Pogo sticking en bounces

Pogo sticking op een website lijkt op een bounce, maar het is ernstiger.

Een bounce betekent dat mensen op je website komen en daar 1 pagina lezen. Ze lezen die pagina, ze doen er verder niets, en dan gaan ze weer weg.

Pogo sticking is dit:

  • iemand plaatst een zoekopdracht en ziet jouw website in de zoekresultaten staan
  • hij kiest jouw website om te bezoeken
  • en komt op je pagina
  • en gaat dan direct terug naar de zoekresultaten en bezoekt een andere site

Pogo sticking vertelt een verhaal aan Google: het vertelt dat mensen de website een waardeloze website vinden. Als één persoon dat doet is dat niet zo heel erg, maar als veel mensen dat doen, dan trekt Google daar de conclusie uit dat je pagina niet in de smaak valt.

Als mensen die de website bezoeken direct weer terug gaan naar de zoekresultaten, dan gaat Google die pagina steeds lager plaatsen want hij ziet aan het gedrag van de bezoekers dat ze niet gevonden hebben wat ze zochten.

Pogo sticking: slechte gebruikerservaring

De vraag is nu: hoe krijg je het voor elkaar dat mensen direct weer weggaan en hoe kun je dat veranderen? Mensen gaan niet voor niets direct weer weg. Ze hebben een zoekopdracht geplaatst en zijn dus op zoek naar een antwoord. En dat antwoord zien ze niet staan op je webpagina.

Pogo sticking wordt meestal veroorzaakt door één of meer van de volgende zaken:

Titel en inhoud passen niet bij elkaar

Als je een leuke, spannende, geheimzinnige titel voor je pagina bedenkt dan kun je daar bezoekers mee aantrekken. Maar als de titel van je pagina niet past bij de inhoud dan gaan die mensen direct weer weg: de vlag dekt de lading niet. De inhoud van je pagina is niet relevant, maar je pagina is gekozen doordat je titel veelbelovend was.

Spam

Een veelbelovende titel en veel te weinig content. Mensen zien op je pagina de informatie waar ze naar op zoek zijn niet staan. Misschien suggereert de snippet dat er op je pagina een antwoord op de zoekopdracht te vinden is en staat er in werkelijkheid een betaalde dienst.

Artikel en de website passen niet bij elkaar

Misschien staat het verhaal over “Alice in Wonderland” op een website over wiskunde. Of iets anders dat de bezoeker in ieder geval niet verwacht had op jouw website en waar hij of zij ook niet naar op zoek is.

Te veel spelfouten

Of je pagina zit vol met spelfouten en je hebt bezoekers aangetrokken die hierover vallen. Maar ook als je bezoekers aantrekt die hier niet over vallen kunnen te veel spelfouten je website onleesbaar maken. En zelfs als je website nog wel leesbaar is: je teksten worden minder overtuigend door te veel spelfouten. Mensen kunnen hierdoor gaan twijfelen of jij “het” wel weet.

Te lange laadtijd

Misschien moet de bezoeker erg lang wachten op het laden van je pagina. Dat doen mensen niet, ze gaan gewoon weer naar de zoekresultaten en ze kiezen een andere website.

Misschien zijn er nog meer elementen op je website die een slechte gebruikerservaring geven. Over zo ongeveer ieder onderwerp zijn talloze webpagina’s volgeschreven. Mensen hebben dus keuzemogelijkheden genoeg.

Slecht design

Misschien is het design van je website niet goed: niet responsive, veel te kleine letters. Te veel verschillende kleuren die niet bij elkaar passen.

Popups

Hoewel popups voor meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief kunnen zorgen, kunnen ze ook een reden zijn om direct weer weg te gaan. Soms kom je op een website waar vrijwel direct een popup verschijnt, nog voor je iets hebt kunnen lezen. Als een dergelijke popup ook nog eens de content afdekt, dan kan dat een goede reden zijn om een andere website te kiezen.

Sliders of video’s die vanzelf beginnen te spelen

Mensen houden niet van bewegende zaken op je site. Als je een slider op je website wilt, zorg dan dat het ding stilstaat en dat mensen ergens op moeten klikken om ‘m te laten bewegen. Maar laat ‘m niet vanzelf bewegen want dat kost je bezoekers en het kost je conversie.

Video’s op je website zijn een goed idee, maar laat ze niet vanzelf beginnen want je bezoekers vinden dat niet fijn. En zorg dat er aan het einde van je video niet een heleboel andere video’s aangeboden worden.

Slechte gebruikerservaring

De oorzaak van pogo sticking is dus een slechte gebruikerservaring. En het gevolg van pogo sticking is dat Google je website veel lager in de zoekresultaten gaat plaatsen.

Hoe weet je het

Of het op jouw website voorkomt dat bezoekers direct nadat ze gearriveerd zijn weer weggaan kun je zien in Google Analytics. Je ziet dan een bounce percentage van 100% en een heel lage gemiddelde tijd op de pagina: mensen zijn binnen 5 seconden weer weg.

Pagina’s waar je dit ziet moet je aanpakken. Controleer wat er precies op de pagina te zien is en wat er gebeurt als je de pagina bezoekt. En verbeter die pagina zodat mensen er blijven willen en dieper je website in willen gaan. Leg de lat wat hoger voor jezelf. In deze handleiding SEO voor beginners kun je nog veel meer tips vinden.

Gratis SEO tips

Recensie

Via Skypesessie met Judith aan je SEO werken, gaat top. Ik krijg precies de informatie die ik nodig heb, Judith legt alles helder en geduldig uit en ze heeft een hele praktische, haalbare aanpak van SEO. Het is super om zo hulp op maat te krijgen.

Fenny Brandsma

 

Pogo sticking en bounces was last modified: by
Credits

Auteursrecht: cteconsulting / 123RF Stockfoto

Pogo sticking en bounces was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *