Pop-ups en advertenties

pop-ups en advertenties

Pop-ups op een website zijn irritant, dat weten we. Maar bijvoorbeeld pop-ups om inschrijvingen voor je nieuwsbrief te verzamelen verhogen de conversie. Maar conversie versus irritatie zijn niet de enige aspecten van pop-ups waar je rekening mee moet houden. Google heeft ook een mening over pop-ups.

Hoe kijkt Google naar je website?

Google kijkt kritisch naar je website en stelt zichzelf hierbij een aantal vragen. Bij het beoordelen van de kwaliteit van je website stelt Google zichzelf o.a. de volgende vraag:

Worden er erg veel advertenties bij dit artikel weergegeven die afleiden van de hoofdinhoud of het zicht hierop blokkeren?

Google productblog

Deze vraag stelt hij zichzelf al vanaf 2011 (!). Hij heeft er dus geen bezwaar tegen als je advertenties bij je artikelen wilt plaatsen, maar ze mogen niet de boventoon voeren. En de inhoud van de artikelen moet gemakkelijk te lezen zijn.

En wat pop-ups betreft als het om de mobiele zoekresultaten gaat, dat vindt Google niet goed. Dat betekent dat hij betekent dat hij je website niet gaan aanbieden als je pop-ups plaatst.

Advertenties op je website

Als jij je website hebt om mensen aan te trekken die misschien je klant gaan worden, dan is het dus niet aan te raden om advertenties te plaatsen die de boventoon voeren en het zicht op de hoofdinhoud blokkeren. Dat is gewoon geen goed idee, want je schaadt er de vindbaarheid van je website mee.

Advertenties die iets toevoegen

Dat betekent niet dat je geen inschrijfformulier of advertenties zou kunnen plaatsen. Want er is een heel andere manier van omgaan met advertenties: soms kunnen ze iets toevoegen aan een webpagina.

Neem bijvoorbeeld advertenties voor boeken. Als je een affiliatelink bij een artikel plaatst naar een boek dat je als bron gebruikt hebt, dan voeg je werkelijk iets toe voor je lezers, want ze kunnen dat boek dan gemakkelijk vinden en als ze dat willen kunnen ze het direct kopen. Zo zijn er vast wel meer voorbeelden te vinden van advertenties die de inhoud van een website verrijken.

Kijk bijvoorbeeld eens op Tradetracker.com of Daisycon.com. Je kunt hier massa’s adverteerders vinden die het fijn zouden vinden als je hun advertenties op je website zou plaatsen. Doe dit alleen als die advertenties echt iets toevoegen.

En wees ook met affiliatelinks voorzichtig. Verwerk ze in je artikelen of plaats ze als verwijzing naar je bronnen, maar plaats ze niet zomaar. Maak niet een pagina met uitsluitend affiatelinks. Een pagina met uitsluitend affiliatelinks voegt niets toe en is niet interessant. En zorg dat je in je privacyverklaring vertelt dat je affiliatelinks plaatst.

Advertenties: gerelateerde toevoegingen

In het algemeen: als je advertenties op je website wilt plaatsen, zorg er dan voor dat het echt gerelateerde verwijzingen zijn. Zorg dat ze iets toevoegen en dat de hoofdtekst gewoon goed te zien blijft. Als je daarvoor zorgt hoef je niet bang te zijn dat ze je je positie in de zoekresultaten zullen kosten.

Heb je wel een positie in de zoekresultaten?

Als je nauwelijks een positie hebt in de zoekresultaten, dan kan het goed zijn dat je site structuur niet goed genoeg is voor goede indexatie. Dan indexeert Google je site wel, maar een beetje hapsnap. Hij mist dan een heleboel pagina’s. Als je daar iets aan wilt doen, lees dan verder in de handleiding SEO zelf doen.


Strategisch marketingplan

smarketing

Speciaal voor dienstverleners: een strategisch marketingplan maken dat echt werkt en dat echt voor klanten zorgt!

Lees er hier meer over

Je bent hier: Home » Marketing » Content marketing » Pop-ups en advertenties

Pop-ups en advertenties was last modified: by

Met dank aan Schmidsi voor het materiaal van de kopafbeelding.

Pop-ups en advertenties was last modified: by