Ruo Yu Fang acupunctuur

Online marketing ondersteuning Ruo Yu Fang

Ruo Yu Fang is acupuncturiste met een eigen praktijk in Nijmegen.

Ze kwam in de zomer van 2013 bij mij voor hulp bij de uitvoering van haar marketing.

Ze had in het verleden geadverteerd in de krant e.d. maar dat had niets opgeleverd.

Niche

Voor ze mij benaderde had ze al gekozen voor een niche.

Kiezen voor een niche is belangrijk als je klanten wilt krijgen, want kiezen voor een niche is kiezen voor een expertise en kiezen voor een duidelijk en herkenbaar gezicht.

Veel mensen kiezen niet voor een niche, want het lijkt onlogisch: al je nu al te weinig klanten hebt, waarom zou je dan verwachten meer klanten krijgen als je je doelgroep kleiner gaat maken?

Toch is dit wel wat je moet doen als je te weinig klanten hebt. Doordat je kiest voor een niche kun je heel gericht schrijven, waardoor mensen hun eigen problemen in je teksten kunnen herkennen. En doordat jij laat zien dat je hun problemen begrijpt, ben jij de voor de hand liggende keuze om deze mensen te gaan helpen. Daarom is het nodig dat je een niche kiest.

Ruo Yu Fang heeft gekozen om “vrouwen in de overgang” te gaan helpen.

Betekent dit dat ze niet genoeg kennis heeft om hulp te bieden bij de problemen die mannen kunnen hebben? Natuurlijk heeft ze die kennis wel!

Het punt is echter: doordat ze op haar website uitsluitend schrijft over de problemen van vrouwen in de overgang weet Google heel goed waar haar website over gaat en kan hij de juiste bezoekers sturen.

En deze doelgroep herkent zich in haar teksten.

Drie jaar later

We zijn nu bijna drie jaar verder, tijd om eens te kijken wat we precies gedaan hebben en wat het heeft opgeleverd.

Wat hebben we gedaan:

Blog

Ruo Yu heeft eens per maand een blogpost geschreven over een specifieke klacht van haar doelgroep. Deze blogpost behandelt – vanuit het perspectief van de Traditionele Chinese Geneeswijze – het hele probleem en wat je er zelf aan kunt doen m.b.t. zelf-massages en voeding.

Vóór publicatie is iedere blogpost gescreend door een jurist, want als je over gezondheid schrijft mag je niet alles schrijven wat je denkt.

Onder iedere blogpost staat een call-to-action:

  • als je problemen erg groot zijn, neem dan contact op
  • zijn je problemen niet groot: schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deze blogposts trekken bezoekers aan en een deel van deze bezoekers schrijft in voor de nieuwsbrief. Ik heb haar mailinglijst zien groeien van 0 naar een gezond aantal abonnees en deze lijst groeit nog steeds in rap tempo verder.

Nieuwsbrief

De volledige blogpost is iedere maand als nieuwsbrief rondgestuurd naar haar abonnees.

Klanten komen gewoonlijk niet via de website, want voordat mensen klant worden moet er eerst vertrouwen opgebouwd worden. Klanten komen daarom meestal via de nieuwsbrief.

Social share

We hebben zorgvuldig 2 social platforms gekozen voor de promotie van haar blog.

Hierbij hebben we erop gelet dat het platforms zouden moeten zijn die niet veel interactie vragen, want schriftelijke interactie op de social media vraagt erg veel van iemand die het Nederlands niet als moedertaal heeft.

We hebben daarom gekozen voor LinkedIn en GooglePlus.

  • LinkedIn: omdat dit een serieus medium voor professionals is
  • GooglePlus: omdat alles wat je op GooglePlus plaatst vaker getoond wordt aan mensen die je volgen.

Deze social media zorgen voor extra verkeer naar de website.

Resultaat

Samengevat:

  • een keuze voor een niche
  • 1 blogpost per maand
  • 1 nieuwsbrief per maand
  • eens per maand een activiteit op LinkedIn en op GooglePlus

Dit is niet veel actie. Maar wel genoeg.

Het resultaat is dat Ruo Yu tegenwoordig een bloeiende praktijk met voldoende klanten heeft.

Evaluatie

Het verhaal van Ruo Yu laat zien dat online marketing helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. Een consequente inspanning volgens een vast ritme kan genoeg zijn om een praktijk “aan de praat”’ te krijgen.

De kernwoorden zijn: niche, ritme, consequente actie.

Je kunt de website van Ruo Yu hier vinden en je kunt je daar ook inschrijven voor haar maandelijkse nieuwsbrief.

Marketing ondersteuning

Heb jij marketing ondersteuning nodig?

  • Heb je moeite met het kiezen voor een niche?
  • Heb je moeite met de technische kant zoals bijhouden van je website of het maken van een nieuwsbrief?
  • Weet je niet welke social media in jouw situatie de beste keuze zullen zijn?

Neem dan contact met me op, want al deze zaken kan ik je helpen.

Online marketing ondersteuning Ruo Yu Fang was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.