Plain text is noodzaak

Plain text nieuwsbrief: als je je inschrijfformulieren maakt, kun je aanvinken dat mensen kunnen kiezen of ze de HTML-versie of de plain text-versie van je nieuwsbrief willen ontvangen. Als je mensen hierin zelf laat kiezen, dan staat op je formulier de keuze voor HTML al aangevinkt, want dat is voor je lezer een mooiere nieuwsbrief en voor jou is het verzenden van een HTML nieuwsbrief interessanter.

Plain text

De plain text-versie van je nieuwsbrief is de eenvoudigste versie van je nieuwsbrief. Het is een afschuwelijk ding zonder afbeeldingen en zonder aanklikbare tekstlinks. Echt lelijk: de links in je nieuwsbrief worden er voluit ingezet. Echt, de plain text-versie van je nieuwsbrief verdient geen schoonheidsprijs.

HTML-versie

De HTML-versie van je nieuwsbrief is een nieuwsbrief met aanklikbare links en afbeeldingen. (Als je lezer geen toestemming geeft om de afbeeldingen te tonen dan uiteraard zonder afbeeldingen).

Deze versie van je nieuwsbrief is veel mooier. Daarom lijkt het voor de hand liggend om mensen niet zelf te laten kiezen en gewoon een HTML-nieuwsbrief te sturen.

Waarom plain text

Toch zijn er een aantal goede redenen om mensen zelf te laten kiezen en altijd een plain text-versie mee te sturen.

Privacy

Het lijkt alsof in je nieuwsbrief alleen afbeeldingen staan die jij er zelf in geplaatst hebt. Maar dat is schijn. In iedere HTML-nieuwsbrief staat nog een extra afbeelding die je niet ziet.

Dit is een mini-afbeelding van 1 x 1 px. Je ziet ‘m niet, maar hij is er wel.

Deze mini-afbeelding wordt meegestuurd om statistieken mogelijk te maken: zodra deze mini-afbeelding getoond wordt noteert Mailchimp in je statistieken dat je nieuwsbrief geopend is.

Wie

Mensen die niet willen dat jij ziet dat ze je nieuwsbrief geopend hebben zullen naar alle waarschijnlijkheid inschrijven voor een plain text nieuwsbrief.

  • In een plain text nieuwsbrief staan geen afbeeldingen
  • Omdat er geen afbeeldingen in staan, staat de mini-afbeelding er ook niet in
  • Omdat de mini-afbeelding er niet in staat kun jij niet zien of de nieuwsbrief geopend is

Belangrijk: dit heeft ook consequenties voor de sterren op je mailinglijst.

Spamfilters

Een uiterst belangrijke reden om een plain text versie van je nieuwsbrief mee te sturen is te vinden in de spamfilters.

Als je mensen laat kiezen welke versie van je nieuwsbrief ze willen ontvangen, dan verstuurt MailChimp beide versies van je nieuwsbrief, maar alleen de versie waar om gevraagd is wordt getoond. Gewoonlijk is dat de HTML-versie.

De server van de ontvangende partij ziet echter wel degelijk dat je ook een plain text nieuwsbrief hebt meegestuurd. Als die plain text versie ontbreekt dan twijfelt de server aan de betrouwbaarheid van de afzender.

Zonder plain text versie komt je nieuwsbrief dus sneller in de spamfilters.

Doen

Stuur daarom altijd een plain text nieuwsbrief mee

Hoe je een plain text nieuwsbrief meestuurt

Een plain text nieuwsbrief hoef je niet zelf te maken. Dat doet Mailchimp voor je als je het je abonnees toestaat zelf te kiezen welke versie van je nieuwsbrief ze willen. Hiervoor moet je per lijst eenmalig een vakje aanvinken.

  • Ga naar Lists (in het bovenste menu)
  • Klik dan op de naam van je lijst
  • Kies dan voor Signup forms (in het menu dat je boven de adressen van je abonnees ziet staan)
  • Kies voor General forms
  • En vink het vakje aan

Plain text

Een mooie plain text nieuwsbrief

Lees je dit artikel omdat je graag een mooie plain text nieuwsbrief wilt? Eentje die eruitziet als een gewone e-mail? Kies dan voor het simple text template.

Als je dit artikel leest omdat je nieuwsbrieven niet aankomen, lees dan ook deze artikelen over problemen met nieuwsbrieven doordat ze niet aankomen.

Hulp bij e-mailmarketing

E-mailmarketing lijkt heel simpel, maar er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht zou verwachten.  Als dit onbekend terrein voor je is en ik je in dit artikel iets nieuws heb verteld, overweeg dan een korte cursus Mailchimp op maat.  Dan leer ik je snel wat je moet weten en dan hoef je allerlei beginnersfouten  niet te maken.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Plain text is noodzaak was last modified: by

Platte tekst is noodzaak: met dank aan OpenClipart-Vectors voor het beeldmateriaal in de uitgelichte afbeelding.

Plain text is noodzaak was last modified: by