

Lees er hier meer over

Je bent hier: Home » Marketing » Social media » Pinterest voor marketing

Pinterest voor marketing was last modified: by
Pinterest voor marketing was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *